Scandinavian Trolling  

Gå tillbaka   Scandinavian Trolling > Projekt > Båt och motorprojekt

Båt och motorprojekt Här diskuterar vi båtar, båtriggning och motorer,

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 04-17-2014, 06:29   #31
Rivarn
New member

Reg.datum: Oct 2013
Team Namn: ...
Standard

Sådär efter gräsliga mängder jobb och familjeangelägenheter är man back on track!

Motor inköpt och nu skall pärlan fixas iordning och poleras upp.

Mer bilder och frågor kommer!
Rivarn er ikke aktiv   Svara med citat
The Following User Says Thank You to Rivarn For This Useful Post:
rle (04-19-2014)
Gammal 04-19-2014, 20:27   #32
rle
Trolling Nööörd!

rles avatar

Reg.datum: Mar 2011
Real Name: Roine Lewenhagen
Thanked 1 478 Times in 1 011 Posts
Team Namn: Team Westanvik
Standard

Tycker att du verkar ha fått tag på ett fint ämne
Ska bli kul att se utvecklingen

Mvh
Gammal 04-22-2014, 09:54   #33
Rivarn
New member

Standard

Motor är inköpt och det blev en Honda BF50LRTU -14 med Baystar hydraulik.

Påsken spenderades med polermaskin och polerduk i hand. Har aldrig polerat en båt eller bil eller något liknande men tyckte jag fick till det skapligt med tanke på förutsättningarna på båten. Den var inte speciellt vacker innan...

Tanken är att ekolod skall installeras under veckan och att den första sjösättningen skall bli den 27:e.

Återkommer med mer frågor gällande el och trollingbar. Skall försöka göra en ritning hur jag tänker gällande detta.

Mvh
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Putsad båt.jpg (1.45 MB, 39 visningar)
Gammal 04-22-2014, 17:24   #34
Tamtam
Lax pimplare som kan Cannon

Tamtams avatar

Reg.datum: Mar 2009
Real Name: Hans Östlund
Thanked 1 950 Times in 1 547 Posts
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rivarn Visa inlägg
Motor är inköpt och det blev en Honda BF50LRTU -14 med Baystar hydraulik.

Påsken spenderades med polermaskin och polerduk i hand. Har aldrig polerat en båt eller bil eller något liknande men tyckte jag fick till det skapligt med tanke på förutsättningarna på båten. Den var inte speciellt vacker innan...

Tanken är att ekolod skall installeras under veckan och att den första sjösättningen skall bli den 27:e.

Återkommer med mer frågor gällande el och trollingbar. Skall försöka göra en ritning hur jag tänker gällande detta.

Mvh
Trollingbar... nu svor du i kyrkan och detta per omgående......
Gammal 04-22-2014, 20:38   #35
rle
Trolling Nööörd!

rles avatar

Reg.datum: Mar 2011
Real Name: Roine Lewenhagen
Thanked 1 478 Times in 1 011 Posts
Team Namn: Team Westanvik
Standard

Hehe
Ja tamtam är inte imponerad på trollingbarer...
Han tycker det ska vara "rent" i aktern..
Kan väll ifs hålla med här
Men
Har man en bar behöver man som regel inte göra mycket åverkan på båten och det kan vara ett plus ibland

Mvh
pära (04-23-2014)
Gammal 04-23-2014, 09:55   #36
Rivarn
New member

Standard

Jag är inte riktigt säker på hur jag skall lägga upp allt så det kanske bara blir riggar med spöhållare på så slipper jag sätta upp en trollingbar. Beror på vilka riggar som är aktuella.

Jag har ju ett Humminbird 858 XD HD så bottom tracking och cycling låter coolt men troligtvis väldigt för avancerat för min del. Därför tänker jag framför allt på Scotty 1116 Propack från USA. Dubbla spöhållare och svivel för ca 4800/st känns lite bättre än nästan 8000 kr i Sverige. Annars finns Cannon Mag 10 för samma peng men verkar vara sämre och inte lika mycket lull-lull. Men jag får fundera lite mer.

Gällande elen så är jag ganska lost men jag har försäkt läst lite elscheman för att förstå så mycket jag kan och kommit fram till den här inköpslistan (Tack Flodström för att du lagt upp färdiga scheman i andra trådar!)

Huvudbrytare BEP 701S
Relä BEP 710-140A
Panel BEP 900-6WPW
Säkringsbox riggar BEP 704-HDBFH
Huvudsäkringsbox BEP 704-ANL
USB-uttag
Cigg-uttag

2 batterier vill jag absolut ha för redundancy så relä känns ganska smart. Jag har inte så mycket förbrukare planerat i dagsläget (lanternor, lampor, stereo) så jag hoppas 6 switchar räcker ett tag iaf, annars är det bara att köpa en till och koppla i boxen). USB och cigg-laddare för telefon och dylikt.

Jag hoppas jag är karl nog att koppla in allt det här

Jag tänkte även be om tips för hur jag skall lösa grabbräcken på båten. Jag har som en liten kant som går på relingen vilket gör att vanliga grabbräcken inte kommer upp tillräckligt högt utan att spöhållarna tar i. Är det bara custom-smides-varianten som fungerar eller finns det några färdiga höga (10 cm) alternativ?

Tack för alla svar!

Mvh
Rivarn
Flodström (05-09-2014)
Gammal 04-23-2014, 17:22   #37
Tamtam
Lax pimplare som kan Cannon

Tamtams avatar

Reg.datum: Mar 2009
Real Name: Hans Östlund
Thanked 1 950 Times in 1 547 Posts
Standard

Citat:
Jag är inte riktigt säker på hur jag skall lägga upp allt så det kanske bara blir riggar med spöhållare på så slipper jag sätta upp en trollingbar. Beror på vilka riggar som är aktuella.

Jag har ju ett Humminbird 858 XD HD så bottom tracking och cycling låter coolt men troligtvis väldigt för avancerat för min del. Därför tänker jag framför allt på Scotty 1116 Propack från USA. Dubbla spöhållare och svivel för ca 4800/st känns lite bättre än nästan 8000 kr i Sverige. Annars finns Cannon Mag 10 för samma peng men verkar vara sämre och inte lika mycket lull-lull. Men jag får fundera lite mer.

Gällande elen så är jag ganska lost men jag har försäkt läst lite elscheman för att förstå så mycket jag kan och kommit fram till den här inköpslistan (Tack Flodström för att du lagt upp färdiga scheman i andra trådar!)

Huvudbrytare BEP 701S
Relä BEP 710-140A
Panel BEP 900-6WPW
USB-uttag
Cigg-uttag

2 batterier vill jag absolut ha för redundancy så relä känns ganska smart. Jag har inte så mycket förbrukare planerat i dagsläget (lanternor, lampor, stereo) så jag hoppas 6 switchar räcker ett tag iaf, annars är det bara att köpa en till och koppla i boxen). USB och cigg-laddare för telefon och dylikt.

Jag tänkte även be om tips för hur jag skall lösa grabbräcken på båten. Jag har som en liten kant som går på relingen vilket gör att vanliga grabbräcken inte kommer upp tillräckligt högt utan att spöhållarna tar i. Är det bara custom-smides-varianten som fungerar eller finns det några färdiga höga (10 cm) alternativ?

Tack för alla svar!

Mvh
Rivarn
Ska du gå djupt regelbundet, dvs neråt 80 fot/djupare och så, dvs var och varenda fisketur?
Har du friska armar?
Om nej först och ja på nästa spar pengarna och köp handvevat lovar tro mej, bara dödvikt att släpa på... tog mej några år att inse men numer lägger jag pengarna på sånt som verkligen betyder något i sammanhanget och djupriggar är nog inte det första iaf inte sådana med "sofistikerade" finesser, kallar dem winschar..
Gammal 05-09-2014, 22:57   #38
Flodström
Vinodlare och "king of 12V"

Flodströms avatar

Reg.datum: Feb 2009
Real Name: Ramon Flodström
Thanked 3 009 Times in 2 212 Posts
Team Namn: Team Hardanger-Trolling
Sponsors: MJØSSERVICE + ProNav, Norge
Standard

Citat:

Huvudbrytare BEP 701S
Relä BEP 710-140A
Panel BEP 900-6WPW
USB-uttag
Cigg-uttag

Tack för alla svar!

Mvh
Rivarn
Bra val ang elen. Koppla elriggarna före huvudsäkringen med egna säkringar, en till var rigg. Då kan du hissa loden i det tillfälle då huvudsäkringen har gått.

Ang trollingbar, det som bestämmer den (om du skall bygga en) är om det inte är plats för att montera riggar direkt på relingen, eller att höjden är för låg (man behöver en viss höjd för att kunna få in loden då man riggar det nedersta spöt, men även då man lägger ut eller tar in bara loden)
Det funkar lika bra att tillverka pidestaler för riggarna. tror Roine tillverkade pidestaler till sina Scottyriggar? Kolla med honom

Scotty 1116 är mycket bra riggar, du kommer att bli helnöjd. Speciellt om du fiskar i Vättern och/eller i östersjön.
Men fiskar du end. i grunda vatten är dom knappast värda att satsa på, då funkar handvevat enl Tamtam´s beskrivelse
Gammal 05-31-2018, 12:37   #39
Rivarn
New member

Standard

Hehe över fyra år sedan jag skrev i den här tråden, eller skrev på forumet över huvud taget.

Tiden har gått snabbt tydligen 😊

Då tiden inte räckte till år 2014, och inte har gjort det sedan dess, så köpte jag en ny båt som jag lejde bort riggningen på. En Alumacraft 165 Escape fick det bli då som jag flyttade över Hondan jag köpte till Omre:n.
Den körde jag 2015-2016 med fokus på spinnfiske. Den kändes något för liten efter en stund så 2017 köpte jag en Nitro Z20 som jag bränner runt med när lusten faller på och spinnfiskar vidare i.

Nu sparade jag skrovet till Omre:n då jag har fördelen med nästan oändliga förvaringsutrymmen.

Under de här 4 åren så har situationen förändrats ganska mycket då det har tillkommit ytterligare två ungar vilket gör att tiden räcker till ännu mindre 😊 Problemet med Nitro, som är en bass boat, är att friborden är ca 5 cm höga i största delen av båten vilket är smått olämpligt med tre barn i åldrarna 1-5 år så då grävda jag fram Omre:n ur gömmorna och skall försöka göra en liten gädd/gösbåt av det hela så barnen och frugan kan följa med ut och käka glass under somrarna.

Alltså sattes det igång!

Jag och en polare bestämde oss för att dela på båten och har således jobbat några kvällar och helger med att rigga motor, fixat och donat och druckit några öl under arbetet. Ambitionen med båten är som sagt att kunna ta med ungarna ut och trolla lite gädda och gös under lugna förhållanden. Hard core fiske bedrivs i Nitron. Hela båtbygget kommer bli budget men i och med att jag hade en del kvar från tidigare båtar och flyttar lod etc mellan båt och fiskekajak så blir det en del godbitar.

En motor letades fram på Blocket och köptes omgående.
En Honda BF45 -92 med blocket bytt 2004.
En liten bunt sedlar senare så låg den på pall i förvaringen.
Motorn var så vansinnigt ful på kåpan att vi bestämde oss för att göra den helt ostjälbar med sprayfärg. Nu får den förhoppningsvis vara helt i fred.
Jag letade upp delar som jag köpt på mig under åren till lite olika projekt och började montera på båten. En del är gjort, en del skall på under de närmaste veckorna.

Garmin VHF
Minn Kota Terrova LINK
Humminbird 858
Garmin 7410xsv monterad i aktern med SideVu-givare
Traxstech skenor för dipsy spöhållare/djupriggar
Rocket launcher spöhållare
Länspumpar etc
Monterade på kapellet
Rengjorde sätena och lagade dem med silvertejp 😊

Till slut hittade jag bilder på en likadan båt som är trollingutrustad som jag har som någon form av guide line.

Där är jag idag.

BR
Rivarn
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 36_1541836330.jpg (456.3 KB, 29 visningar)
Filtyp: jpg 36_180034653.jpg (58.9 KB, 24 visningar)
Filtyp: jpg 36_1555561465.jpg (116.8 KB, 25 visningar)
xxl (06-01-2018)
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:46.