Scandinavian Trolling  

Gå tillbaka   Scandinavian Trolling > Projekt > Båt och motorprojekt

Båt och motorprojekt Här diskuterar vi båtar, båtriggning och motorer,

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 10-19-2012, 08:15   #21
LUMI
Pro-Troller

LUMIs avatar

Reg.datum: Feb 2012
Real Name: Mikael Lundkvist
Team Namn: Kiwi Girl
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
Ok, där ser man.
Kanske jag monterar den i aktern i alla fall, eller på babord reling med brytblock/linförare till ankarrullen i fören. Har inte bestämt mig än, men fint att få se och diskutera olika lösningar innan man gör nått dumt
Ja det blir nog den enklaste lösningen för att hantera 700 meter lina att montera i aktern. Du kan ju alltid dra runt linan och knyta av den i fören vid mer sjö.
Om du monterar en ankarrulle liknande den jag har på Kiwi Girl så blir det enkelt att förvara ankaret och jobba med linan akterut. http://www.seasea.se/UserFiles/Byggp...82411405_M.jpg
Det kommer bli intressant att följa dina erfarenheter här på forumet.

MVH/Mikael
Flodström (10-19-2012)
Gammal 10-19-2012, 19:36   #22
LUMI
Pro-Troller

LUMIs avatar

Standard LED - Ljuset i mörkret

Hej på er, sitter här och tittar ut på det kompakta mörkret vi har utanför och funderar lite på belysning. Idag är ju både båtar och trailar bestyckade med LED-ljus och det är ju trevligt både för livslängd och strömförbrukning. Det som ännu inte slagit är LED till strålkastare. Nu har dock det tagit rejält fart och Hella har nu ett par extraljus till bilen med LED-teknik som spöar det mesta men priset avskräcker... ännu
Jag sökte på nätet kring detta då jag har varit mycket intresserad av att hitta en lösning till Kiwi Girl och hittade ett par tillverkare av LED-ljus i USA som verkade ha koll på läget. Så jag slog till på en 10 tums Ljusramp att sätta på taket till Kiwi Girl.
http://www.rigidindustries.com/produ...eeseries10.htm

Det kommer bli riktigt spännande och se vad den klarar av (fegade ur och valde "combo" modellen), kanske kommer jag behöva komplettera med ett par mindre med "flood" ljus, vi får se. Någon som har erfarenhet av detta ?

Detta hade givetvis inte varit något problem om jag låtit bli att fiska ut det sista dagsljuset eller ge mig ut i Göteborgs skärgård på nattlig jakt efter havsöring
Bifogade bilder
Filtyp: jpg DSC03077.JPG (3.91 MB, 42 visningar)

Senast redigerad av LUMI den 10-19-2012 klockan 20:02.
LUMI er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 10-22-2012, 18:30   #23
LUMI
Pro-Troller

LUMIs avatar

Standard Lite monteringsjobb :)

En dagstur upp till båthuset för att montera lite prylar på båten. Har egentligen 2 projekt som jag vill bli färdig med inför Kollandsöträffen.
1. Trimplan
2. LED-ljusen
Kom iväg rätt sent tyvärr då hela familjen sov länge på Söndagen
Väl upp på plats vid båthuset kom min gode vän Patrik till min hjälp för monteringen vilket givetvis gör jobbet många gånger roligare...
Vi kom igång med monteringen och försökte följa instruktionerna så gått det gick med mått i tum och annat roligt
Jag hade valt Bennett trimplan och då M120 modellen. De verkar vara mycket pålitliga om man läser på nätet och det enda problemet är givetvis att få plats med hydraulpumpen på något torrt ställe. Vi fick börja med att tillverka en aluminiumkonsol för att fästa pumpen på (se bild). Sedan var det att försöka hitta en bra plats att fästa timplanen på också. Med lite mätning så hittade jag en bra plats och jag satte igång med att borra massa hål i båten (gillas inte) och fäste trimplanen med pressmuttrar i aluminium. Klippte även till mellanlägg mellan det rostfria stålet och båten i 3mm gummimatta för att förhindra korrosion (se bild). Samtidigt som jag gjorde detta bak på båten så jobbade patrik med att dra kabel och fästa strömbrytaren på ett lämpligt ställe på styrkonsolen. Patrik han dessutom med att dra kabel och montera LED-rampen på radarplattan på Kiwi Girls tak
När allt detta var gjort så var klockan 23:00 och det var dax att ge sig för dagen då det tar 2 timmar för mig att köra hem. Något för trött på slutet av resan hem för att det skall vara nyttigt ...
Ni får ursäkta att båten är lite smutsig då jag inte hann tvätta av henne ordentligt innan monteringen
Nu borde jag hinna resten innan tävlingen då jag skaffat de skruvar som saknades (saknas det inte alltid något, eller är det bara jag)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg DSC03079.JPG (3.51 MB, 104 visningar)
Filtyp: jpg DSC03080.JPG (3.38 MB, 106 visningar)
Filtyp: jpg DSC03081.JPG (3.36 MB, 97 visningar)
Filtyp: jpg DSC03085.JPG (3.74 MB, 102 visningar)
Filtyp: jpg DSC03082.JPG (3.40 MB, 104 visningar)
Mayday (10-22-2012)
Gammal 10-22-2012, 18:41   #24
trango
Trophy Trollare

trangos avatar

Reg.datum: Feb 2010
Real Name: Fredrik
Team Namn: Kapten krok
Standard

Ser bra ut!

Meddela gärna vad du tycker om trimplanen! Måste skaffa ett par till nästan säsong och bennet är högintressanta! Kör du med deras automatiska styrsystem?
trango er ikke aktiv   Svara med citat
The Following User Says Thank You to trango For This Useful Post:
LUMI (10-22-2012)
Gammal 10-22-2012, 18:47   #25
Harvest
Näbbgäddsjagande trasselpelle

Reg.datum: Nov 2010
Real Name: Jonas
Team Namn: Team Harvest
Sponsors: SEB
Standard

Måste försöka att sammanstråla med dig ( eller snarare din båt) någon gång. Är riktigt sugen på att se Kiwi Girl i verkligheten.
Harvest er ikke aktiv   Svara med citat
The Following User Says Thank You to Harvest For This Useful Post:
LUMI (10-22-2012)
Gammal 10-22-2012, 18:47   #26
rle
Trolling Nööörd!

rles avatar

Reg.datum: Mar 2011
Real Name: Roine Lewenhagen
Thanked 1 478 Times in 1 011 Posts
Team Namn: Team Westanvik
Standard

mmmm
måste åxå införskaffa trimplan inför nästa säsong..

ser för övrigt väldigt bra ut!

mvh
LUMI (10-22-2012)
Gammal 10-22-2012, 18:54   #27
LUMI
Pro-Troller

LUMIs avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av trango Visa inlägg
Ser bra ut!

Meddela gärna vad du tycker om trimplanen! Måste skaffa ett par till nästan säsong och bennet är högintressanta! Kör du med deras automatiska styrsystem?
Nej men jag valde "M120 with Electronic Indicator Control" och sedan kan jag bygga ut systemet med ATC om jag tycker det behövs

Givetvis återkommer jag med mina erfarenheter här i tråden....
Gammal 10-22-2012, 22:11   #28
Flodström
Vinodlare och "king of 12V"

Flodströms avatar

Reg.datum: Feb 2009
Real Name: Ramon Flodström
Thanked 3 005 Times in 2 211 Posts
Team Namn: Team Hardanger-Trolling
Sponsors: MJØSSERVICE + ProNav, Norge
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LUMI Visa inlägg
Nu borde jag hinna resten innan tävlingen då jag skaffat de skruvar som saknades (saknas det inte alltid något, eller är det bara jag)
Det saknas alltid nått
Nu sist beställde jag två eluttag som skall sitta på utsidan av kabinen. Beställde oxå kabelklammer (tog slut i går) och mer krympslang.
Skruvar och muttrar i syrafast 316 skall vi bara inte snacka om
The Following User Says Thank You to Flodström For This Useful Post:
LUMI (10-22-2012)
Gammal 10-23-2012, 08:22   #29
LUMI
Pro-Troller

LUMIs avatar

Wink Varför trimplan ?

Tack Ramon, skönt att höra att det inte bara är jag som "kommer på" att det behöver jag också när man står där med båten och grejar

Trimplan, varför behöver man det ?
På min gamla båt var det inga större problem eftersom den hade så platt skrovvinkel i aktern och de gjorde den stabil även under planing. Däremot var den svår att få att gå emellan 8 och 19 knop då den grävde ner sig. Det avhjälpte jag något genom att byta till en fyrbladig stålprop. Jag fick dock jobba mycket med powertrim på motorn och det var ingen vidare trevlig resa att ligga i 12 knop vilket jag måste göra här i Göteborgs hamn ett bra tag innan jag kan dra på
Kiwi Girl har en mycket vassare skrovvinkel vilket gör att hon har en mindre planingströskel och blir dessutom lite mer instabil (mer känslig för att någon rör sig i båten och hur hon är lastad). Eftersom hon har närmare 400 liter vatten som barlast när hon ligger still eller kör sakta är hon ruggigt stabil vid fiske . Jag kan givetvis stänga in denna barlast med vatten och få samma effekt när jag kör fortare men då får jag också 400 kilo tyngre båt och det kostar bensin.
När jag var i Nya Zeeland på Surtees fabriken såg jag att de större båtarna nästan uteslutande hade trimplan monterat så jag tänkte att det är lösningen på att kunna köra båten så lätt som möjligt med bibehållen stabilitet och dessutom inte behöva jobba så mycket med powertrim i farter kring 12 knop
Det kommer bli spännande att testa då jag aldrig egentligen kört båtar med trimplan

Skickar med några bilder från en tur med min vän här i höst som har en riktigt bra kamera . Där kan ni se att hon har ett bra gångläge redan nu i planingshastighet. Med det vassa skrovet skär hon sig genom sjön och det var det jag föll för (tillsammans med stabiliteten i låg och ingen fart) när jag var och provade båtarna i Nya Zeeland.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg IMG_2802_DxO.jpg (134.0 KB, 77 visningar)
Filtyp: jpg IMG_2821_DxO.jpg (217.6 KB, 68 visningar)
Filtyp: jpg IMG_2774_DxO.jpg (194.9 KB, 79 visningar)
Filtyp: jpg IMG_2814_DxO.jpg (161.5 KB, 69 visningar)
Filtyp: jpg IMG_2815_DxO.jpg (434.0 KB, 80 visningar)
Mayday (10-23-2012)
Gammal 10-23-2012, 15:22   #30
trango
Trophy Trollare

trangos avatar

Reg.datum: Feb 2010
Real Name: Fredrik
Team Namn: Kapten krok
Standard

Vad har hon för bottenvinkel?
trango er ikke aktiv   Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:38.