Scandinavian Trolling  

Gå tillbaka   Scandinavian Trolling > Projekt > Elektronikprojekt

Elektronikprojekt Här diskuteras allt inom ämnet båtelektronik

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 01-24-2010, 14:02   #1
Tamtam
Lax pimplare som kan Cannon

Tamtams avatar

Reg.datum: Mar 2009
Real Name: Hans Östlund
Thanked 1 950 Times in 1 547 Posts
Standard Reserv GPS antenn Lowrance

Detta är ett tips jag lagt på Fiskesnack en gång i tiden.
Vill ni ha en billig backup till original GPS antenn på framförallt Lowrance/Eagle men som säkerligen funkar på alla maskiner med ingång för standard NMEA sentencer dvs 0183.
GPS PC puckar med RS-232 snitt dvs sådana som har kontakt av PS/2 typ går att koppla till plotters oxå, OBS Ej av USB typ dessa kan INTE användas då de kräver drivrutiner som endast datorer har i programvaran
Använder själv sådan som standard antenn på min LCX-19C hade den som backup tills originalet pajade och har inte brytt mej om att skaffa någon ny därefter, funkar utmärkt.
Ska väl tillägga detta kräver viss färdighet då en liten adapterbox måste tillverkas mellan puck och plotter.
Skulle någon vara intresserad skicka PM isf.
Var en figur som försökte men hade problem hörde aldrig om han fick igång det till slut men funkar det gör det riktigt bra.
Flodström (01-24-2010), TKTIGER (08-31-2012)
Gammal 04-12-2011, 12:30   #2
Tamtam

Tamtams avatar

Standard

Uppdaterar denna tråd/tips med lite bilder och text då jag fått en del förfrågningar angående detta med ersättnings antenn/mottagare till Lowrance GPS, detta bör fungera på ALLA plottrar (även med inbyggda antenner) som har ingång för NMEA 0183 sentencer GPS input, dessa portar finns i strömkabeln på allt äldre än HDS som jag inte känner till, dock är även de kompatibla så det ska fungera även på dessa (HDS) om nödvändigt.

Hur man kopplar finns beskrivet i plotterns manual vad gäller själva inkopplingen i instrumentet.

Likaväl som på andra fabrikat av plottrar, bara kolla upp manualen, dock endast testat på Lowrance, på flera olika enheter alla med fungerande resultat.
Notera man använder inte ordinarie antenn uttag (om sådant finns) utan måste använda NMEA 0183 inport för RX/Receive/Mottagning av data på enheten.

Dessutom måste plottern kontrolleras för baudrate, skall vara 4800 dessutom om jag minns rätt bocka för ruta att acceptera GPS input från extern källa, dvs icke originalantenn.

Dessutom fungerar tipset säkerligen på Ray S1000 autopilot samt alla VHF radios som kräver GPS input enligt NMEA 0183 och man av någon anledning inte vill skicka vidare från plotterns utsignal till den (VHFen)
Detta är ej testat men ska fungera, tvärsäkert, dock hur bra på S1000 vet jag inte..... men på radion inga problem.

Den verkliga anledningen för mej är en ren backup antenn till billigt pris som kan ta över om man får det mindre roliga beskedet "no GPS input" från NMEA 2000 bussen vilket betyder att huvud antenn trasslar....
Mindre kul om man exv. åkt långt och står utan fungerande GPS......
Sånt är vanligare än man tror... och vad gör man utan den!
Kommer lite bilder och text nedan.

Senast redigerad av Tamtam den 04-12-2011 klockan 12:35.
Tamtam er ikke aktiv   Svara med citat
The Following 2 Users Say Thank You to Tamtam For This Useful Post:
Kjelle (04-12-2011), rle (05-09-2016)
Gammal 04-12-2011, 12:58   #3
Tamtam

Tamtams avatar

Standard

6 PIN MINI-DIN MALE (PS/2 STYLE) at the GPS cable.
Kontakt stift kabelände kontakt GPS puck (sk pinout)

1 GND Jord (även signal jord inte bara 5 volts jord)
2 VCC +5 volt
3 n/c används ej.
4 RX Receive (mottagning till puck) används ej normalt, plottern kan inte styra något, kan bara ett datorprogram.
5 TX Transmit (sändning av data FRÅN puck) ansluts till plotterns RX receive/ mottagning av data enligt NMEA 0183
6 n/c används ej

Notera koppling av standard typ i dessa sammanhang, kan möjligen finnas varianter men jag tror det inte.
Bild på puck är en Globalsat BR-355 med PS/2 kontakt, ett av möjliga val vad gäller puck, finns flera men gemensamt är att de MÅSTE ha kontakt av seriell typ, INGA USB kontakter, fungerar ej.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Minidin6m (Medium).jpg (6.3 KB, 25 visningar)
Filtyp: jpg images (Medium).jpg (42.4 KB, 29 visningar)

Senast redigerad av Tamtam den 04-12-2011 klockan 13:04.
The Following User Says Thank You to Tamtam For This Useful Post:
67n (04-12-2011)
Gammal 04-12-2011, 13:12   #4
Tamtam

Tamtams avatar

Standard

Kopplingsschema för den strömregulator som krävs mellan båtens 12 volt och puckens 5 volt, notera pucken måste drivas av 5 volt inget högre isf endast marginellt.
Kretsen gärna LM 7805 bör kylas med liten aluminium bit, storlek ca 1 amp, pucken drar ca 80 milliamp och bör avsäkras före regulator med 100-200 milli amp säkring för att skydda den.
Systemjord för signaler tas även dessa från ground här och denna ska anslutas till blanktråd i plotterns kabel.
TX transmit från puck ansluts direkt till RX receive på plottern och som sagt ta systemjord även till detta från ground på bilden.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 77731.jpg (12.3 KB, 64 visningar)

Senast redigerad av Tamtam den 04-12-2011 klockan 13:16.
Gammal 04-12-2011, 13:29   #5
Tamtam

Tamtams avatar

Standard

Lite bilder på adapter jag gjort (flera av) bara ett exempel, kan göras på många sätt och enligt smak men detta är ett sätt.

Bild 1 visar generell bild med strömbrytare/lysdiod (indikerar att ström är tillslaget till adapter och puck om ansluten hoppar igång och sänder) på topp.

Bild 2 visar samma sak med säkringen på sidan lossad.

Bild 3 visar kabelanslutningarna till boxen, till höger ingång för 12 volt från båt, de mittre visar signalkablar och i detta fallet används brun (signal +) samt blanktråd (signal jord) resten isoleras bort med krympslang och används ej.
Kontakt till vänster är en sladd hängande PS2 hona redo för puck anslutning

Bild 4 visar baksida med kabelingångar.

Bild 5 visar allt kopplat ström tillslaget dioder i både adapter och GPS puck lyser samt PS2 anslutning adapter-puck kopplad.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg DSC00019 (Medium).JPG (47.0 KB, 42 visningar)
Filtyp: jpg DSC00020 (Medium).JPG (44.3 KB, 40 visningar)
Filtyp: jpg DSC00021 (Medium).JPG (52.7 KB, 47 visningar)
Filtyp: jpg DSC00022 (Medium).JPG (43.9 KB, 39 visningar)
Filtyp: jpg DSC00026 (Medium).JPG (70.0 KB, 41 visningar)

Senast redigerad av Tamtam den 04-12-2011 klockan 13:35.
Gammal 04-12-2011, 13:32   #6
Tamtam

Tamtams avatar

Standard

Annan bild som visar allt tillslaget och i funktion.
Tror det mesta är med ganska enkel grej men själva bygget kan kanske vara lite knepigt.
Allt är enkelt om man kan...... lycka till
Hojt!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg DSC00025 (Medium).JPG (59.9 KB, 37 visningar)

Senast redigerad av Tamtam den 04-12-2011 klockan 13:33.
The Following User Says Thank You to Tamtam For This Useful Post:
Team Larsen (04-12-2011)
Gammal 04-12-2011, 13:36   #7
Kjelle
Administrator

Kjelles avatar

Reg.datum: Jan 2009
Real Name: Kjell
Team Namn: Team Scandinavian Trolling
Sponsors: DreamWeaver Lures, Brenderup, Webasto Marin, Fish Hawk, LMP, True Heading
Standard

Städade tråden och plockade bort inlägg som inte hörde hemma här.
Bra initiativ TamTam

Mvh
Kjelle
Gammal 04-12-2011, 13:47   #8
Tamtam

Tamtams avatar

Standard

En box av denna typen har jag permanent inkopplad i båtens NMEA 0183 nätverk, då kopplad till bägge plottrarnas RX receive samtidigt, dock ej tillslagen och ingen puck ansluten, dock är det testat och fungerar som det ska.
Skiter sej huvudantenn bara plocka fram puck koppla in och slå till brytaren så får man position igen, möjligen bör man koppla ur NMEA 2000 antennen om man använder detta, tror inte det behövs men iaf funkar den inte så....
Gammal 04-12-2011, 13:54   #9
Tamtam

Tamtams avatar

Standard

Det kan finnas lite olika versioner av NMEA 0183 protokollet men jag har inte upptäckt att det skulle spela någon roll men jag kan inte garantera fullt ut detta... mvh
Gammal 04-13-2011, 01:40   #10
Flodström
Vinodlare och "king of 12V"

Flodströms avatar

Reg.datum: Feb 2009
Real Name: Ramon Flodström
Thanked 3 000 Times in 2 210 Posts
Team Namn: Team Hardanger-Trolling
Sponsors: MJØSSERVICE + ProNav, Norge
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tamtam Visa inlägg
Dessutom fungerar tipset säkerligen på Ray S1000 autopilot samt alla VHF radios som kräver GPS input enligt NMEA 0183 och man av någon anledning inte vill skicka vidare från plotterns utsignal till den (VHFen)
Detta är ej testat men ska fungera, tvärsäkert, dock hur bra på S1000 vet jag inte..... men på radion inga problem.
Det där tror jag inte funkar så bra. På plottern, som signalen normalt tas från (för att koppla till S1000) finns störskydd, korrigering och inte minst en tröghetsfaktor som är mycket viktig för stabil signal till S1000. Med bara en "puck" tror jag S1000 vill löpa amok på sätt och vis.
Testade en del då jag själv hade S1000. Ändrade den tröghetsfaktorn (slog av) i LCX-112C och piloten gick skitdåligt.
Vet dock inte hur GPS-signalen är bearbetad i en sån "puck", tror det bara är rådata som strömmar ur den utan bearbetning

Annars så var det här ett mycket intressant tips att använda en puck som reservantenn, bra initiativ TAMTAM

Senast redigerad av Flodström den 04-13-2011 klockan 01:48.
Flodström er ikke aktiv   Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:30.