Scandinavian Trolling  

Gå tillbaka   Scandinavian Trolling > Annonsör/marknad > Säljes

Säljes Sälj eller byte av trollingrelaterad utrustning.Även båt och båtprylar. Obs inga länkar till annonser på blocket, Tradera eller andra sälj sites.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 02-09-2018, 16:58   #1
enigma
Laxtrollare

Reg.datum: May 2009
Real Name: hans
Standard Ny båtel

Hej

Håller på och bygger upp en nerriven ockelbo b16 och hoppades på lite input om hur elen skall ordnas. Vet att här finns ett par kunniga.

Lite frågor
Behövs huvudströmbrytare, på vilka system isf?

Jag kommer eventuellt sätta förbrukningsbatteriet till småelen i främre hälften av båten och ha kopplingarna där bak. Är det dumt att göra så även om man drar en grov kabel till elcentralen? Kan tänka mig att det handlar om 2-3m

Hur beräknar jag vilka grovlekar på kablarna som jag behöver till olika saker?

Ekolod skall man inte ha på brytare?

Jag bifogar en bild på hur jag tänkt. Ett ekolod skall vara fram, ett annat bak. Belysning och lanterna kommer både vara fram och bak i båten.

Tacksam för input

Mvh Hans
Bifogade bilder
Filtyp: jpg el.jpg (103.1 KB, 15 visningar)
enigma er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 02-10-2018, 12:23   #2
Reinhold
Laxtrollare

Reg.datum: Feb 2012
Team Namn: team ?
Standard Ohms lag

sök på Ohms lag så kan du räkna ut kabelarian
Reinhold er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 02-10-2018, 14:12   #3
Team Colibri
Pro-Troller

Team Colibris avatar

Reg.datum: Jan 2010
Real Name: Erik
Team Namn: Team Colibri
Standard

Ja, du skal ha hovedstrømsbryter. Det eneste unntaket er dersom du alltid fysisk kobler fra batteriet etter tur, feks hvis du alltid tar med batteriet hjem/ inn for lading. Men selv da er en hovedstrømsbryter noe jeg personlig ville montert. En hovedstrømsbryter per batteribank er hovedregelen. Vær obs på at det kan hende noen ting skal kobles utenom hovedstrømsbryteren og rett mot batteriet, feks lensepumpe.

Det er lurt å tenke seg om når du skal plassere batterier for å oppnå optimal vektfordeling i båten. Jeg har feks en batteribank midtskips ganske langt frem, og en lengre bak på babord side. Her må man se an den enkelte båten. Du må selvfølgelig bruke egnet kvadrat (dimensjon) på alle kabler.

For å beregne kabeldimmensjon må du vite omtrent strømforbruk på det du skal drifte, dette finner du i bruksanvisningen/ spesifikasjonene til utstyret. Så kan du bruke en av kalkulatorene på nett for selve beregningen, jeg bruker denne:
http://baatplassen.no/i/page/kalkula...kalkulator.htm
Les bruksanvisningen på nettsiden....

Hvis ekkoloddet får strøm via en hovedstrømsbryter trenger du ikke en bryter til. Men du bør ha mulighet til å bryte strømmen i ALLE kontaktpunkter for å unngå korrosjon og krypstrøm.

Senast redigerad av Team Colibri den 02-10-2018 klockan 15:00.
Team Colibri er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 02-10-2018, 19:44   #4
enigma
Laxtrollare

Reg.datum: May 2009
Real Name: hans
Standard

Tack för svaret. Då får jag planera in en huvudströmbrytare. Elmotorn kommer sitta med en snabbkontakt så där skippar jag en brytare.

Kan du ge ett exempel på kalkylatorn? Om man har en 24v elmotor men 1,5m kabel. Vad skall man skriva in på tilltatt spenningstap?
enigma er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 02-13-2018, 17:49   #5
Team Colibri
Pro-Troller

Team Colibris avatar

Reg.datum: Jan 2010
Real Name: Erik
Team Namn: Team Colibri
Standard

Akkurat det er litt opp til deg. På en høy-forbruker som en elmotor hadde jeg lagt inn 0,5V som akseptabelt tap.

Sier vi da at din elmotor drar 56A på maks og at de 1,5 meterne er en vei så totalen er tre, får jeg 7 kvadrat i kalkulatoren. Rent praktisk hadde jeg rundet det opp til 8, som er det Motorguide og Minn Kota har fra før, bare for å gjøre det enkelt for meg selv.

Til elmotoren din skal du ha en sikring, er den automattypwn kan den kanskje brukes som bryter.

Senast redigerad av Team Colibri den 02-13-2018 klockan 17:51.
Team Colibri er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 03-03-2018, 14:52   #6
Castor
New member

Reg.datum: Mar 2017
Real Name: Lars Björnberg
Team Namn: Castor
Standard

Hej,

Jag har renoverat och byggt om stora och mindre elsystem flera båtar så jag förstår vad du står inför.
Om du inte redan har den så rekommenderar jag att du laddar ner senaste Elguiden från "sutars.se". Den innehåller visserligen mycket om produkter och säljsnack men har också mycket bra information om hur ett säkert och väl fungerande elsystem bör se ut i en båt. När man förstår lite mer om krav och funktioner så blir det lättare att välja rätt delar och var man kan förenkla och när man inte bör göra det. Tyvärr så är det mycket att läsa...
Lycka till
Castor er ikke aktiv   Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:04.