Scandinavian Trolling  

Gå tillbaka   Scandinavian Trolling > Projekt > Elektronikprojekt

Elektronikprojekt Här diskuteras allt inom ämnet båtelektronik

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 04-02-2011, 17:46   #21
Team Busters
Laxtrollare

Team Busterss avatar

Reg.datum: Nov 2010
Real Name: Peter
Team Namn: Team busters
Standard

Tack för bra svar grabbar
Som jag misstänkte då ang, placering kompass.
Jag tar o placerar kompassen längst fram i förvaringslådan framför styrpulpeten, tillverkar en liten passande skyddslåda o placerar den på durken. Så nära kölen man kan komma dessutom, samt ungefär 2/3 framåt i båten, som rekomenderat.
Förvara endast beteslådor i utrymmet så den ska nog klara sig bra där.

Mvh Team Busters.
Team Busters er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 04-02-2011, 18:27   #22
Tamtam
Lax pimplare som kan Cannon

Tamtams avatar

Reg.datum: Mar 2009
Real Name: Hans Östlund
Thanked 1 950 Times in 1 547 Posts
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Team Busters Visa inlägg
Tack för bra svar grabbar
Som jag misstänkte då ang, placering kompass.
Jag tar o placerar kompassen längst fram i förvaringslådan framför styrpulpeten, tillverkar en liten passande skyddslåda o placerar den på durken. Så nära kölen man kan komma dessutom, samt ungefär 2/3 framåt i båten, som rekomenderat.
Förvara endast beteslådor i utrymmet så den ska nog klara sig bra där.

Mvh Team Busters.
Nja, du bör alltid i första hand gå på vad din manual säger vad gäller kompassen, jag gav bara vanliga generella regler för placeringen, de två piloter jag haft säger detta gemensamt, dock bör du kolla specifikt för just din.
Dessutom, betesboxar alldeles intill.... kontrollera noga att allt innehåll då är omagnetiskt och helst inte gjort av järn på något vis.
Själv upptäckte jag att min fluxgate monterad exakt så som manualen beskrev påverkades av så lite som ståltåhättan i de grova jobbarkängorna man hade på sej om man hade fötterna alldeles över den, mvh
Gammal 04-02-2011, 18:57   #23
Team Busters
Laxtrollare

Team Busterss avatar

Standard

Ja det är klart, då kanske den även kan påverkas av ev magnetisk metall som kan finnas bland betena, såklart.
Skulle väl vara att man tar upp ett hål i durken o monterar den där under en inspektionslucka möjligtvis. Tyvärr så ligger ju kabeln till lanternan i fören rakt under denna möjliga placering, så kanske inget vidare det heller? Tyvärr så är durken återmonterad så inte lättaste att dra om denna kabel på annat ställe.
I värsta fall så får den väl sitta uppe på rutbågen, vet att Tok har sin där på X-en och det funkar bra, men skulle gärna ha en lite mer skyddad placering.
Får väl ta med en grogg ut i garaget o klura lite

Mvh Team Busters.
Gammal 04-02-2011, 19:00   #24
Team Busters
Laxtrollare

Team Busterss avatar

Standard

Glömde, placering av flux,kompassen enl, manual ungefär som ni skrivit.

Mvh team Busters.
Gammal 04-02-2011, 19:23   #25
Tamtam

Tamtams avatar

Talking

Citat:
Ja det är klart, då kanske den även kan påverkas av ev magnetisk metall som kan finnas bland betena, såklart.
Skulle väl vara att man tar upp ett hål i durken o monterar den där under en inspektionslucka möjligtvis. Tyvärr så ligger ju kabeln till lanternan i fören rakt under denna möjliga placering, så kanske inget vidare det heller? Tyvärr så är durken återmonterad så inte lättaste att dra om denna kabel på annat ställe.
I värsta fall så får den väl sitta uppe på rutbågen, vet att Tok har sin där på X-en och det funkar bra, men skulle gärna ha en lite mer skyddad placering.
Får väl ta med en grogg ut i garaget o klura lite

Mvh Team Busters.
Haha grogg i garaget och båten inomhus för jobb är för fan orättvist!!
mvh bästa hälsningar och lycka till, en evt kabel till lanterna är nog försumbar i sammanhanget men iaf ska man göra det grundligt...
Team Busters (04-02-2011)
Gammal 04-02-2011, 21:07   #26
Flodström
Vinodlare och "king of 12V"

Flodströms avatar

Reg.datum: Feb 2009
Real Name: Ramon Flodström
Thanked 3 009 Times in 2 212 Posts
Team Namn: Team Hardanger-Trolling
Sponsors: MJØSSERVICE + ProNav, Norge
Standard

För AP12H specifiserar Simrad strömförbrukningen till max 15A och i computeren sitter en 15A säkring. Den piloten är spec. för en medelförbrukning på 3A och 12R till 0,7A så det Scuirus föreslår funkar helt säkert OK. (7,5A) men ta med några i reserv och någon på 10A.
Placeringen av kompassen väljs så som manualen säger, säkrast så
Gammal 04-02-2011, 21:14   #27
Flodström
Vinodlare och "king of 12V"

Flodströms avatar

Reg.datum: Feb 2009
Real Name: Ramon Flodström
Thanked 3 009 Times in 2 212 Posts
Team Namn: Team Hardanger-Trolling
Sponsors: MJØSSERVICE + ProNav, Norge
Standard

Citat:
I värsta fall så får den väl sitta uppe på rutbågen, vet att Tok har sin där på X-en och det funkar bra, men skulle gärna ha en lite mer skyddad placering. Mvh Team Busters.
Inte en så bra lösning då det finns rörliga delar inuti kompassen som med tiden kan ta stryk av förstorade vågrörelser där uppe. Bättre att hitta en lugnare plats nere i båten och som TAMTAM var inne på, nära kölsvinet. Minsta rörelseutslag har man dock bakåt mot motorn så eg. borde det varit en bra platts, om inte batteri, kablar etc hadde legat där. Kanske mellan/och under stolarna?
Gammal 04-02-2011, 22:49   #28
Team Busters
Laxtrollare

Team Busterss avatar

Standard

Tackar Flodström.
Provar med dessa säkringar, men tänkte slänga iväg ett mejl till Simrad o fråga ändå, märkligt att inte stl, på säkring står i manualen?

Som du skriver så kan det kanske funka under stolarna, ingen el under förarstolen i varjefall, under babords stol har jag under durken dragit fram matningen direkt från batteriet till vhf:en (6mm2 kablar) Men under stativfoten styrbord kanske blir bra, upp med ett lagomt hål i durken där så får den plats bra, osså lite silikon o täta mellan stativ/durk så sitter den bra skyddad. Kanske placeringen inte är korrekt enl, manualen men så nära det är praktiskt möjligt i varje fall.
Blir lite klurigt ibland med båtar av mindre storlek. Men som sagt, får ju plats i garaget för bekvämt meckande

Mvh Team Busters.
Gammal 04-03-2011, 00:06   #29
Fiskarn0383
Mörtbändande otursfågel

Fiskarn0383s avatar

Reg.datum: Dec 2009
Real Name: Anders Johansson
Team Namn: Team AldrigLottlös
Standard

Slänger in en fråga här när det ändå disskuteras.

Ska installera en smartpilot. Vad tror ni om placeringen av fluxgate kompassen med krysset nedan. Bilden borde ge nobelpriset jag vet. Men här borde folk förstå att det är en båt och att de lodräta sträckade linjerna är dolda väggar i stuvfacken under de främre sofforna. Det vågräta sträckade är hardtoptaket. Försök rita en båt med tumplattan på laptopen så förstår ni. Obs det är ej helt skalenligt.

Har haft reservankaret liggande i detta fack innan men nu får det ligga med det andra ankaret i en back i aktern. Borde ju bli så nära 2/3 i längsled och så nära vattenlinjen man kan komma i min båt. Skall gå igenom området med en magnet. Om några skruvar eller liknande är magnetiska skall de bytas mot A4 kvalitet.

Har ni bättre förslag min båt förslag?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg båt.jpg (4.6 KB, 22 visningar)

Senast redigerad av Fiskarn0383 den 04-03-2011 klockan 00:09.
Fiskarn0383 er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 04-03-2011, 07:33   #30
Tamtam

Tamtams avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
Slänger in en fråga här när det ändå disskuteras.

Ska installera en smartpilot. Vad tror ni om placeringen av fluxgate kompassen med krysset nedan. Bilden borde ge nobelpriset jag vet. Men här borde folk förstå att det är en båt och att de lodräta sträckade linjerna är dolda väggar i stuvfacken under de främre sofforna. Det vågräta sträckade är hardtoptaket. Försök rita en båt med tumplattan på laptopen så förstår ni. Obs det är ej helt skalenligt.

Har haft reservankaret liggande i detta fack innan men nu får det ligga med det andra ankaret i en back i aktern. Borde ju bli så nära 2/3 i längsled och så nära vattenlinjen man kan komma i min båt. Skall gå igenom området med en magnet. Om några skruvar eller liknande är magnetiska skall de bytas mot A4 kvalitet.

Har ni bättre förslag min båt förslag?
Nja vet ej, men din manual för apparat ifråga har det rätta svaret, om du inte har den finns den säkert för nedladdning på nätet, följ den i första hand, annars borde 2/3 dels regeln fungera samt övriga råd här vad gäller magneter och metall lycka till

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:30.