Scandinavian Trolling  

Gå tillbaka   Scandinavian Trolling > Allmänt > Recept och matlagning

Recept och matlagning Recept, tips på matlagning på sjön, rökning av fisk med mera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 09-23-2016, 21:09   #1
Flodström
Vinodlare och "king of 12V"

Flodströms avatar

Reg.datum: Feb 2009
Real Name: Ramon Flodström
Thanked 3 005 Times in 2 211 Posts
Team Namn: Team Hardanger-Trolling
Sponsors: MJØSSERVICE + ProNav, Norge
Standard Rök-puckar till Bradley, hur laga?

Jag var helt bestämd på att försöka laga egna rökpuckar till min Bradley rökgenerator. Anledningen till det var att dom som saluförs är svindyra +att jag inte kunde hitta puckar av bokspån för kallrökning av mina laxar...
Så var börjar man.........

Efter en del trial and error så har jag kommit fram till följande ideer:

Startobjekt är spån av finare storlek, typ sågspån eller mindre.
Ett paket med potatismjöl
En press av något slag, inklusive ett verktyg, egentillverkat för att få rätt form på puckarna.

Det jag inte hade med av betraktning då jag startade med experimenterandet var att efter pressning så utvidgar/sväller puckarna något, ca 5% vilket betyder att verktyget som bestämmer formen på puckarna skall vara ca 5% mindre än vad originalpuckarna är (original: ø 58mm, H ca 15-16mm)

Man kan blanda spån av olika kornstorlek, men viktigt är att huvuddelen skall bestå av spån av finare kornstorlek.

Ca 1,5-2 lit spån (fint och grovt blandat) blandas med knapt en 1/2 dl potatismjöl. Då det hela är väl blandat slår man i ca 2-4 dl med kokande vatten. Allt blandas väl och alla klumpar som bildas måste arbetas bort så att hela massa får en så jämn och smågrynig karaktär som möjligt.

Blir massan för blöt märks det i pressningen, då sipprar det ut en tjock vätska under pressningen. Då blandar man in lite mer spån av den finare sorten och det arbetas så mycket att alla klumpar försvinner.

När massan är OK så skall resultatet bli en puck som inte är klibbig/våt eller som inte går i upplösning då man tar den med fingrarna.
Puckarna torkas under ca en veckas tid innomhus eller i uppvärmt rum på galler.

Jag har provrökt puckar jag själv har tillverkat (av bokspån för kallrökning av lax). Blev en himla massa rök, haha........ Funkade suverent måste jag säga (kostnad: 0 kr/puck)

Jag har tillverkat ett verktyg som pressar 3 puckar vid varje pressning. 3 puckar går det åt per timme röktid.

Här ser ni en instruktionsvido från Danmark hur det hela går till rent praktiskt.

https://www.youtube.com/watch?v=O5t1dAiboAg

Senast redigerad av Flodström den 09-23-2016 klockan 21:10.
Flodström er ikke aktiv   Svara med citat
The Following 4 Users Say Thank You to Flodström For This Useful Post:
Holme (09-30-2016), Lidberg (09-24-2016), LUMI (09-29-2016), ppol (09-24-2016)
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:36.