Scandinavian Trolling  

Gå tillbaka   Scandinavian Trolling > Projekt > Elektronikprojekt

Elektronikprojekt Här diskuteras allt inom ämnet båtelektronik

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 10-08-2015, 18:48   #11
Wille
Trollare

Willes avatar

Reg.datum: Jan 2015
Real Name: Mathias
Team Namn: Team NJORD
Standard

Om jag minns rätt spelar det ingen roll vilken du kopplar till A resp. B. Om motorn styr åt fel håll när du installerat och fyllt på systemet med olja, så är det bara att vända polariteten på den elektriska anslutningen.

/wille
Wille er ikke aktiv   Svara med citat
The Following 2 Users Say Thank You to Wille For This Useful Post:
Flodström (10-08-2015), Team Char (08-13-2017)
Gammal 10-08-2015, 19:32   #12
Andrebjarn
Laxtrollare

Reg.datum: Oct 2011
Real Name: Andreas
Team Namn: Hybris
Standard

Jag har seastarstyrning. Konstigt att de inte skrivit in A samt B på baksidan av rattfyllekontroll. Där finns f ö 2 hål märkta med R. antar att det kvittar vilken man väljer för returslangen.

Låter ju bra om man kan växlaströmkablarna istället för att montera om hydrAulslangarna!
Andrebjarn er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 10-08-2015, 21:23   #13
shark580
High skilled Troller

Reg.datum: Feb 2012
Team Namn: -
Standard

Slangen från pumpen som är märkt R(retur) ska kopplas till det nedre uttaget på rattpumpen märkt R. Angående de två andra slangarna från pump till rattpumpen ,så kan du ändra rikningen från din display vid installationen.
Vill minnas att anslutningarna på rattpumpen är märkta P för babord och S för styrbord +R för retur.

Senast redigerad av shark580 den 10-08-2015 klockan 21:29.
shark580 er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 10-10-2015, 13:11   #14
Andrebjarn
Laxtrollare

Standard

Vad bra om den justerar själv vid kalibreringen!

Nu har jag en fundering kring seatalknätverket. Nu har jag en konverteringskabel från nmea till seatalknätverket och en seatalk t-koppling på den. Vilken seatalkkabel ska jag köpa till för att koppla från t-kopplingen till nätverket. VART i nätverket ska jag koppla in den sladden? Har nu kopplat in övrigt enligt bilden som finns med ( även på hjertmans sida för autopiloten under fliken "dokument". Er hjälp är guld värd!
Gammal 10-10-2015, 14:26   #15
Wille
Trollare

Willes avatar

Standard

Hej!
Jag har lite problem med att bifoga bilagor via denna sida. om du pm:ar din mejladress så skickar jag en "karta" på mitt nätverk.

/wille
Gammal 10-10-2015, 16:37   #16
shark580
High skilled Troller

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Andrebjarn Visa inlägg

Nu har jag en fundering kring seatalknätverket. Nu har jag en konverteringskabel från nmea till seatalknätverket och en seatalk t-koppling på den. Vilken seatalkkabel ska jag köpa till för att koppla från t-kopplingen till nätverket. VART i nätverket ska jag koppla in den sladden? Har nu kopplat in övrigt enligt bilden som finns med ( även på hjertmans sida för autopiloten under fliken "dokument". Er hjälp är guld värd!
Den justerar inte själv, men du ställer om riktningen vid kalibrering om det behövs.
Gammal 10-10-2015, 17:38   #17
shark580
High skilled Troller

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Andrebjarn Visa inlägg

Tror att du kan koppla konverteringskabeln mellan p70R och ditt instrument.Det finns väl två seatalk uttag på baksidan på p70R?

Senast redigerad av shark580 den 10-10-2015 klockan 17:40.
Gammal 10-10-2015, 18:08   #18
Wille
Trollare

Willes avatar

Standard

Shark har helt rätt. Det finns två st seatalk uttag på baksidan av p70R. Det är det enklaste, annars kopplar du in den på vilken ledig plats som helst. Seatalk är "färgkodat" dvs. Blå färg är "stamnätet" på det kopplar du T-kopplingar eller "fler-kopplingar". Instrumenten kopplas på de vita uttagen med seatalk kablarna. Det är viktigt att det sitter en "stopp-plugg" i ändarna på stamnätet (de blå utgångarna) annars kan det krångla vid uppstart.
/Wille
Gammal 10-11-2015, 19:23   #19
Andrebjarn
Laxtrollare

Standard

Ang hur koppla in NMEA:t i Seatalknätverket, Jag har kopplat allt övrigt enligt:

http://www.hjertmans.se/Media/Articl...ingsschema.pdf

Sedan har jag en kort sladd (40 cm) NMEA->Seatalk som bara räcker prceis in i det området/skåpet där jag ska koppla ihop elektroniken. Därför behöver jag förlänga. In i koppling"skåpet" kommer alltså NMEA-signalen med en seatalkanslutning av den vita varianten. Vad jag har till förfogande utan att köpa något är en T-koppling samt en vit seatalkkabel till. Ingen blå kabel. Hur gör jag?

Alt 1: Finns det en "dubbelhona" för den vita kabelvarianten så jag kan förlänga den vita kabeln och koppla in i p70R:en?

Alt 2: Kan jag förlänga med en blå kabel från t.kopplingen som är vid Ev-1:an (kräver att jag köper en till blå kabel?

Kan jag använd den tomma blåa kopplingen i stammen till något för att lösa det här?

//Andreas
Gammal 10-11-2015, 19:58   #20
Wille
Trollare

Willes avatar

Standard

Som jag ser det kan du göra på två sätt:
- köp en blå kabel och använd din T-koppling. går att hitta för typ 275:-
- förläng i NMEA änden. Köp en NMEA kabel, koppla in den i "apparaten" och anslut din NMEA -> seatalk till den. Se till att du får rätt beträffande hona/hane. Tror att den lösningen blir lite billigare än den ovan. (jag vill minnas att jag köpte en garmin kabel för runt hundralappen, men jag kan minnas fel).

/wille
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:05.