![]() |
| Hem | Forum | Fotoalbum | Registrera | Nya inlägg | Medlemmar | Väder | Sök |
|
|||||||
| Båt och båtmotorer Här diskuterar vi båtar, båtriggning och motorer, |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Grafisk kung
Reg.datum: sep 2009
Real Name: Jani
Team Namn: Salmon Hunters
|
Precis som rubriken lyder har jag frågor om omlackering?
Jag har en gammal. Big Fish på gång som jag tänkte rusta upp! Gelcoaten har sina sprickor o skavanker, den är ju ändå 20 år. Vad ska man tänka på? Är det någon här som har erfarenhet inom detta! Tänkte lacka om hela underdelen från listen neråt? Tar gärna emot tips o hur man undviker vanliga fel! Jag har tillgång till duktiga lackerare med lackbås o etc men vet inte vad man ska tänka på när det gäller båtar! Tack på förhand! Jani |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Off topic Lax pimplare
Reg.datum: mar 2009
Real Name: Hans Östlund
|
Svaret är uppenbart snacka med lackgubben, fördela jobbet tala om vad du vill ha för finish på båten, om du kör slipningen be lackgubben tala om vilket papper du bör avsluta med helt enkelt, han kör sedan grunden, kom ihåg om du tar på dej slipningen kommer det färdiga resultatet vara en avbild av din slipning iaf nästan lycka till är inne på samma sak men blev avskräckt av priset så här långt
|
|
|
#3 |
|
Off topic Lax pimplare
|
Kom oxå ihåg om du tar på dej de större skadorna Plastic Padding standard fyller skitbra i större sprickor lägg på en gång slipa och slutspackla avsluta med en lätt slipning om rätt gjort blir det perfekt (för att lägga grunden på), kom oxå ihåg det är en båt inte en Brabus Mercedes...
mvh och lycka till. PS plastic padding är i grund och botten precis samma sak som din plastbåt dvs polyester plast
|
| The Following User Says Thank You to Tamtam For This Useful Post: | jeekay (2010-07-26) |
|
|
#4 |
|
Grafisk kung
Reg.datum: sep 2009
Real Name: Jani
Team Namn: Salmon Hunters
|
Tack för svaret Tamtam! Men man använder väll inte samma lacker till en båt som bilar?
Använder man inte marinlack? Hur funkar det med gelcoat? För gelcoat är väll inte samma sak som lack va? |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Trollare
Reg.datum: feb 2010
Real Name: Fredrik
Team Namn: Falcor
|
Citat:
Skulle tro att en polyuretreanbaserad 2 komponent båtlack är vad du behöver...?? /F |
|
|
|
|
|
Advertisement
|
Ledig annonsplats, Admin@scandinavian-trolling.com
|
|
|
#6 |
|
Trollare
Reg.datum: jun 2009
Real Name: Marko
Team Namn: Team Duo
|
jag snackade med en lackerare om en ev. lackering av min båt... frågade honom om lackval och liknande, han hade aldrig lackat en båt tidigare men sa att de inte borde vara några problem och att man kunde med vilken bilfärg som helst bara man grundade med en färg som var avsed för plastytor
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Off topic Lax pimplare
|
Citat:
Är du tveksam och behöver råd ring färgtillverkarens svenska tekniska avdelning ingen ger dej bättre svar tro mej mvh och lycka till
|
|
|
|
#8 |
|
Off topic Lax pimplare
|
Gelcoat är inte färg helt riktigt det är pigmenterad polyester dvs samma sak som båten är gjord av rakt igenom man har bara tillsatt färg.
Men den går att måla på med rätt grejor, dock ska man oxå veta att gelcoat ofta går att rubba och polera tillbaks igen på ett sätt som INTE går med färg lagret är normalt betydligt tjockare. Detta hjälper inte vid större skador och sprickor, om båten bara ser allmänt sunkig ut men INTE har allvarligare fel/skador borde du titta på rubbing och polering i första hand, mycket armsvett och trist men bra mycket billigare lycka till
|
| The Following User Says Thank You to Tamtam For This Useful Post: | jeekay (2010-07-28) |
![]() |
| Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|