Scandinavian Trolling  

Gå tillbaka   Scandinavian Trolling > Projekt > Båt och motorprojekt

Båt och motorprojekt Här diskuterar vi båtar, båtriggning och motorer,

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 02-15-2012, 11:46   #1
iron9
Pro-Troller

iron9s avatar

Reg.datum: Mar 2009
Real Name: Johnny Ahlslied
Team Namn: Cikoria
Standard Tankproblem

Jag måste göra något åt tanken i vår båt. Eftersom jag ändå tänker demontera den för att byta länspump och plasta upp botten så allt vatten hamnar i en pumpbrunn.
Den rostfria tanken är på 180 l men sugröret sitter i framkant. Eftersom båten alltid lutar i varierande grad bakåt så kan man inte utnyttja volymen helt. Jag körde den tom i somras men det gick bara i 139 l för att fylla den.
Jag har funderat på att korta ned tanken från 100 cm till 55 cm. Den skulle fortfarande rymma 100+ liter. Samtidigt skulle jag låta sätta dit en andra sugrör baktill som gick till någon cm från botten. Det främre röret justeras till ca 8 cm från botten, så har man en reservtank via 3-vägs kulkoppling. Har det redan nu med extratank.
100 l tank är fullt tillräkckligt eftersom båten alltid ligger på släp. Det stora utrymmet som skulle frigöras med mindre tank skulle jag använda till en riktig fiskkyl.
Är det dumt att ge sig på att kapa tanken? Ska man försöka sälja den och sätta in fasta plasttankar i lämplig storlek?

Mvh
Johnny
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Feb12 017.JPG (2.01 MB, 63 visningar)
Filtyp: jpg Feb12 028.JPG (2.20 MB, 64 visningar)
Filtyp: jpg Feb12 025.JPG (1.90 MB, 54 visningar)
Filtyp: jpg Feb12 026.JPG (2.17 MB, 51 visningar)
iron9 er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 02-15-2012, 17:52   #2
Flodström
Vinodlare och "king of 12V"

Flodströms avatar

Reg.datum: Feb 2009
Real Name: Ramon Flodström
Thanked 2 999 Times in 2 210 Posts
Team Namn: Team Hardanger-Trolling
Sponsors: MJØSSERVICE + ProNav, Norge
Standard

Det är ett stort jobb att kapa tanken (explosionsrisk är det oxå)
Men det kan säkert göras

Alternativet är att custombeställa en ny tank och försöka sälja den du har nu.

Ser dessutom att du har mer utrymme ledigt på höjden. Kanske en högre tank kan kompensera för en kortare tank? På Beason går tanken så högt upp att slangarna nästan tar i durken. På så sätt utnyttjar man hela volymen i det område där tanken är placerad.
Gammal 02-15-2012, 18:43   #3
Tamtam
Lax pimplare som kan Cannon

Tamtams avatar

Real Name: Hans Östlund
Thanked 1 950 Times in 1 547 Posts
Standard

Jag har svetsat om tankar vid några tillfällen och smed ifråga flög i taket när jag frågade om jobbet..... pga vad han trodde explosionsrisken.
Inga problem, ett antal ursköljningar med vatten löste problemet innan jag lämnade den på smidesfirman, blev utmärkt och jag skulle nog föreslå dej i första hand att använda originaltanken bara omsvetsad på rätt sätt, dock notera noga, se till att du vet vad du vill ha genomfört och informerar smeden exakt vad som gäller, i detalj så vederbörande riktigt förstått exakt som sagt vad som gäller, dessutom en lapp tejpad på objektet som klart beskriver vid oklarheter frågor etc. ring ditt mobilnummer för svar, inga egna slutsatser, då smeden..... mvh
Gammal 02-26-2012, 14:21   #4
iron9
Pro-Troller

iron9s avatar

Real Name: Johnny Ahlslied
Team Namn: Cikoria
Standard

Har sålt tanken nu och skall se vad det kostar att göra en ny skräddarsydd lite högre tank. Blir det för dyrt kan jag få plats med två 55 l plasttankar.
Har också börjat med durkarna som ska få allt vattnet att samlas där bak vid två pumpgropar. Har plastat en matta på undersidan med polyester. Bör jag även måla undersidan med topcoat 2-komp för att skydda skivan så att det tränger in fukt. Jag kommer att borra ett luftningshål till varje utrymme framåt till det torra utrymmet i båten. Då kan man inspektera utrymnmet och evakuera ev kondens.
Väldigt märkligt att man låtit skarvarna mellan batteri/båt ligga på botten i båten där det alltid finns lite vatten. Länspumpen tar ju inte allt.
Det sitter en backventil på utröret från gamla länspumpen. Den var helt igensatt och jag förstår nu varför den pumpat så sakta. Med tanke på allt smått skräp som går genom en länspump verkar det idiotiskt att sätta dit en ny eller rensa den gamla. Räcker det inte med att slangen hänger i en båge 20 cm över utloppet?

Mvh
Johnny
Bifogade bilder
Filtyp: jpg RIMG1716.JPG (2.11 MB, 34 visningar)
Filtyp: jpg RIMG1718.JPG (2.08 MB, 32 visningar)
Filtyp: jpg RIMG1631.JPG (1.86 MB, 32 visningar)
Filtyp: jpg RIMG1725.JPG (1.86 MB, 26 visningar)
iron9 er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 02-26-2012, 14:56   #5
rival-andy
Laxtrollare

rival-andys avatar

Reg.datum: May 2009
Real Name: Andreas Thylander
Team Namn: Råfett
Sponsors: Skojigt...
Standard

Du har helt rätt. Det finns inget behov av en backventil. Och det SKALL vara en loop på slangen från länspumpen ovanför utloppet. Detta för att förhindra sköljvatten (utifrån) att rinna bakvägen. Lycka till med byggnationen.
rival-andy er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 02-26-2012, 16:01   #6
Flodström

Flodströms avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av iron9 Visa inlägg
Räcker det inte med att slangen hänger i en båge 20 cm över utloppet?
Mvh
Johnny
Anl. till backventilen är att då pumpen sugit rent från vatten så kommer det alltid att finnas vatten kvar mellan länspumpen och utloppsgenomföringen. Utan backventil så rinner det här vattnet tillbaka förbi länspumpen och det kommer alltid att ligga så mycket vatten kvar i kölsvinet som den volym som slangen har. Vill du inte ha det så, så måste du ha backventilen kvar, men den kan i.o.f. bytas ut till en större, överdim. sak så att inte skit samlas/fastnar i den?
Gammal 02-26-2012, 16:14   #7
Flodström

Flodströms avatar

Standard

Ang plastningen. Ser att du har använt vävd duk i stället för matta? Är inte en vävd duk till för epoxi?

Oavsett så bör du behandla alla sidor av plyfan med något som tätar ordentligt, typ först polyester med matta (ett par-tre lager 300 gr räcker. Slipa sen bort de värsta ojämnheterna och måla sen med 2-komponent (topcoat eller liknande). Hur staka skall skivorna vara? Skall du gå på dom?

Skall du göra hål i skivorna så borra gärna hålen först. Sen kan du eftertäta kanterna samtidigt som du plastar (du får då göra hål i mattan på rätt ställe innan du lägger den på)

Borrar du hålen efter plastning så får du öppna träfibrer. Alltid ett helsike att få tätt efteråt. Men det hela avgörs av hur fuktigt du räknar med att det blir på och under skivorna.
Gammal 02-26-2012, 16:24   #8
Hyted
Trolling Nööörd!

Hyteds avatar

Reg.datum: May 2011
Real Name: Andreas Hagström
Team Namn: Team Rocco
Standard

Jag tänker så här angående backventil vs båge på slangen. Att om det nu på något vis skulle vara påväg åt helvete så vill jag inte att det accelererar bara för att man fått in en del vatten och båten ligger lägre i sjön. Borde ganska lätt kunna ta in vatten trots båge på slangen om man inte har båge upp över relingen då! Ett par extra ställen det fyller på ifrån i det läget är inget vidare... Tänker jag galet??

Senast redigerad av Hyted den 02-26-2012 klockan 16:28.
Hyted er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 02-26-2012, 17:28   #9
Tamtam

Tamtams avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
Ang plastningen. Ser att du har använt vävd duk i stället för matta? Är inte en vävd duk till för epoxi?

Oavsett så bör du behandla alla sidor av plyfan med något som tätar ordentligt, typ först polyester med matta (ett par-tre lager 300 gr räcker. Slipa sen bort de värsta ojämnheterna och måla sen med 2-komponent (topcoat eller liknande). Hur staka skall skivorna vara? Skall du gå på dom?

Skall du göra hål i skivorna så borra gärna hålen först. Sen kan du eftertäta kanterna samtidigt som du plastar (du får då göra hål i mattan på rätt ställe innan du lägger den på)

Borrar du hålen efter plastning så får du öppna träfibrer. Alltid ett helsike att få tätt efteråt. Men det hela avgörs av hur fuktigt du räknar med att det blir på och under skivorna.
Man kan använda vävd duk till polyester oxå, dock är den värdelös som konstruktionsmatta, inte alls lika stark på något vis men på plyfa är det mera en fråga om att binda plast, iaf om jag förstått exemplet rätt.
Svårare att jobba med, betydligt tunnare och som sagt högst marginell vad gäller styrka, det enda jag använder den till är isf finishjobb men endast då mvh
Gammal 02-26-2012, 17:34   #10
Tamtam

Tamtams avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av iron9 Visa inlägg
Har sålt tanken nu och skall se vad det kostar att göra en ny skräddarsydd lite högre tank. Blir det för dyrt kan jag få plats med två 55 l plasttankar.
Har också börjat med durkarna som ska få allt vattnet att samlas där bak vid två pumpgropar. Har plastat en matta på undersidan med polyester. Bör jag även måla undersidan med topcoat 2-komp för att skydda skivan så att det tränger in fukt. Jag kommer att borra ett luftningshål till varje utrymme framåt till det torra utrymmet i båten. Då kan man inspektera utrymnmet och evakuera ev kondens.
Väldigt märkligt att man låtit skarvarna mellan batteri/båt ligga på botten i båten där det alltid finns lite vatten. Länspumpen tar ju inte allt.
Det sitter en backventil på utröret från gamla länspumpen. Den var helt igensatt och jag förstår nu varför den pumpat så sakta. Med tanke på allt smått skräp som går genom en länspump verkar det idiotiskt att sätta dit en ny eller rensa den gamla. Räcker det inte med att slangen hänger i en båge 20 cm över utloppet?

Mvh
Johnny
Topcoat är bara något förtjockad samt pigmenterad polyester i grund samma sak, dock tar den fortare bort klibbigheten i polyestern då även viss mängd vax används i den.
Bara lägga på om du känner för det dock se till att INGET av den hamnar under senare lager av plast i bygget, endast plasta på väl upprivna rena råplastytor, top och gelcoat ska noggrant slipas bort i detalj innan vidare bygge mvh och lycka till!

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:26.