Scandinavian Trolling  

Gå tillbaka   Scandinavian Trolling > Projekt > Båt och motorprojekt

Båt och motorprojekt Här diskuterar vi båtar, båtriggning och motorer,

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 10-05-2011, 22:12   #1
Ronny
Pro-Troller

Reg.datum: Sep 2011
Real Name: Ronny Öberg
Team Namn: Ronny
Standard Projekt Marino V-23 Combi

Har funnit ett bra båtämne som blir en blandning mellan trollingbåt och weekendbåt för mig och frugan!

Tror att det finns mkt kunskaper på forumet som kan vara till glädje under byggets gång.

Har skojat med kompisarna om att "jag ska sitta varmt och kunna koka korv" när jag trollar och det ser ut att närma sig nu

Båten mäter 6,70 x 2,55 med cabin och en inombordare B30 m 280 drev.
Angiven/ uppskattad vikt utan motor/drev 1300 kg.

Planen är att konvertera till utombordare och förlänga m integrerad badbrygga och bygga om den öppna durken ovan motor, sänka sargen runt densamma. Kommer satsa mer på funktion än finish.

Skrov/överbyggnad och motor/drev är i bra skick, inredningen har åkt ut redan. Lägger upp lite bilder senare.

Funderar som bäst på vad man ska välja för motoralternativ/ storlek. Kommer kontrollväga båten för att säkerställa vikten. Tror att tex en Suzuki DF 175 är lämplig på häcken

Hälsningar Ronny i Härnösand
Ronny er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 10-06-2011, 01:08   #2
Flodström
Vinodlare och "king of 12V"

Flodströms avatar

Reg.datum: Feb 2009
Real Name: Ramon Flodström
Thanked 2 984 Times in 2 200 Posts
Team Namn: Team Hardanger-Trolling
Sponsors: MJØSSERVICE + ProNav, Norge
Standard

Hej Ronny"
Välkommen till forummet

Skall bli spännande att följa med på din ombyggnad.
Motorstorlek ligger alla gången på mellan min. 150 och max 225 hk. Beror dock på båtens totalvikt utan motor och om den har djup V-botten eller inte?
Dessutom, bygger du på/förlänger båten så kräver den kanske några hk ekstra för den större vikten och större vattenfriktionen.
Tung båt, djup V-botten, 200-225 hk annars 150-175 hk
Gammal 10-06-2011, 06:32   #3
trango
Trophy Trollare

trangos avatar

Reg.datum: Feb 2010
Real Name: Fredrik
Team Namn: Kapten krok
Standard

Mycket intressant! Vore kul att se lite bilder? Tänk på att du förändrar tyngdpunkten om du byter från IB till utombordare.
trango er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 10-06-2011, 08:17   #4
Ronny
Pro-Troller

Standard

Båten tror jag har 17 graders botten, vilketsom ser det rätt ut i mina ögon med lite lagomt skarp v-botten på förskeppet. Steglisterna är riktigt utformade med tanke på den fart jag tänkt åka i.

Kommer försöka få till en lite bredare skida (kölen) sista metern som bestämmer hur båten ligger i planingsfart (precis som storpojkarnas fort-åkar-båtar .

Mitt önskemål är en marchfart på 22-23 knop m full packning, toppfart relativt oväsentligt. Naturligtvis är det skönt med en relativt låg bränsleförbrukning.
Som alltid är båtval en kompromiss mellan en mängd önskemål & inverkande faktorer.

Kommer bygga om fasta tanken och kan välja mest riktig placering för att uppnå en gynnsam viktbalans i båten.

Som ni förstår blir det knappast sjösättning i vår men HT 2013 senast....

Tack för era inspel!

//Ronny

Senast redigerad av Ronny den 08-09-2017 klockan 20:39. Anledning: Rättat angiven bottenvinkel
Gammal 10-06-2011, 18:03   #5
trango
Trophy Trollare

trangos avatar

Reg.datum: Feb 2010
Real Name: Fredrik
Team Namn: Kapten krok
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Ronny Visa inlägg
Kommer försöka få till en lite bredare skida (kölen) sista metern som bestämmer hur båten ligger i planingsfart (precis som storpojkarnas fort-åkar-båtar .

//Ronny
Intressant! Har skrovet redan en skida eller ska du modifiera? Vad vill du i så fall uppnå med modifieringen?

/F
trango er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 10-06-2011, 20:09   #6
Ronny
Pro-Troller

Standard

Båten har ingen "skida" idag, iom att jag tänker förlänga skrovet ca 2 fot blir det lite enklare att få till. Totalt drygt en meter från akterspegel räknat.

Syftet är eg att få ett bra gångläge på båten i planingsfart/ marschfart utan att behöva bryta upp nosen med trimmen och på den vägen minska våtytan som skapar mesta friktionen vid framdrift.

Kanske lite överkurs på den här typen av båt men lite kul är det att experimentera när man har chansen.
Gammal 10-08-2011, 17:33   #7
Ronny
Pro-Troller

Standard Sjösatt för förta gången

Idag åkte båten i sjön!

Fint å veta vart man har vattenlinjen då ny durk ska byggas, förhoppningsvis självlänsande...

Imorgon åker Volvo Pentan (B30, 170 hk+ 280 drev m lyft ej trim) och drev ur, kommer säljas för 15.000 Pok komplett med instrument/ reglage på pall.

Sedan blir det invägning och kontroll av matchvikt!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg SAM_0439.JPG (2.79 MB, 94 visningar)
Filtyp: jpg SAM_0441.JPG (3.03 MB, 122 visningar)
Gammal 10-08-2011, 20:23   #8
Tamtam
Lax pimplare som kan Cannon

Tamtams avatar

Reg.datum: Mar 2009
Real Name: Hans Östlund
Thanked 1 950 Times in 1 547 Posts
Standard

Hmmm. den har potensial utan tvekan, lite Flipper 620 av äldre modell över den dock tycker jag Flippern är linjeskönare.
Skit samma, kan bli hur bra som helst, dock ska du förlänga skrovet, se till att du vet vad du gör, speciellt om du har för avsikt att hänga dit en tung 4t 175a ibak, enorma krafter i rörelse är det, lycka till posta under byggets gång mvh bästa hälsningar!
Gammal 10-08-2011, 20:38   #9
Flodström
Vinodlare och "king of 12V"

Flodströms avatar

Reg.datum: Feb 2009
Real Name: Ramon Flodström
Thanked 2 984 Times in 2 200 Posts
Team Namn: Team Hardanger-Trolling
Sponsors: MJØSSERVICE + ProNav, Norge
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Ronny Visa inlägg
Idag åkte båten i sjön!

Fint å veta vart man har vattenlinjen då ny durk ska byggas, förhoppningsvis självlänsande...

Imorgon åker Volvo Pentan (B30, 170 hk+ 280 drev m lyft ej trim) och drev ur, kommer säljas för 15.000 Pok komplett med instrument/ reglage på pall.

Sedan blir det invägning och kontroll av matchvikt!
Du sparar väll en 100-150 kg på det bytet, men förlorar lite på förlängningen.

Tror du bör bygga en förlängning som en integrerad del av hela skrovet, d.v.s. längsgående balkar mellan nya och gamla skrovet som förstärkning. Kan oxå vara läge att bygga förlängningen som en typ badbrygga liknande som på Beason? I.s.f. bør du satsa på XL d.v.s. en motor med extra lång rigg, typ 25" så den får lite distans mellan ytan och motorpaketet. Men det hela beror naturligtvis oxå på hur djup V-botten båten har/får.

Båten kommer att gå lugnare/stadigare efter förlängningen skulle jag tippa.
Gammal 10-08-2011, 20:46   #10
Ronny
Pro-Troller

Standard

Har övat lite på att bygga/ plasta på en styrpulpetbåt innan.
Byggde om en Fisherman 20 till en bra kombo mellan spinn & trolling enligt mitt eget tycke iaf.

Marinon har potential men är ingen skönhet kanske, som tidigare nämnt går "funktion före finish". Tror linjerna blir bättre när jag förlängt skrovet och kapat ner sargen runt akterdäck en del, just nu är det väldigt mkt fribord så att säga..

Positivt är höjden i ruffen, 190 cm människa funkar utmärkt och rejält utrymme i kojer förut. Rejäl skjutlucka i rufftak ovan styrplats och möjlighet att sätta in skjutbara dörrar ut mot akterdäck och lite annat.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:57.