Scandinavian Trolling  

Gå tillbaka   Scandinavian Trolling > Allmänt > Trollingdagbok

Trollingdagbok Här kan ni skapa er en egen "Dagbok tråd"

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 04-18-2017, 19:30   #211
grossguidar
Laxtrollare

Reg.datum: Jun 2013
Team Namn: Gross Guidar
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av xxl Visa inlägg
Proffsigt fiskat boys!
Hade Tamtam varit aktiv nu, skulle han tjatat om hur viktigt det är med kontakter
Vet förstås inte om ni fick några tips, men det är 2 små fläckar som ger mera fisk än andra vid sydkusten för tillfället. Det märkliga var, då vi var där, att fisken drev inte med vinden vid blåsdagar, utan gick mot den. Brukar ju inte funka så
Tar gärna ett par koordinater
grossguidar er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 04-18-2017, 20:40   #212
xxl
Pro-Troller

xxls avatar

Reg.datum: Jun 2009
Real Name: Johan Sjöberg
Team Namn: Team Kvarken 2
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Coolhand Visa inlägg
Hur var Mclayen? Ser ut som en riktig drömbåt...
Hade förhoppningar om en filmsnutt, men tyvärr får ni hålla till godo med några bilder.

McLay 751, som denna heter, är ett riktigt trollingskepp, det mesta är väldigt genomtänkt för trollingfiske. Om jag förstod rätt, kommer Abel att sätta på en frontmotor också, och då kan den även användas till annat fiske småningom.

Om jag börjar med akterdäcket, stort och rejält. 2 man har mycket plats att rigga eller drilla, även en tredje kan vara där utan att bli i vägen. Stuvfacken i sidorna var av egen kaliber, hela fiskearsenalen har rum i dubbla 3 m långa fack på var sida båten. Abel hade valt att sätta Scottyriggarna ganska långt fram i Big Jon skenor, och med 3 spöhållare till dessa. Vissa kanske inte tycker detta är smart, men jag testade att vika riggarna och spöhållarna rakt förut under trollingfart, så är det inte en 20+ fisk man drillar, behöver man inte rensa riggspön eller rigglinor överhuvudtaget. Jag fick ju aldrig testa håvning, men inbillar mig det måste vara väldigt smärtfritt, då utrymmet längs sidan var så långt. Alltså även om man fiskar ensam.

Det finns badplattform även på detta skepp, men jag är personligen allergisk mot denna styggelse. Kan ej begripa vad man skall ut på en sån och vingla i samband med håvning, då man tryggt och säkert kan stå innanför relingen?

Cabinen föll även den mig i smaken. Öppningsbara rutor på sidorna och bakåt. Vikbar dörr, som ej tar upp plats då den är öppen. Stort och öppet ner till ruffen, inget krypande på magen för att slippa ner. Väskor, spön och utrustning väldigt lätt att få inföst i det öppna utrymmet. Stora förvaringsfack runtom i hela båten, för alla möjliga tillbehör man vill ha med sig. Nästan bästa var instrument brä, 2,5 m långt och 1 m djupt. Där hade mycket grejer rum ovanpå det hör ni

Elektroniska utrustningen kommer inte med båten, utan det skaffar man ju efter behag. I Abels båt var det enbart Raymarine grejer, och tydligen hade det blivit lite panik då båten skulle i sjön, för det fanns en del missar.

Givaren till ekolodet hade blivit en riktig måndagsupplaga, eller så allt för enkel grej tillhörande den fina skärmen och plottern? Tempgivaren pendlade konstant 2 gr, så varmvatten var en omöjlighet att söka. Jag försökte att hitta eventuella inställningar för medelvärde under tid, men tyvärr icke gick det att ändra något. Även ekolodet som sådant, blev jag aldrig riktigt bekant med, men har ej tidigare använt Raymarine produkter, så kanske med tid kunde detta lösa sig.
Jag var ute med några Stockholmare som spöslav en dag före jag själv hyrde den, och då var det vanliga plåt-trimplan monterat på båten. Den var då rent ut sagt livsfarlig att köra fort med, för tuberna till planerna orkade inte hålla emot båtens tyngd i aktern, så mitt i allt kunde den gira 90 gr endera hållet, beroende på vilken tub som gav vika. Men, dessa blev utbytta mot helt automatiska ZipWake trimplan, och dom var helt fantastiska! Dom reglerade konstant båtens vinkel, både i sidled, och i fören upp - ner. Helt otroligt

VHF radion var riktigt kass, eller egentligen antenn. Den var max 60 cm lång, och där bland spöna på taket, mottog och sände den absolut ingenting. 300 m var gränsfall.
Cigarettändar uttag fattades, så att få något laddat var inte möjligt, detta tyckte jag var en miss!
Tankmätare fanns ej heller i båten, enbart förbrukningsmätare, men den var ej tillförlitlig. Detta är ett måste att korrigera.

Detta är / var missarna, men dom går enkelt att fixa till, så bara det gått en säsong, tror jag allt är i sin ordning.

Men, med ännu Eberspächer värmare, autopilot, troll mode, AIS och 4-G radar lämnade som bara fisket åt mig Och det var jag ju inte karl att klara av denna gång

Motorn är en Suzuki 300 hp. Med troll mode grejen var det dock icke något problem att köra under 2 kn, även i medsjö. Motorn går ner till min 550 r/m, och det gav passligt skjuts i 8 m/s undanväder.

Jag är inte insatt i båtmotorer, men denna motor var en rackare att vara snål. Första dagen körde jag långt, sammanlagt 98 nm med trollingen, jag fyllde på bränsle då jag kom iland, tankade ur dunkar, så enligt egen bedömning gick det 58 L +- 1 L. Jag körde dock bara marschfart, 22 - 23 kn, så båten borde ha gått optimalt. Påstods också att nya Suzuki använder enbart cylindrar vad som behövs, så under trollingen kanske inte alla byttor ens var i användning. Men detta får någon annan uttala sig om!

Vad sjöegenskaperna beträffar, har jag inget att invända. Båda dagarna jag körde den var det ca 8 m/s. Och körde både med och motsjö under förflyttning. Absolut ingen stötig båt, utan klyver vågor som den skall. Och planingströskel fanns som inte, den bara klev upp ur sjön. Med nya bärplanen är det svårt att säga nåt om sidovind, för båten gick konstant rakt och stadigt.

Vet inte om jag har så mycket mera att skriva, utan ni får gärna fråga, så skall jag försöka svara enligt bästa förmåga.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg DSC_3746.JPG (103.1 KB, 40 visningar)
Filtyp: jpg DSC_3751.JPG (104.3 KB, 38 visningar)
Filtyp: jpg DSC_3901.JPG (113.5 KB, 37 visningar)
Filtyp: jpg DSC_3752.JPG (130.6 KB, 39 visningar)
xxl er ikke aktiv   Svara med citat
The Following 5 Users Say Thank You to xxl For This Useful Post:
Coolhand (04-21-2017), farang66 (04-19-2017), Flodström (04-22-2017), LUMI (04-19-2017), Ronny (04-20-2017)
Gammal 04-18-2017, 20:49   #213
xxl
Pro-Troller

xxls avatar

Reg.datum: Jun 2009
Real Name: Johan Sjöberg
Team Namn: Team Kvarken 2
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av PikeLess Visa inlägg
Sista jag kollade så låg inte Åland så jättelångt söderut, eller man väljer att mörka det fisket?
Hmm.. vet inte riktigt hur du menar. Nu har man ju fått lite uppväxare där i vinter, men det är ingen mängd att prata om.
Och tänker vi på vandringen, har ju senaste åren varit kanon runt Åland, och även från Landsort upp till Grisslehamn. Men det är ju just fiskar som tidigare år fanns i Simris och syd Ystad - Trelleborg, som nu då senaste åren finns längre sydostut.
xxl er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 04-18-2017, 22:22   #214
PikeLess
Laxbändande gäddfiskare

Reg.datum: Dec 1999
Real Name: Mattias
Team Namn: FF
Standard

Citat:
Hmm.. vet inte riktigt hur du menar. Nu har man ju fått lite uppväxare där i vinter, men det är ingen mängd att prata om.
Jag ville mest bara belysa något som tydligt visar att laxen är mer utspridd nu än de åren då det va massor med lax nere i Arkonabassängen, och att även vi trollare fått ta del av att det har varit bra med lax i norra Östersjön hela vintern.

Citat:
Men det är ju just fiskar som tidigare år fanns i Simris och syd Ystad - Trelleborg, som nu då senaste åren finns längre sydostut.
Nja, det är ju bara en bråkdel av laxen som gått ner där de sista åren, merparten befinner sig mycket längre öster och norrut och detta är helt normalt. Och förmodligen så är dessa redan på väg in mot Blekingekusten!
PikeLess er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 04-19-2017, 06:26   #215
uffejokers
High skilled Troller

uffejokerss avatar

Reg.datum: May 2010
Real Name: uffe
Team Namn: Team Jokers Linköping
Sponsors: egna plånboken
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av grossguidar Visa inlägg
Vi körde simris fredagen och resterande ca 12-14nm syd/sydväst Ystad.
okej,
då körde vi längre vi låg ca 18dist ut
uffejokers er ikke aktiv   Svara med citat
The Following User Says Thank You to uffejokers For This Useful Post:
grossguidar (04-19-2017)
Gammal 04-19-2017, 07:43   #216
grossguidar
Laxtrollare

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av uffejokers Visa inlägg
okej,
då körde vi längre vi låg ca 18dist ut
Vi såg typ 4 båtar på vår utsida så då var ni kanske en av dem.
Gammal 04-19-2017, 12:36   #217
Flodström
Vinodlare och "king of 12V"

Flodströms avatar

Reg.datum: Feb 2009
Real Name: Ramon Flodström
Thanked 3 009 Times in 2 212 Posts
Team Namn: Team Hardanger-Trolling
Sponsors: MJØSSERVICE + ProNav, Norge
Standard

Citat:
Söndag blev sista fiskedagen, försökte mig på ett lite udda ställe norr om Bornholm. Blir några distans ost om Waypointen Mittelsten. Samma resultat som dagen innan, inte ett pet
Platsen var dock intressant, för där var massor av bete, även 2 trålare gjorde mig sällskap.
Då Johan var ute med McLay:en var jag själv utlämnad till att ta egna beslutningar om fiskeplats etc vilket onekligen var lite spännande. Jag valde då att köra väst-syd-väst ystad med ca 17-19 distans rakt motvinds......

Vattentemp. gick dock upp och det verkade ju lovande. Såg oxå några andra kända båtar i samma område, bl.a. Abelssons skuta.

Vinden var dock ett svårt problem. Hård motsjö och motvind gjorde stort inhugg i bensintanken. Men det var ju förväntat.

Kom till slut opp till en given Wp och körde miotvinds ett par distans extra. Riggade 10 spön och trollade sen i medsjö. Torsk på torsk bet på så jag hade ingen vila eg. Det slutade med att jag hissade upp riggarne mellan 15-20 fot för att slippa småtorsk.

Under ett tiilälle av dubbelhugg........ av torsk, som måste upp för att avkrokas fick jag första känning av lax. Tog på mellanspöt på ena riggen. Jävlar vad det bar i väg. Kanske 400 fot i första utraset. Då jag tog spöt och kände på fisken så släppte den. Synd det var en fin fisk.

Efter att ha ordnat upp i allt kaoset efter torskar och laxhugg vände jag båten upp mot vinden och trollade mig upp tillbaka till startpositionen.

Då kom nästa laxhugg på ett av planerspöna. det var en ettrig 5-6 kgs lax som jag då fick köra. Då den äntligen kom in till båten för håvning konstaterade jag att det blev svårt att håva för 2-handshåven var för tung för att hanteras med bara en arm. Under andra försöket så stack laxen rakt under båten och drog linan i propellern. Långnäsa på mig, suck!

Det gick kanske 15 min så kom nästa hugg, d.v.s. det tredje. Oxå det på ett planerspö (körde med ca 100gr bly) den fisken drog ut massor med lina men då jag tog spöt var den borta.

Trollade mig vidare upp mot startpositionen och då kom fjärde laxhugget. Den laxen ville jag köra helt slut för att slippa intermesson med fisk under båten............

Så var det dax för håvning. Jävligt tung håv som sagt. Just i håvningsögonblicket klarade jag inte att få håven tillräckligt djupt ner under fisken. Allt hade troligtvis gått bra om det inte hade varit för att en eller två av trekrokens krokar hakade i håvnätet på bygeln. Laxen, kanske på 8-9 kg blev skogstokig och vred sig lös från kroken och försvann fortare än en avlöning. Långnäsa på mig.........igen. suck!

Då bestämde jag mig för huggkrok vid nästa fisk, men den kom aldrig.

Vattentemp. var ca 1 grad varmare (5,6-5,7°C) än den jag hade fiskat i dagen före (vid Svartegrund, ca 4,6°C) och det gav resultat. Att ingen lax kom i båten gör inte så mycket men det visade att fisket funkade. 4 laxhugg och 20 torskhugg, minst

Resten är historia nu.
The Following 12 Users Say Thank You to Flodström For This Useful Post:
Ante (04-19-2017), Coolhand (04-20-2017), Finnishstallion (04-19-2017), grossguidar (04-19-2017), Hyted (04-19-2017), jonast (04-19-2017), LUMI (04-19-2017), Musky (04-19-2017), Ronny (04-20-2017), stoffe (04-19-2017), trollaren (04-19-2017), xxl (04-19-2017)
Gammal 04-21-2017, 15:17   #218
Lidberg
Pro-Troller

Lidbergs avatar

Real Name: Jonas Lidberg
Team Namn: Olika, Beroende på vem jag kör med.
Standard

Som ni flesta förmodligen vet så var det inte lätt för mig heller där nere på Sydkusten över påsk. Bara en tappat och en på ca 8kg. Och ett par småttingar.....
Nya tag stundar. Imorgon bär det av till Bornholm för en veckas fiske och sedan hem och jobba i 4 dagar och därefter iväg för 1,5 veckor i Blekinge.
Flodström (04-22-2017), grossguidar (04-21-2017), xxl (04-21-2017)
Gammal 04-21-2017, 17:41   #219
grossguidar
Laxtrollare

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Lidberg Visa inlägg
Som ni flesta förmodligen vet så var det inte lätt för mig heller där nere på Sydkusten över påsk. Bara en tappat och en på ca 8kg. Och ett par småttingar.....
Nya tag stundar. Imorgon bär det av till Bornholm för en veckas fiske och sedan hem och jobba i 4 dagar och därefter iväg för 1,5 veckor i Blekinge.
Jahaaaa det e duuuuu 😂
Gammal 04-21-2017, 18:22   #220
Lidberg
Pro-Troller

Lidbergs avatar

Real Name: Jonas Lidberg
Team Namn: Olika, Beroende på vem jag kör med.
Standard

Japp. Det är jag med skruvarna och grizzlyn
grossguidar (04-21-2017)
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:26.