Scandinavian Trolling  

Gå tillbaka   Scandinavian Trolling > Projekt > Säkerhet på sjön

Säkerhet på sjön Här diskuterar vi frågor kring vår säkerhet på sjön.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 10-24-2014, 21:38   #1
Team Helsingborg
High skilled Troller

Reg.datum: Mar 2009
Real Name: Mattias Johansson
Team Namn: Helsingborg
Standard Torrdräkt, Ursuit MPS alt Gemino

Här kommer lite konsumenttips för de trollare som ännu inte köpt det dom borde köpt först!

Ursuit MPS, detta är en torrdräkt att använda under ett ytterplagg ex flytoverall. Gjort i goretex och andas, knäpps med dragkedja från skrev till hals. Lätt att komma i och lätt att öppna när man ska pinka (män). Neopren muffar i hals och handleder som kan justeras efter storlek (klippas). Fördelar; relativt billigt, ca 5 tkr, lätt att komma i, man kan byta ytterplagg efter väder. Nackdelar; lite sämre i halsen än Geminon pga dragkedjan klämmer i halsen. Man behöver ytterplagg.

Ursuit Gemino, en torrdräkt och ytterplagg. Gjort i andasmaterial, tvådelat med byxor och jacka som sitter ihop med dragkedja runt midjan. Lite bökigt att komma i och jobbigt när nöden tränger på. Fördelar; skönare i halsen än MPS tycker jag. Är ytterplagg. Nackdelar; svårare att komma i, risk för revor etc då det är ett ytterplagg. Dyrare än MPS.

Senast redigerad av Team Helsingborg den 10-24-2014 klockan 21:40.
Team Helsingborg er ikke aktiv   Svara med citat
The Following User Says Thank You to Team Helsingborg For This Useful Post:
LUMI (10-24-2014)
Gammal 10-24-2014, 21:57   #2
Team Helsingborg
High skilled Troller

Reg.datum: Mar 2009
Real Name: Mattias Johansson
Team Namn: Helsingborg
Standard

Tillägg;
Underställ, ursuit finfill heavy. Detta är Ursuits tjocka underställ. Varmt så det räcker, jag upplever det som klumpigt. Hamnar man i sjön i mars så är man dock glad skulle jag gissa.

Det är min fasta övertygelse att den största faran med trolling är om man hamnar i sjön. En torrdräkt kan vara skillnaden mellan en rolig historia och en tragedi. Snåla inte, det tog nästa 15 år innan jag fattade det. Det har skett ett par olyckor med tråkigt slut som kanske kunnat slutat annorlunda om de haft torrdräkter.
Team Helsingborg er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 10-24-2014, 22:22   #3
atomic
Pro-Troller

Reg.datum: Nov 2013
Team Namn: Atomic
Standard

Använder Ursuit Easy, den tycker jag är perfekt för trolling och att den sitter åt lite runt hals och handleder glömmer man efter ett par minuter, bara positiva saker att säga om den

Senast redigerad av atomic den 10-25-2014 klockan 06:00.
atomic er ikke aktiv   Svara med citat
The Following User Says Thank You to atomic For This Useful Post:
LUMI (10-24-2014)
Gammal 10-25-2014, 05:28   #4
GPR
Laxtrollare

Reg.datum: Oct 2014
Team Namn: Inget
Standard Torrdräkt, Ursuit MPS alt Gemino

Kör ni bara med dessa eller har ni flytoverall eller väst också?
Svårt att få det att framgå när jag googlar, om Geronimo och Easy får en att flyta eller bara vara torr.

Senast redigerad av GPR den 10-25-2014 klockan 05:36.
GPR er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 10-25-2014, 05:52   #5
atomic
Pro-Troller

Standard

Använder en uppblåsbar flytväst över,du flyter en stund i dräkten men behöver du röra på dig typ simma så pressar du ur luften annars är du rätt otymplig.
Sedan beroende på vattentemp använder jag underställ av olika tjocklek, nu och fram tills det blir varmt i vattnet ett av ullakryl,riktigt varmt och lite tjockare så du får lite tyg mellan torrdräkten och huden om du åker i plurret, mycket smidigare än ursuits heavy men om det är lika bra vet jag inte

Senast redigerad av atomic den 10-25-2014 klockan 05:59.
Gammal 12-07-2014, 13:04   #6
pirro
Laxtrollare

pirros avatar

Reg.datum: Mar 2013
Real Name: Janne
Team Namn: Team Nautilus
Sponsors: Frugan
Standard

Kollar lite på ursuits modeller och velar lite mellan gemino och easy. Hur funkar det med skor till dessa? Har man bara ett par foppatofflor eller vad gäller? Fryser man inte om man har ett par tofflor?

Går dessa att få måttsydda eller är det bara standarstorlekar som gäller? Någon som vet hur stor neoprenskon är på easy och gemin?
pirro er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 12-07-2014, 13:44   #7
atomic
Pro-Troller

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av pirro Visa inlägg
Kollar lite på ursuits modeller och velar lite mellan gemino och easy. Hur funkar det med skor till dessa? Har man bara ett par foppatofflor eller vad gäller? Fryser man inte om man har ett par tofflor?

Går dessa att få måttsydda eller är det bara standarstorlekar som gäller? Någon som vet hur stor neoprenskon är på easy och gemin?
Jag har Easy,st L och är 181 cm lång och väger 82 kg, skostorlek 42, inga som helst problem att med ett par vanliga sockar få ner fötterna i ett par 43 vanliga skor eller lite varmare stövlar,bygger Max en halv storlek.
I övrigt så funkar den kanonbra, använder vanliga underställ normalt och lite mer termo underställ nu när det är lite kallare, bästa dräkt jag haft ,du blir inte blöt oavsett väder, nästan så du tycker det är synd det inte regnar
The Following User Says Thank You to atomic For This Useful Post:
pirro (12-07-2014)
Gammal 12-07-2014, 14:28   #8
pirro
Laxtrollare

pirros avatar

Reg.datum: Mar 2013
Real Name: Janne
Team Namn: Team Nautilus
Sponsors: Frugan
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av atomic Visa inlägg
Jag har Easy,st L och är 181 cm lång och väger 82 kg, skostorlek 42, inga som helst problem att med ett par vanliga sockar få ner fötterna i ett par 43 vanliga skor eller lite varmare stövlar,bygger Max en halv storlek.
I övrigt så funkar den kanonbra, använder vanliga underställ normalt och lite mer termo underställ nu när det är lite kallare, bästa dräkt jag haft ,du blir inte blöt oavsett väder, nästan så du tycker det är synd det inte regnar
Perfekt du håller samma storlek som jag! Kör du med gummistövlar eller kör du typ termo/powerboot?

Kanske räcker med gummistövel när man har en neoprensocka på sig.

Vilket underställ rekommenderar ni? Klarar man sig med det som heter easy eller ska man ta heavy? Ser även att stället saknar hängslen, stör man sig på det? Får ont i axlarna av flytoveraller som saknar hängslen.

Senast redigerad av pirro den 12-07-2014 klockan 14:47.
pirro er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 12-07-2014, 15:49   #9
magic
Titelförsvarare kung af Bornholm 2009

magics avatar

Reg.datum: Sep 2009
Real Name: Magic
Team Namn: Myspappa
Sponsors: http://www.regeringen.se/sb/d/14846/
Standard

Har också ett Ursuit Easy och är mycket nöjd. Vår/höst har jag kört med (fodrade) gummistövlar. Till vintern blir det ett par P-boots. Underställ kan du ditt vanliga, även om jag valde ett light. Det stör mig inte att det saknas hängslen, tycker den sitter bättre än en vanlig flytoverall.
Gammal 12-07-2014, 16:26   #10
Hyted
Trolling Nööörd!

Hyteds avatar

Reg.datum: May 2011
Real Name: Andreas Hagström
Team Namn: Team Rocco
Standard

Jag har gemino 4-tex och heavy understället. Också mycket nöjd!
Hyted er ikke aktiv   Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:04.