Scandinavian Trolling  

Gå tillbaka   Scandinavian Trolling > Projekt > Elektronikprojekt

Elektronikprojekt Här diskuteras allt inom ämnet båtelektronik

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 01-30-2010, 00:30   #1
Flodström
Vinodlare och "king of 12V"

Flodströms avatar

Reg.datum: Feb 2009
Real Name: Ramon Flodström
Thanked 3 009 Times in 2 212 Posts
Team Namn: Team Hardanger-Trolling
Sponsors: MJØSSERVICE + ProNav, Norge
Standard Simrad AP12/14H (R), felsökning, tips, mm....

Har du en AP12H eller 12R? (R= wire-styrning) eller 14H, läs det här:

Generellt:
Piloten bör fungera ner till i alla fall -10°C
Vanliga fel som kan uppstå är fel på roderlägesgivaren eller hydraulpumpen (på de modeller som heter "H")

Felbeskrivelser:
roderlägesgivaren SLF12:
Roderlägesgivaren stutar fungera p.g.a. korrosion i själva givaren (det stora tjocka röret). Det gör att själva signalen ut (en linjär likspänning, på mellan 1-4V ca) lägger av helt, eller slutar att vara linjär.
Hydraulpumpen SRP12:
Fel som uppstår på själva pumpen skall vara att den kloggar igen invändigt på nått vis. Den börjar gå trögt med förhöjt strömförbruk till följd.
Det som visat sig är att de flesta felfall som är registrerade är bland de som trollar om vintern. Om det är kylan som knäcker pumpen eller den längre säsongen pumpen måste arbeta vet jag inte bestämt.
Kompassen SHS12
Ett annat fel kan uppstå i själva flux-gate kompassen (den är inte en Rate-gyro). Något av felen är lite knepigare att detektera. Jag har kollat några av de kompasserna och där har jag funnit två typer av fel:
Ett är att kompassen blir låst på en och samma bäring. OK i så fall för då fungerar inte piloten överhuvudtaget.
Ett annat fall, då var kompassen "seg" d.v.s. bäringen eller kompassriktningen hade blivit trög så ny kompassvisning tog upp emot en minut att stabilisera. I sådana fall går båten lite hur som hällst och blir inte stabil i sin bäring.

Innan du sätter i gång och klandra än den ena eller andra modulen i pilot-systemet, kolla upp alla kabelförbindningar/korrosion och avbrott i ledningar.
Efter att du gjort det:

Så här kan du kolla vad som ev. är fel på din pilot:

På själva kretskortet av styrcomputeren, under locket där alla kablar är koplade till plintarna sitter det en grön lysdiod, LED till höger som blinkar en kod vid felfall (sitter till höger om plintarna) Skruva av locket (3 skruv, sitter lite hårt) Kör båten och studera den LED´n så fort du får felfall:
Kod:
2 blink = roderlägesgivaren felaktig, eller ingen signal
4 blink = för hög ström (SRP 12, pumpen?)
5 blink = kontrollenhet har inte kontakt (fjärren: SHC14)
6 blink = ingen kompassangivelse mottagen, fel på kompassen
7 blink = oxå kompassfel, annan typ
8 blink = roderläges-begränsning (max utslag) inte kalibrerat.

Vad händer då det blir fel på piloten:
Om roderlägesgivaren har gått, eller pumpen drar för mycket ström eller kompassen visar fel så yttrar det sig i att piloten låses på nått vis. kontrollerna slutar att fungera. och man blir tvungen till att bryta strömmen till piloten.

Har du oxå AP´s "14" enhet/fjärr är det enklare att se funktionen på de olika givarna (AP14-displayen ger ett utslag på givarens läge). Där kan man se om roderlägesgivaren fungerar.
På fjärren kan man oxå enkelt kolla upp kompassen og se hur den fungerar. Den skall ändra kompassriktning med båten utan tidsfördröjning/delay.

Åtgärder för olika fel:
Roderlägesgivaren har tagit kvällen, plocka bort staven i roderlägesgivaren och kolla om det är rost/vatten eller vad? Torka rent och fetta in den med ett fett som tål minst -15°C. Använd INTE kontaktspray, innehåller lösningsmedel.

Alternativa givare om nyköp skall till,: Teleflex Smartstick AR4502 STD (Generic), output 0,5-4,5V linjär.
kolla här:
http://www.scandinavian-trolling.com...read.php?t=834

Om fel på pumpen: bara att byta. Ny ca 5-6000 kr, men det finns en del alternativa pumpar som t.ex Raymarine type 1 eller Simrar RPU-80 (100) som kvalitetsmässigt är mycket bättre än originalet. Kan ibland fås till bra pris på eBay

Fel på kompassen, kontakta en Simrad-återförsäljare där du bor.
eller skicka ett PM till mig
The Following 4 Users Say Thank You to Flodström For This Useful Post:
Gunnar.S (08-06-2013), Kjelle (01-30-2010), PikeBuer (04-02-2011), pära (09-09-2013)
Gammal 04-23-2010, 17:29   #2
risaanders@hotmail.com
New member

Reg.datum: Apr 2010
Real Name: Anders Åberg
Team Namn: TORSÖ SWEDEN
Standard Simrad ap12H

Hallå!
Underbart inlägg.
Har en simrad som krånglar pratat med supporten på simrad som sade att pumpen är dålig.
Sagt och gjort plockade ned pumpen kollade kolen såg bra ut.
Körde pumpen direkt mot 12V fungerade perfekt.
Har mätt på roderläges givaren Rött + svart - vit mäter volt ca:1,7inneläge-4,5V stång helt ute.
Köpte en ny var ungefär samma.
Såg att du har ett tips på kompassen "köpa, laga "
Ursprungs felet är att pumpen rycker sig fram ex: Jag vill svänga babord 20Grader piloten svänger babord ca:10 grader hackar sig fram resterande 10 grader om jag har tur"långtid".
Då jag inte kunde kalibrera ändlägena tog jag för givet att rodgivaren var kass men efter ca:5ggr godkäner den kallibreringen men det blir inte bra????
Får lite olika blink i boxen bla:1 blink 2 blink 7 blink 8 blink lite rock en roll

Mvh
Anders Åberg
Torsö
0501-22122
0708-302121
risaanders@hotmail.com er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 04-23-2010, 21:50   #3
Flodström

Flodströms avatar

Standard

Välkommen till forummet Anders.

Ser att du har AP12H. det är svårare att hitta felkällan då den piloten är utan display. Du kan inte se om kompassen ställer in sig direkt eller om den är/har blivit trög. Då både pumpen och rodergivaren verkar vara felfria så misstänker jag kompassen, eller möjligen computern (fast det är dock ovanligt).

På AP14H så kan du se graderna på kompassen. Man ser direkt om den funkar. Den skall visa ändrad kompassriktning direkt utan delay.

Har du möjlighet att låna en AP14 fjärr så blir det lättare och hitta felet. Fråga lite runt om det är någon som har den.

Du hade gärna fått låna min för test men jag sitter ju i Norge och då kan det uppstå tullproblem om jag skickar till dig........

Kan i o.f.s. oxå vara ett störningsproblem. Kom felet plötsligt eller har det alltid varit så (efter installation?)? har du nyligen monterat WHF, Radar eller andra elektroniska instrument som strålar ut radarvågor? Ellar andra saker/byggt om etc.... ?
Gammal 04-23-2010, 22:00   #4
Kjelle
Administrator

Kjelles avatar

Reg.datum: Jan 2009
Real Name: Kjell
Team Namn: Team Scandinavian Trolling
Sponsors: DreamWeaver Lures, Brenderup, Webasto Marin, Fish Hawk, LMP, True Heading
Standard

Anders kollade du om den lilla kopparbiten som inne i motorn jordad mot motorns ändgavel, om denna är ärgad och ger dålig kontakt?
Har varit med om det tidigare och haft samma problem, denna kopparbiten sitter på kretskortet tillsammans med övrig elektronik.
Var också noga med den stora plastbiten så denna hamnar rätt, annars får du samma jordfel igen.

Hojta till om detta inte löser dina problem så kan jag skicka upp en fjärrkontroll till AP14H, där ser du om rodergivare och kompassen är OK.

Har två fjärrkontroller på min båt och klarar mig någon vecka utan den ena.

Kjelle
Gammal 04-24-2010, 17:46   #5
Flodström

Flodströms avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle Visa inlägg
Anders kollade du om den lilla kopparbiten som inne i motorn jordad mot motorns ändgavel, om denna är ärgad och ger dålig kontakt?
Har varit med om det tidigare och haft samma problem, denna kopparbiten sitter på kretskortet tillsammans med övrig elektronik.Kjelle
He? Är det elektronik i motorn? Trodde motorn bara innehöll två kol
Det här måste du förklara Kjelle
The Following User Says Thank You to Flodström For This Useful Post:
Kjelle (04-24-2010)
Gammal 04-24-2010, 19:40   #6
Tamtam
Lax pimplare som kan Cannon

Tamtams avatar

Reg.datum: Mar 2009
Real Name: Hans Östlund
Thanked 1 950 Times in 1 547 Posts
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av risaanders@hotmail.com Visa inlägg
Hallå!
Underbart inlägg.
Har en simrad som krånglar pratat med supporten på simrad som sade att pumpen är dålig.
Sagt och gjort plockade ned pumpen kollade kolen såg bra ut.
Körde pumpen direkt mot 12V fungerade perfekt.
Har mätt på roderläges givaren Rött + svart - vit mäter volt ca:1,7inneläge-4,5V stång helt ute.
Köpte en ny var ungefär samma.
Såg att du har ett tips på kompassen "köpa, laga "
Ursprungs felet är att pumpen rycker sig fram ex: Jag vill svänga babord 20Grader piloten svänger babord ca:10 grader hackar sig fram resterande 10 grader om jag har tur"långtid".
Då jag inte kunde kalibrera ändlägena tog jag för givet att rodgivaren var kass men efter ca:5ggr godkäner den kallibreringen men det blir inte bra????
Får lite olika blink i boxen bla:1 blink 2 blink 7 blink 8 blink lite rock en roll

Mvh
Anders Åberg
Torsö
0501-22122
0708-302121
Du har inte av någon anledning fått magnetisk metall för nära kompassen?
Kolla detta noga nåt verktyg eller annat som blivit liggande på fel ställe utan att du tänker på det, gillas ej av systemet!
Gammal 04-25-2010, 08:06   #7
risaanders@hotmail.com
New member

Smile Simrad ap12H

Tackar för era svar o erbjudande.
Det kan vara kompassen"våren -09" då den lossnade vid lite högsjö o hemlängtan.
Men skruvade fast den.kalibrerade o tuta körde igen. Det kändes att något inte var helt rätt men allt funkade"långsammare" enligt magkänslan.
Parkerade i höstas tog premiär turen 14/4 -10.helt kass.

Skall kolla era tips o förslag.

MVH
Anders Åberg
TORSÖ
Gammal 04-25-2010, 14:31   #8
Flodström

Flodströms avatar

Standard

Den har ju en del sköra trådar och annat invändigt som kan skadas vid hårda slag t.ex. i ett fall. Det blir i.s.f. med hjälp av en AP14-display du kan se det på.

Annars så vet jag inte något annat som skulle kunna krångla. Kompasser är nog inte lätt att hitta till den piloten. Om det finns på lager så är dom nog dyra? Men som sagt, du får kolla upp funktionen på din egen först.

Vet inte om Scuirus har skruvat i någon tidigare, men jag har haft möjlighet att kolla i två som var felaktiga utan att hitta vad som var fel i dom. Den ena var låst i en kompassriktning, den andra var trög och ändrade sig motvilligt, dock inte till riktig kompassriktning (liknar på din i o.f.s.).
Gammal 04-25-2010, 20:31   #9
risaanders@hotmail.com
New member

Smile Simrad ap12H

Vid kalibrering av enheten börjar man med rodergivaren men det blir larm ett par gånger sen så ok.Men enheten kör inte för att kolla ändlägena.
Är kompassen med och stör kalibreringen. Fast man kör runt 360 grader med båten för att kolla kompassen senare i kalbrerings fasen.
En fundering bara i felsök syfte när jag inte hand enheten Typ ap14

MVH
Anders Åberg

TORSÖ
Gammal 04-25-2010, 21:17   #10
Kjelle
Administrator

Kjelles avatar

Reg.datum: Jan 2009
Real Name: Kjell
Team Namn: Team Scandinavian Trolling
Sponsors: DreamWeaver Lures, Brenderup, Webasto Marin, Fish Hawk, LMP, True Heading
Standard

som sagt, hojta till så skickar jag upp en fjärrkontroll.

Blir mycket enklare att felsöka då.

Kjelle

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:49.