Scandinavian Trolling  

Gå tillbaka   Scandinavian Trolling > Allmänt > Trollingprat/Övrigt

Trollingprat/Övrigt Alla ämnen som inte passar in i någon kategori

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 06-09-2018, 22:21   #1
Rookie
New member

Reg.datum: Jun 2018
Team Namn: -
Standard Nybörjare på trolling

Hejsan!

Det är så att jag är rätt ny på detta med trolling, har endast trollat ett år( försökt under ett år) att trolla. Det lyckliga är att båten är tillerstyrd roddbåt med en 15hk fyrtaktare som inte är min, utan min svärfars. En absolut enkel båt med andra ord. Vi harväl fått lite blodad tand av trolling, varje gång vi är ute blir det trolling under den större tiden av passet, känns kul när grejerna är i vattnet.
Vi patrullerar området kring södra delen av Mälaren då båten begränsar oss var vi kan trolla.

Utrustningen vi har är också himla enkel. En Spöhållare på varsinsida och så har vi testat med att ha spön i själva transportspöhållaren. Så max fem spön har vi kört med. Har även djupparan som man sätter på fiskelinan så som djupast fiskar vi kanske på 10-15 meters djup och upp till 3-4 meter.

Vi har även en vänster paravan som går vid ytan.

Problemet för vår del är att vi har fått himla dåligt med fisk, gös i vårat fall som vi är ute efter. Vi kör med klassiska drag som har fått ökennamnet gösambulansen och vi fiskar på ställen där vi får höra att det finns gott om dom.
På ett år lyckades vi få upp EN gös! Men vi är glada för det. Men skulle bli gladare om vi skulle få upp fler detta år.

Vi har även plotter och ekolod så vi ser dom där nere.

Min fråga är om det finns någon eller några vänliga själar som kan komma med tips och trix för nybörjare. " gör så här istället..." vet inte riktigt vad vi gör för fel men något allvarligt fel gör vi. Vi har testat att trolla på dagen och fram till efter solen går ner, vi kör i ca 2 knop 2.2 knop.

Kör vi för fort kanske eller behöver komma ner djupare?

Vi kör över branter och även där det tok för djupt för våra grejer. Vi växlar dragen..
För mig så känns det som så att med den utrustning vi har så får man labba med farten och byta drag. Då ägaren till båten inte vill att man skruvar i den så får man komma på andra lösningar. Jag lyckades idag med montera två extra spöhållare på sidan så nu kan vi ha två spön per sida.
Nästa grej jag tänkt testa är att trolla någon meter bakom båten, det har jag hört ska vara bra.

Vad kan man mer göra? Jag höll på glömma, en gädda fick vi för inte så länge sen på trolling, så två fiskar då.

Tar gärna emot tips och trix, det skulle vara himla kul att lära sig ännu mer om detta.

Detta blev väldigt långt men vi tuffar på och nöter.
Skitfiske på er!
Rookie er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 06-10-2018, 07:30   #2
iron9
Pro-Troller

iron9s avatar

Reg.datum: Mar 2009
Real Name: Johnny Ahlslied
Team Namn: Cikoria
Standard

Det första jag reagerar på är farten. Jag känner inte till Mälaren men i mörka vatten som jag fiskar i kör jag i 1 - 1,2 knop. Lägg mer krut på att få ut betena från båten med spöparavaner. Då undanröjer man risken för att fisken skräms av båten. Använd flytande wobbler runt 15 cm och använd päronsänken för att få ned betena till önskat djup. Det enklaste är att fästa sänkena på linan med gummisnoddar ca 2m framför betena. Ännu bättre är att använda en separat tunnare lina till sänket. Skulle man få bottenkänning så är det bara sänket som vidrör botten.
När fiskar ni på dygnet? Har för mej att jag läst att bästa tiden för Mälaren är från solens nedgång och ett par timmar därefter.

Mvh
Johnny

Senast redigerad av iron9 den 06-10-2018 klockan 09:28.
iron9 er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 06-10-2018, 10:52   #3
Tervo
Pro-Troller

Tervos avatar

Reg.datum: Jan 2013
Real Name: Tero Nevala
Team Namn: Team Nevala
Sponsors: Selfmade millionaire (DVS egna plånboken)
Standard

Hej!

Har själv inte fiskat på Mälaren men har rätt många timmar på västra Hjälmaren.
Där är vattnet mörkt.
Vi får bra på både djupriggen och paravanerna.
Kör väldigt mycket Rapala Tail Dancer Scatter Rap i UV färg, vilket är bombsäkert.

1-1,8kn är bra fart att ha där i alla fall.

Ju mer sol du har o lugnare vind ju djupare behöver man fiska.

Men prova så får du se ifall det funkar på dina vatten.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Team Nevala - http://teamnevala.blogspot.se
Tervo er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 06-10-2018, 12:35   #4
Fiskarn0383
Mörtbändande otursfågel

Fiskarn0383s avatar

Reg.datum: Dec 2009
Real Name: Anders Johansson
Team Namn: Team AldrigLottlös
Standard

Gösen är ju en väldigt speciell fisk. Det som funkar i en sjö funkar inte i en annan.

Men jag skulle tippa på att ni bör försöka få ner farten lite. Eller mycket om man ska tro vissa experter.

Jag brukar ligga mellan 1.5 och 2 knop där jag fiskar men lite längre söderut runt växjö påstår dom att man inte får ett enda hugg över 1.5 knop.

Jörgen Larssons och Leif Engströms råd är ju 0.8 till 1.2 knop. Då rör sig inte mina vobblers alls.

Skaffa en höger paravan och ev ett par paravaner till.Ta ner farten runt 1.5 och kör i åttor eller s mönster. Då kommer betena på insidan gå långsammare och utsidan snabbare. Då märker ni om det är högre eller lägre fart som är receptet.

Håll noga koll på längden på släppen då det kan göra stor skillnad om betena går lite för högt eller lågt i vattnet om gösen inte är i stöten.

Propellersprutspöt släpper ni 5-10 m så det går under det oroliga vattnet bakom båten. Är väldigt effektivt i vissa sjöar, funkar inte alls i andra.

Beten och djup är enklast att få reda på genom att prata med andra som fiskar samma vatten. Ex vid båtramp, båthamn eller i redskapshandel. Då det är så olika mellan olika sjöar.

Finns sjöar där det sommartid är en halvmeter under ytan som gäller samt det finns sjöar där det är djupriggsfiske mellan 7-10m som gäller.

Likaså med tidpunkt på dygnet. Men generellt kan man säga att om det är djupriggsfiske på 7-10 m som gäller brukar det vara bäst eftermiddag och kväll och om det är ytnära så brukar skymning och natt vara bäst.
Är morgontrött så jag kör inte morgon och förmiddag. Och gryning blir det bara om jag kör over night så att säga.

Senast redigerad av Fiskarn0383 den 06-10-2018 klockan 12:39.
Fiskarn0383 er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 06-10-2018, 19:31   #5
Rookie
New member

Reg.datum: Jun 2018
Team Namn: -
Standard

Hej!

Tack för era svar, intressant att höra, suger åt mig. En grej verkar vara att vi kör för Fort. Ska ta och skriva upp detta. Ska testa och vad den gör för hastighet på tomgången.
Sidoparavanen som vi har upplevde jag att utlösaren höll i lite halvdåligt. Det blåste inte så hårt, jag använder mig av 0,25 flätlina. Är flätlina sämre att fästa på utlösare mot vanlig nylon?

Vi är också lite morgontrött, vi brukar vara ute som tidigast vid lunch och fram till efter solen går ner.

Som man har gjort då vi kör med wobblers är att se om dom slår bra i farten vi kör, sen har man slängt ut. Utmed resans gång så har man känt på grejerna om dom fortfarande slår. Man har testat olika färger. Jag har kört med päronbly men efter att man hitta djupparavanerna så har man mest kört med dessa.

När vi testade med päronbly och kollade var vi hade grynnor så kom vi fram till att( så som vi hade riggat) med 40 gram päronbly och okänd längd på linan så kom vi ner till ca 4-5 meters djup och det märkte vi när vi kontrollerade mot en grynna.

Hur långt bakom ska man släpa dragen? Vi har inget räkneverk på spöna kör mer på " detdär känns bra" man kanske ska släppa mer på lina?

Ha det bra!
Rookie er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 06-11-2018, 13:57   #6
Finnishstallion
Pro-Troller

Reg.datum: May 2009
Real Name: FMS
Sponsors: Kosto Uistin- www.uistimet.fi. Nordic Trolling- www.nordictrolling.se Nordic trolling
Standard

För att slippa blindutlösning a paravanen så kan du ta gummiband runt utlösaren några varv. Får du napp så vevar du in paravanen och släpper loss gummibandet, lossar paravanen och drillar. På detta sätt slipper man också problemet att paravanen glider ner till fisken vid hugg
Finnishstallion er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 06-12-2018, 22:01   #7
Fiskarn0383
Mörtbändande otursfågel

Fiskarn0383s avatar

Reg.datum: Dec 2009
Real Name: Anders Johansson
Team Namn: Team AldrigLottlös
Standard

Det går att få ner farten genom att hänga ut en hink, ikeakasse eller trollingbroms om det går för fort på tomgång.

Ja en tunn flätlina glider lättare än en tjock nylon i utlösarna.

60-90 fot eller 18-27 m brukar jag släppa ut betena.
Fiskarn0383 er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 06-13-2018, 18:09   #8
stoffe
Trollare

Reg.datum: Feb 2015
Real Name: Kristoffer
Team Namn: Duvan
Standard

Farten är likt många påpekat erat största problem tror jag. Vi brukar köra 1-1,5 när vi fiskar gös. Har en kompis som alltid försöker hålla 0,9 och han brukar fiska bra. Nu fiskar vi inte i Mälaren utan i diverse sjöar kring Växjö - mestadels Helgasjön.

Angående linlängder så brukar det bli mellan 15-30 m på ytspöna. På djupriggen köra jag bara 7-8 meter. Oftast minst dubbelt så många hugg på riggspöna kontra ytspöna.

Skickat från min iPad med Tapatalk
stoffe er ikke aktiv   Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:06.