Scandinavian Trolling  

Gå tillbaka   Scandinavian Trolling > Projekt > Elektronikprojekt

Elektronikprojekt Här diskuteras allt inom ämnet båtelektronik

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 10-09-2016, 11:11   #1
iron9
Pro-Troller

iron9s avatar

Reg.datum: Mar 2009
Real Name: Johnny Ahlslied
Team Namn: Cikoria
Standard Simrad AP 24

Jag har haft min ap sedan 2013 och hela tiden stört mig på att den inte kan hålla en djupkurva. Det har varit under goda förhållanden som jag försökt hålla mig på en nästan spikrak djupbrant som går från 4 m till 12 m med ett avstånd på ca 30 m. Hur svårt kan det vara att hålla sig där om man ex vis ställer djupet på 8 m? Den brukar klara drygt 100 m men sedan börjar den drifta iväg antingen ut på det djupa som inte blir mer än 12 m, eller mot det grunda som heller inte blir mer än 4 m. Alltså, käpprätt åt helvete oavsett!
Sist jag var ute tänkte jag pröva "No drift" navigering som aldrig testat tidigare mest för att jag inte haft anledning. Då visar det sig att detta är lika träffsäkert som navigering på djupkurva. Titta på bild 1. Jag placerade markören en halv sjömil framför båten och valde "Navigera Hit" på plottern och sedan "No Drift" navigering på ap:n. Som man kan se på bilden är jag inte alls på väg mot målet och "XTE" larmet ljuder titt som tätt.
På bild 2 har jag gjort samma procedur men valt vanlig navigering och båten håller sig inom 0,01 sjömil från kursen hela vägen.
Är det fel på ap:n eller är det jag som gör fel eller har för stora krav?
Om det är fel på programvaran i ap:n, kan jag uppdatera denna? Jag har för mej att det finns nyare version.

Mvh
Johnny
Bifogade bilder
Filtyp: jpg shot005.jpg (31.0 KB, 37 visningar)
Filtyp: jpg shot006.jpg (35.3 KB, 32 visningar)
iron9 er ikke aktiv   Svara med citat
The Following User Says Thank You to iron9 For This Useful Post:
Flodström (10-09-2016)
Gammal 10-09-2016, 19:48   #2
Flodström
Vinodlare och "king of 12V"

Flodströms avatar

Reg.datum: Feb 2009
Real Name: Ramon Flodström
Thanked 2 997 Times in 2 208 Posts
Team Namn: Team Hardanger-Trolling
Sponsors: MJØSSERVICE + ProNav, Norge
Standard

Om jag inte mins fel så bör du kolla Data source i AP24 så du är säker på att den får GPS-info från din plotter. I annat fall kan No Drift aldrig fungera.

Kolla även upp så att du har djupinfo från plottern in till pilotens Data Source i annat fall funkar inte att följa en djupkurva.

Ang. att följa en djupkurva så har jag oxå testat det med blandat resultat. Jag ändrade ingen variabel men kom fram till att jag hade för liten Depth Gain.
Ställ upp den til något mellan 50-90 och se vad som händer (default är 5).

Kolla även upp CCA och se vilken vinkel som piloten skall skära över djupkurvan.
Gammal 10-10-2016, 05:43   #3
iron9
Pro-Troller

iron9s avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
Om jag inte mins fel så bör du kolla Data source i AP24 så du är säker på att den får GPS-info från din plotter. I annat fall kan No Drift aldrig fungera.

Kolla även upp så att du har djupinfo från plottern in till pilotens Data Source i annat fall funkar inte att följa en djupkurva.

Ang. att följa en djupkurva så har jag oxå testat det med blandat resultat. Jag ändrade ingen variabel men kom fram till att jag hade för liten Depth Gain.
Ställ upp den til något mellan 50-90 och se vad som händer (default är 5).

Kolla även upp CCA och se vilken vinkel som piloten skall skära över djupkurvan.
Ja, den får data vid båda fallen vid navigering. Vid ex vis no drift så tar den ju ut riktningen rätt vid start, men tappar sedan kursen. Vid vanlig navigering så går den ju helt rätt. Som framgår av bilderna så kör jag i göstrollingfart, men det är ingen skillnad på funktion i tre knop.
Vid navigering på djupkurva så finns aktuellt djup i ap n, så den får data hela tiden från plottern. Jag har prövat alla möjliga inställningar här och djupförstärkning 95 är en nödvändighet. Om man ändrar djupet någon meter i menyn så rättar den till sig och går rätt igen något hundratal m.

Mvh
Johnny
Gammal 10-10-2016, 08:04   #4
iron9
Pro-Troller

iron9s avatar

Standard

Jag skulle vilja uppdatera programvaran i ap n för att se om felet rättar till sig. Ja har laddat ned senaste programvaran och nedladdningsverktyg, men jag vet inte hur man går vidare. Kan inte hitta någon instruktion.

Mvh
Johnny
Gammal 10-10-2016, 08:31   #5
Jonas .L
Laxtrollare

Jonas .Ls avatar

Reg.datum: May 2009
Real Name: Jonas Lundblom
Team Namn: Dream Team
Standard

Går det inte att uppdatera piloten genom plottern?
Gammal 10-10-2016, 09:47   #6
iron9
Pro-Troller

iron9s avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas .L Visa inlägg
Går det inte att uppdatera piloten genom plottern?
Jo, det är väl enda möjligheten utan wi-fi. Skall väl gå att göra med sd minne precis som när man uppdaterar plottern. Enda kravet då förstås att man har allt i nätverk.
Det som förvirrar det hela när man läser på Simrads hemsida är "uppdateringsverktyg för programvara". Jag tror ju kanske att detta endast är nödvändigt för användning av pc vid uppdateringen. Om man uppdaterar med minneskort via plottern är det nog bara att lägga swup-filen på ett minneskort och stoppa i plottern och följa de instruktioner som ges. Fast man vill ju helst vara helt säker så man inte gör ap n obrukbar.

Sedan vill jag göra ett förtydligande från första inlägget. Har jag missuppfattat "No Drift" funktionen kanske? Är inte detta ett navigationsläge, alltså att man styr efter en wp eller rutt från plottern? Eller är det ett annan form av autoläge där ap n håller en given kurs snarare än kompassriktning, utan inblandning från plottern?

Mvh
Johnny
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screenshot_20161010-100956.jpg (12.0 KB, 15 visningar)
Filtyp: jpg Screenshot_20161010-101112.jpg (20.0 KB, 13 visningar)
Gammal 10-10-2016, 23:00   #7
Flodström

Flodströms avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av iron9 Visa inlägg
Jo, det är väl enda möjligheten utan wi-fi. Skall väl gå att göra med sd minne precis som när man uppdaterar plottern. Enda kravet då förstås att man har allt i nätverk.
Det som förvirrar det hela när man läser på Simrads hemsida är "uppdateringsverktyg för programvara". Jag tror ju kanske att detta endast är nödvändigt för användning av pc vid uppdateringen. Om man uppdaterar med minneskort via plottern är det nog bara att lägga swup-filen på ett minneskort och stoppa i plottern och följa de instruktioner som ges. Fast man vill ju helst vara helt säker så man inte gör ap n obrukbar.

Sedan vill jag göra ett förtydligande från första inlägget. Har jag missuppfattat "No Drift" funktionen kanske? Är inte detta ett navigationsläge, alltså att man styr efter en wp eller rutt från plottern? Eller är det ett annan form av autoläge där ap n håller en given kurs snarare än kompassriktning, utan inblandning från plottern?

Mvh
Johnny
Bara att stoppa in SD brickan i plottern och sen starta den. Piloten måste vara i "on" läge före du starta Följ instruktionen vidare på skärmen.

Postar en länk senare om hur jag gjorde.

No Drift - mode betyder inte att följa en Wp. Det betyder endast att piloten väljer att hålla kursen via GPS-signalerna i stället för via kompassen. Styrning via kompass ger avdrift medans styrning i No Drift läge ger rak kurs (bäring) och all avdrift korrigerar piloten noga. På så sätt riskerar man inte att "drifta" sidledes mot typ grund etc (i sidovind, ström eller kombinationen av de båda). Piloten kan även styra mot Wp i No Drift läge. Men det är visst en speciell prosedur för det. Står om det i manualen. Tror oxå att plottern måste kunna sända kvittering till piloten på nådd Wp

Senast redigerad av Flodström den 10-10-2016 klockan 23:29.
Flodström er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 10-10-2016, 23:27   #8
Flodström

Flodströms avatar

Standard

Här Johnny har du länken:
http://www.scandinavian-trolling.com...ead.php?t=5089
Gammal 10-10-2016, 23:37   #9
Flodström

Flodströms avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av iron9 Visa inlägg
Ja, den får data vid båda fallen vid navigering. Vid ex vis no drift så tar den ju ut riktningen rätt vid start, men tappar sedan kursen.
Mvh
Johnny
Kan tyda på att den inte får GPS-signaler från plottern?
Gammal 10-11-2016, 10:00   #10
iron9
Pro-Troller

iron9s avatar

Standard

Har nu uppdaterat både ac 12 och ap 24. Operationen lyckades, patienten dog.
Gick hur bra som helst att uppdatera ac 12. Tog en knapp minut och under tiden visar ap n "Underhålls Mode" i displayen. Efteråt återgår den till huvudmenyn.
Men när jag uppdaterat ap n återgår inte displayen tillbaka till huvudmenyn. Den svarar heller inte på några knappar alls så jag går in i filmenyn på plottern och startar uppdateringen igen, med samma resultat, displayen visar bara "Underhålls Mode". Efter 5 håller jag on knappen intryckt tills ap n stängs av.
Sedan gick den inte att startas igen på något vis. Pratade med service teknikern på Simrad i Billdal. Försökte via honom med vissa tips få igång den men utan resultat. Teknikern var lika oförstående som jag men bekräftade att proceduren med uppdateringen var korrekt vilket bekräftas av att ac 12 hade den nya programvaran installerad.
Så i detta nu är min ap på väg till Billdal utanför Göteborg.

Mvh
Johnny
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:55.