Scandinavian Trolling  

Gå tillbaka   Scandinavian Trolling > Trolling i Skandinavien > Övriga sjöar, Norrland och Västkusten

Övriga sjöar, Norrland och Västkusten Trolling på Västkusten samt övriga insjöar i Sverige.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 06-28-2013, 14:00   #1
Ronny
Pro-Troller

Reg.datum: Sep 2011
Real Name: Ronny Öberg
Team Namn: Ronny
Standard Laxtrolling Höga Kusten

Hej!

Tanken med tråden är att försöka starta en samlingstråd för oss som är intresserade av trolling efter lax längs södra norrlandskusten.
För att öka chanserna till fångst känns det sunt att försöka både dela och sprida den kunskap som redan finns ifrån aktuellt område.

I en förlängning vore det ultimata om trollingfiskare från andra platser i Sverige kom hit och körde några seriösa pass. Det är trots allt inte mer än kanske tiotalet ekipage som lagt ner tid på att försöka fram till idag.

Kända faktum är:

- få fiskare som kört riktat efter lax från Sundsvall-Umeå
- få laxar som kommit upp under åren av olika orsaker
- många laxar som lekvandrar i området
- okänd mängd lax som växer upp i området
- fisket efter lax har helt andra förutsättning jmf med Stockholm osv

Från min egen båt har det tagits 4 laxar med 4,5 kg i topp på -90 talet.
Per "Pekka" Tjernlund från Stockholm nöp en på 26 kilo på -90 talet.
Birger Holmström har tagit någonstans mellan 7-8 laxar upp till 6 kilo.
Roger Edlund tog en 18 kilos utanför Norrfällsviken.
Anders Johansson har tagit en lax utanför Sundsvall.
Okänd fångstman tog en 12 kilos utanför Sundsvall.

Finns säkert fler men jag väljer att inte ta med sånt som kanske/ eventuellt fångats utan försöker hålla mig till säkra fångstuppgifter. Fyll gärna på med laxar som tagits i området!

Planen är att göra ett nytt försök i sommar med start i imorgon.
Jag sjösätter i Norrfällsviken och kör utanför Ulvön i branterna ner mot Gnäggen där jag tror att laxen ännu inte fått vittring/ smak av älvvattnet
Vore väldigt roligt om även andra kommer med egen båt och åker ut i ett samlat försök i sommar. Tänker köra några pass på olika platser bla utanför Sundsvall. Återkommer med mer info runt kända fångstplatser, lämpliga ramper mm senare.

All relevant info om laxtrolling från Höga Kusten är välkommen

Hälsningar Ronny
Ronny er ikke aktiv   Svara med citat
The Following 2 Users Say Thank You to Ronny For This Useful Post:
AndreasSyring (01-04-2016), rle (06-28-2013)
Gammal 06-28-2013, 14:44   #2
Flodström
Vinodlare och "king of 12V"

Flodströms avatar

Reg.datum: Feb 2009
Real Name: Ramon Flodström
Thanked 2 984 Times in 2 200 Posts
Team Namn: Team Hardanger-Trolling
Sponsors: MJØSSERVICE + ProNav, Norge
Standard

Spännande initiativ Ronny

Hade jag varit dig så skulle jag antagligen ha försökt att organisera lite olika "trollingträffar" d.v.s. att man bestämmer sig för vissa områden och sen kör man en 1-2 dagars intern trollingtävling mellan dom båtar som kommer till träffen (dock en inofficiell tävling på privat basis). Det kan troligtvis samla lite fler ekipage än om man bara "åker ut på vinst och förlust"
Om man inför varje tävling väljer nya ofiskade (dock kända) områden kommer ni troligtvis att kunna bygga upp en kompetens över områden som producerar lax snabbare än annars.

Blir oavsett intressant att höra om ert fiske senare i år och om det har givit någon ökad kunskap om trolling efter lax i era områden.........
Gammal 06-28-2013, 19:41   #3
rle
Pro-Troller

rles avatar

Reg.datum: Mar 2011
Real Name: Roine Lewenhagen
Thanked 1 469 Times in 1 005 Posts
Team Namn: Team Westanvik
Standard

Håller med Flodis helt å hållet!

Mvh
Gammal 06-28-2013, 19:47   #4
Tamtam
Lax pimplare som kan Cannon

Tamtams avatar

Reg.datum: Mar 2009
Real Name: Hans Östlund
Thanked 1 950 Times in 1 547 Posts
Standard

inga nyheter direkt........ de har försökt längs södra norrlandskusten förr, grundtips för att inte slösa önödig tid, skaffa kärra, lägg tid där chanserna är störst, du vet var..... bara ta ett par veckor på rätt ställe, mycket enklare än att uppfinna hjulet på nytt lovar.......
Gammal 06-28-2013, 21:29   #5
Ronny
Pro-Troller

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tamtam Visa inlägg
inga nyheter direkt........ de har försökt längs södra norrlandskusten förr, grundtips för att inte slösa önödig tid, skaffa kärra, lägg tid där chanserna är störst, du vet var..... bara ta ett par veckor på rätt ställe, mycket enklare än att uppfinna hjulet på nytt lovar.......
Nu blev jag lite förvånad, du brukar lägga in en passus i vanliga fall...
Betyder det att det är vetenskapligt belagt att det inte fungerar eller är det en kvalificerad gissning byggd på egna antagaganden

Säger som jag sa till en annan "optimist" idag; kan tänkas att vi som fiskat här inte fiskat på rätt sätt, på rätt plats, med rätt grejor, på rätt djup i rätt fart alla gånger

Själv kan jag konstatera att när jag gled fram i min Uttern 4501 med 35 hk murkla på häcken på 90 talet;

- 80% av tiden var farten fel i förhållandet till de skedar som jag körde
- 90% av tiden fiskade jag över fel djup för nära land
- 100% av tiden fiskade jag för nära älvmynningarna

Med en djuprigg, gös o gäddvobblern bakom 4 st Yellowbird och en djuprigg med en flutter bakom så "lyckades" jag iaf fånga några få smålaxar...

Det jag vill komma till egentligen är att jag inte var eller är en komplett laxtrollare men ser utrymme för förbättringar. Kanske är det som du säger TamTam att det är i princip meningslöst, har själv tänkt i dom banorna en gång, eller så har vi som provat inte knäckt koden helt enkelt

Kanske får vi svaret under kommande år men det krävs nog fler försök från fler fiskare för att vara ställt utom rimligt tvivel att det inte är lönt

Alla konstruktiva ideer välkomnas!
Gammal 06-28-2013, 22:04   #6
Fiskarn0383
Mörtbändande otursfågel

Fiskarn0383s avatar

Reg.datum: Dec 2009
Real Name: Anders Johansson
Team Namn: Team AldrigLottlös
Standard

dubbelpost

Senast redigerad av Fiskarn0383 den 06-28-2013 klockan 22:13.
Fiskarn0383 er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 06-28-2013, 22:12   #7
Fiskarn0383
Mörtbändande otursfågel

Fiskarn0383s avatar

Standard

Tror inte det är meningslöst. Det kan finnas guldkorn därute. Det krävs tålamod och tid för att hitta dem dock. Men det är fortfarande många laxar som simmar förbi. Hör med de finska trollarna norr om åland. T ex XXL. Dela erfarenheter med dem om hur, var och när ni fått fisk så kanske ni kan dra några slutsatser. Sen krävs återigen tålamod och tid.
Gammal 06-28-2013, 23:06   #8
akst
Trollare

Reg.datum: Jul 2009
Real Name: Åke Strindlund
Team Namn: Trindlund
Standard

Hej,

Mellan 2001 och 2009 tillbringade jag massor av resultatlösa (men trevliga) trollingdagar i Höga Kusten, både i egen båt men även i ovan nämnda Pekkas och Birgers båtar. Min inställning på den tiden var att det bara måste gå att få lax i Höga Kusten, trots våra klena fångster. Med tiden har jag svängt en del i frågan och håller nu helt och hållet med Hans - vill man ha bra möjligheter att få lax i båten är det en bättre idé att satsa årets få fiskedagar på Understen. Även om man måste traila en bit.

För den som både är intresserad av lax och av att lägga tid på grundforskning för att ev. upptäcka ett nytt ställe för laxtrolling är Höga Kusten förstås jätteintressant och har många fördelar - i stort sett ingen båttrafik (till skillnad från Understen...), i princip jungfruliga vatten att utforska och bevisligen massor av lax (som slutar sina dagar i laxfällorna efter kusten).

När vi fiskade i Höga Kusten gjorde vi på precis samma sätt som annars. Samma beten, samma färger, samma fart, samma djup. Skillnaden var att vi inte fick någon lax i Höga Kusten, medan samma metoder landade lax för oss vid Understen, Nynäshamn och i Simrishamn/Bornholm. Vi experimenterade givetvis med beten, färger, djup och sådant när fångsterna uteblev. Vi provade en massa olika platser som verkade lovande, både långt ute till havs och nära kusten men fångsterna uteblev i stort sett alltid i Höga Kusten.

En sak som är påtagligt annorlunda i Höga Kusten är de otroligt massiva betesfiskstimmen där, jag har inte sett något liknande vid Understen, tex. Vi kanske har haft för stor konkurrens från strömming och skarpsill däruppe...

Den största delen av problemet är nog att det varit relativt få som fiskat i Höga Kusten. Pekka, Birger och jag har alltid utbytt information, fiskat tillsammans osv men det krävs nog att många fler fiskar där och delar med sig av sina erfarenheter. Det krävdes ju många års famlande i mörkret i Simris, Nynäshamn och Understen av pionjärer innan man hittade rätt och började få lax mer regelbundet. Då var det ju ändå rätt många som lade ned tid på grundforskningen på de där platserna, i jämförelse är ju Höga Kusten i princip helt ofiskat.

Det är jätteroligt att du är intresserad av att satsa på laxtrolling i Höga Kusten och det ska bli intressant att följa hur det går med fisket. Ingen skulle bli gladare än jag om det skulle visa sig att någon "knäcker koden" för Höga Kusten! Det kan till och med hända att jag tar någon repa med båten däruppe i år, man blir ju riktigt inspirerad...

( ...och Pekkas bamselax från 2000 vägde 23,2 kg och finns att se på bild här: http://www.trumman.com/nk/nk_laxresultat.htm )

Glöm inte att skriva om hur det går, vi kanske ses därute!

Mvh Åke
akst er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 06-29-2013, 01:59   #9
Fiskarn0383
Mörtbändande otursfågel

Fiskarn0383s avatar

Standard

Hade jag inte haft 90 mil enkel resa hade jag hängt på då jag missade fisket här i söder. Har ni provat riktigt små beten? En stor flasher längst ner på riggen och en liten tubfluga i dumstrut eller en liten sked över. Kanske kan vara medicinen. Men det handlar ju om åtskilliga km2 att söka av.

De hugger ju på små beten i älven som jag förstått det. Har inte provat själv så jag äger mest ismo magnum.

Senast redigerad av Fiskarn0383 den 06-29-2013 klockan 02:00.
Gammal 06-29-2013, 06:26   #10
Ronny
Pro-Troller

Standard

Hej Åke!
Roligt att du vill dela dina erfarenheter från området
Jag har ju själv kört hundratals timmar för länge sedan med klent resultat så jag förstår att du tvivlar.

Tack Fiskarn för att du delar med dig lite tips och samtidigt inspirerar!

Det vi också vet är att man fångat lax på drivlina agnad med strömming om höstarna, rott med tacklad strömming efter slåttern om sommarnätterna i Omnefjärden och fångat lax för kanske 40-50 år sedan.

Det krävs nog ett gediget arbete för att förhoppningsvis kunna hitta platser/ metoder som gör att man kan nå en hygglig fångststatistik här uppe.
Det behöver inte nå de nivåer man har utanför Utsten, Bornholm etc för att det ska vara godkänt för mig iaf.

En fantastisk miljö, natur i kombination med fisketryck =0 betyder mkt för mig iaf. Laxfällorna har minskat dramatiskt sista 15 åren pga sälproblematik. Ser ut att vara mycket lax som hittar hela vägen till Indalsälven, Ångermanälven och Ljungan som alla mynnar ut i havet med ca 7 mils avstånd från varandra.

Inom ett par timmar sitter jag sydöst Ulvön och njuter utsikten

Senast redigerad av Ronny den 06-29-2013 klockan 06:46.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:26.