Scandinavian Trolling  

Gå tillbaka   Scandinavian Trolling > Projekt > Båt och motorprojekt

Båt och motorprojekt Här diskuterar vi båtar, båtriggning och motorer,

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 12-02-2010, 21:16   #1
misantroph
Trollare

misantrophs avatar

Reg.datum: Jun 2009
Real Name: tvåbarnspappa
Team Namn: Familjen
Sponsors: blod,svett och tårar
Standard Hjälp med att dra ny båtel.

Hej, Jag har ett stort problem.
Jag vill dra ny el i min båt, det är en ockelbo b16 .
Problemet är att när det kommer till el har jag tummen mitt i handen
Jag har tänkt att dra om rubbet.
Båten köpte jag i våras, den är ca 10 år med två tidigare ägare
Just nu är båten utrustad med ett batteri som både fungerar som start och förbrukning (motorn är en Yamaha 50 4takt).
Förbrukarna är: lanternor fram och bak, länspump, ekolod, gps.
Kabelhärvan under mittpulpeten är ett stort nystan med skarvar och olika sockerbitar lite här och där. När det går lite vågor glappar gpsen och jag måste ner under pulpeten och
koppla in kabelskon som har skakats loss.... Irriterande.....
Jag tänkte installera två batterier ist tillsammans med Skyllermarks grundsats ett. Jag saknar även huvudströmbrytare, så det skulle jag vilja ha.
Ny länspump skall installeras samt nya lanternor och all el ska dras fram snyggt och prydligt till ny strömbrytarpanel på pulpeten där ekolod,
gps lanternor och länspump styrs ifrån. Inte så avancerat egentligen och ganska enkelt enligt folk jag pratat med.
Men jag hittar inte information hur jag skall gå tillväga rent praktiskt med detta projekt, Jag har sökt på internet och även via olika hemsidor....
Jag skulle ju kunna lämmna in båten på någon marinverkstad och få jobbet gjort. Men hur ska jag då kunna lära mej något om elen i min båt?

Har ni tips på var jag kan komma över ett elschema som skulle passa min båt och även installationsguide och tipps vore ju toppen!

Tacksam för svar, amadeus.
misantroph er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 12-03-2010, 02:22   #2
Flodström
Vinodlare och "king of 12V"

Flodströms avatar

Reg.datum: Feb 2009
Real Name: Ramon Flodström
Thanked 2 985 Times in 2 200 Posts
Team Namn: Team Hardanger-Trolling
Sponsors: MJØSSERVICE + ProNav, Norge
Standard

Hehehe, en B16, det hade en gammal kompis till mig på 80-talet. Körde havsöringfiske i Sthlm´s skärgård. Jag var alltid avundsjuk på han för att han hade en så bra fiskebåt.

Skyllermarks grundsats 1 verkar OK och enkel att installera. Då har du två batterier där det ena är det som du skall använda till förbrukarna. Det andra används bara för elstarten.

Du måste kolla på din motor-handbok och studera speciellt om det står att du kan ha huvudbrytaren mellan startbatteri och motor. Brukar inte vara vanligt faktiskt.

Ang. elschema och installationsvägledning, hmmmm kanske inte helt enkelt men kolla i bokhandeln. Det finns handböcker om båt-el,
Här är en enkel information från Tudor sjö. kolla sista schemat, nått som du kanske kan använda dig av?

Det praktiska kan du alltid ta upp här i forummet
Bifogade filer
Filtyp: pdf tudorsjo.pdf (377.7 KB, 91 visningar)
The Following User Says Thank You to Flodström For This Useful Post:
Kjelle (12-03-2010)
Gammal 12-03-2010, 15:24   #3
Tamtam
Lax pimplare som kan Cannon

Tamtams avatar

Reg.datum: Mar 2009
Real Name: Hans Östlund
Thanked 1 950 Times in 1 547 Posts
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av misantroph Visa inlägg
Hej, Jag har ett stort problem.
Jag vill dra ny el i min båt, det är en ockelbo b16 .
Problemet är att när det kommer till el har jag tummen mitt i handen
Jag har tänkt att dra om rubbet.
Båten köpte jag i våras, den är ca 10 år med två tidigare ägare
Just nu är båten utrustad med ett batteri som både fungerar som start och förbrukning (motorn är en Yamaha 50 4takt).
Förbrukarna är: lanternor fram och bak, länspump, ekolod, gps.
Kabelhärvan under mittpulpeten är ett stort nystan med skarvar och olika sockerbitar lite här och där. När det går lite vågor glappar gpsen och jag måste ner under pulpeten och
koppla in kabelskon som har skakats loss.... Irriterande.....
Jag tänkte installera två batterier ist tillsammans med Skyllermarks grundsats ett. Jag saknar även huvudströmbrytare, så det skulle jag vilja ha.
Ny länspump skall installeras samt nya lanternor och all el ska dras fram snyggt och prydligt till ny strömbrytarpanel på pulpeten där ekolod,
gps lanternor och länspump styrs ifrån. Inte så avancerat egentligen och ganska enkelt enligt folk jag pratat med.
Men jag hittar inte information hur jag skall gå tillväga rent praktiskt med detta projekt, Jag har sökt på internet och även via olika hemsidor....
Jag skulle ju kunna lämmna in båten på någon marinverkstad och få jobbet gjort. Men hur ska jag då kunna lära mej något om elen i min båt?

Har ni tips på var jag kan komma över ett elschema som skulle passa min båt och även installationsguide och tipps vore ju toppen!

Tacksam för svar, amadeus.
Tycker nog i princip inte att du behöver två batterier på båt och tänkt eluppsättning, verkar överkurs enligt min åsikt, dock två ger väl högre säkerhet kanske men tänk på bilar som har avsevärt mer grejor ombord dessa har normalt bara ett, endast bobåtar/ligga ute båtar har behov av flera enligt min åsikt.
Om du inte vet hur du ska lägga upp ett system alls misstänker jag du inte är någon direkt "mekare" om så vad gäller delar och kabel/kontakter ta hjälp av kunniga och vad du gör använd inte flatstift kontakter pressade med en "Biltema" tång, ska du använda sådant bör du ha proffs verktyg.
Annat alt. är lödning och krympslang helst dubbel över lödningen.
Har du ingen erfarenhet av detta ta hjälp eller kurs i bil/båt el inget direkt svårt men är man inte van och vill att det ska vara pålitliga grejor i längden är hantverket mycket viktigt definitivt lycka till
PS kabel kvalite är viktigt köp helst förtent sådan, Skyllermarks har fin men tyvärr dyr kvalite.
Gammal 12-03-2010, 15:29   #4
Tamtam

Tamtams avatar

Standard

Själva systemet är enkelt, en huvudcentral i aktern med batterifrånskiljare, därifrån länkar du en undercentral placerad i pulpeten, sedan bara välj var respektive förbrukare bäst ansluts.
Ett tips kan vara att ansluta ekolod direkt till akterns huvudcentral direkt pga av störningsrisken om du går via pulpetens central.
Använd 6kvadrat kabel mellan centralerna och avsäkra denna i huvudcentral med 20-25 amp säkring för att undvika evt. kabelbrand. lycka till
Gammal 12-03-2010, 16:03   #5
Tamtam

Tamtams avatar

Standard

Vill du använda länspump med automatisk nivågivare för att bevaka regnvatten i hamn lägger du denna på batterisidan av frånskiljaren till skillnad mot övrigt system som ligger på motorsida, då bryts denna EJ bort när du gör båten strömlös i övrigt.
Notera då att denna inte kan matas av central med gemensam skena utan måste ha sin säkring separerad från övrig 12 volt lycka till
Gammal 12-03-2010, 21:20   #6
Flodström

Flodströms avatar

Standard

Är väll delvis enig med TAMTAM här, två batterier tror jag inte behövs i en B16.
Då slipper du Skyllermarks grundsats-1. En del att spara på som sagt.
Kolla dock vad din Yamma ger av laddström vid tomgång (ca 800RPM).
Om 5-10A så är det OK (≈ 20A vid 1000-1200 RPM) att driva elektroniken + lite till.
Kör i s f ett system med:
En huvudbrytare till batteriet (inte på motorsidan men på förbrukarsidan.)
En huvudsäkring läggs in direkt efter brytaren på mellan 50-100A.
Ev länspump kopplar du direkt på batteriet med egen säkring och av/på knapp.
Ang. ekolod/plotter: kopplas med egen kurs fram till huvudbrutaren (som placeras bredvid batteriet).

Håll reda på alla kablar till de strömförbrukare som redan finns ombord (lantärnor etc...) så att dom inte blir för korta så slipper du skarva eller lägga in nya.
Och som TAMTAM nämnde, använd endast förtenta kopparkablar
50mm2 från batteriets - och strömbrytarens +, fram till din huvudcentral i styrpulpeten.

Det här blir nog ett mycket enklare elsystem än vad du tidigare hade tänkt dig tror jag.
Men det du bör gjöra är att se till att ditt batteri blir ett som tål det här. Ett typ som Tudor Nautica eller liknande på min 80Ah rekommenderas.

Själva systemet ser då ut så här:
Batteri med laddning direkt från motor, utan brytare.
Från batteri till förbrukare: startar med en huvudbrytare på + sidan nära batteriet, + en huvudsäkring efter.
Två kablar till panelen/elcentralen (+ och -, min. 50 mm2)
Från panelen/centralen med säkringar och ev belysning (LED-on) utgår alla + matarledningar till dina förbrukare, men för ekolod och plotter dras en egen + och - direkt till batteriet. (- kopplas till -polen och + kopplas till + ut på brytaren). Då slipper du interferrence med andra strömförbrukare (VHF t.ex.)
Alla return (-) till strömförbrukarna kopplas till en jordplint nära centralen i pulpeten din.
Skall du sen köra elriggar så lägger du in riggsäkringarna mellan brytaren och huvudsäkringen. Då kan du alltid hissa loden även om huvudsäkringen gått.
Frågor: ?
misantroph (12-04-2010)
Gammal 12-04-2010, 08:07   #7
misantroph
Trollare

misantrophs avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
Är väll delvis enig med TAMTAM här, två batterier tror jag inte behövs i en B16.
Då slipper du Skyllermarks grundsats-1. En del att spara på som sagt.
Kolla dock vad din Yamma ger av laddström vid tomgång (ca 800RPM).
Om 5-10A så är det OK (≈ 20A vid 1000-1200 RPM) att driva elektroniken + lite till.
Kör i s f ett system med:
En huvudbrytare till batteriet (inte på motorsidan men på förbrukarsidan.)
En huvudsäkring läggs in direkt efter brytaren på mellan 50-100A.
Ev länspump kopplar du direkt på batteriet med egen säkring och av/på knapp.
Ang. ekolod/plotter: kopplas med egen kurs fram till huvudbrutaren (som placeras bredvid batteriet).

Håll reda på alla kablar till de strömförbrukare som redan finns ombord (lantärnor etc...) så att dom inte blir för korta så slipper du skarva eller lägga in nya.
Och som TAMTAM nämnde, använd endast förtenta kopparkablar
50mm2 från batteriets - och strömbrytarens +, fram till din huvudcentral i styrpulpeten.

Det här blir nog ett mycket enklare elsystem än vad du tidigare hade tänkt dig tror jag.
Men det du bör gjöra är att se till att ditt batteri blir ett som tål det här. Ett typ som Tudor Nautica eller liknande på min 80Ah rekommenderas.

Själva systemet ser då ut så här:
Batteri med laddning direkt från motor, utan brytare.
Från batteri till förbrukare: startar med en huvudbrytare på + sidan nära batteriet, + en huvudsäkring efter.
Två kablar till panelen/elcentralen (+ och -, min. 50 mm2)
Från panelen/centralen med säkringar och ev belysning (LED-on) utgår alla + matarledningar till dina förbrukare, men för ekolod och plotter dras en egen + och - direkt till batteriet. (- kopplas till -polen och + kopplas till + ut på brytaren). Då slipper du interferrence med andra strömförbrukare (VHF t.ex.)
Alla return (-) till strömförbrukarna kopplas till en jordplint nära centralen i pulpeten din.
Skall du sen köra elriggar så lägger du in riggsäkringarna mellan brytaren och huvudsäkringen. Då kan du alltid hissa loden även om huvudsäkringen gått.
Frågor: ?
Tack för snabba svar.
Självklart vill jag ha det så enkelt som möjligt, dels för att som det nämndes ovan att jag inte är nån mekare.
Dels för att jag inte vill krångla till det i onödan....
Nu är detta inget jag skall börja med i helgen, utan jag ska påbörja detta efter årsskiftet när det finns mer tid.
Jag kommer säkerligen återkomma med "dumma" frågor allteftersom.
Tack/Amadeus.
Gammal 12-04-2010, 15:36   #8
Flodström

Flodströms avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av misantroph Visa inlägg
Tack för snabba svar.
Självklart vill jag ha det så enkelt som möjligt, dels för att som det nämndes ovan att jag inte är nån mekare.
Dels för att jag inte vill krångla till det i onödan....
Nu är detta inget jag skall börja med i helgen, utan jag ska påbörja detta efter årsskiftet när det finns mer tid.
Jag kommer säkerligen återkomma med "dumma" frågor allteftersom.
Tack/Amadeus.
Amadeus, inga frågor är "dumma", bara återkom med frågorna så tar vi dom efter vart som dom uppstår.
Annars, jag kan oxå laga till ett enkelt schema till dig och skicka över. Men jag måste dock veta vilken central du önskar välja, annars blir det fel i schemat.
Kan oxå beskriva lite enkelt hur du praktiskt skall gå till väga med arbetet.
Då du vet vilken central/panel du vill ha så postar du det här så kan jag snabbt skissa nått till dig.
Du kan ju oxå underlätta det arbetet genom att posta en bild/ett par bilder av båten din, dels av akterenden (insidan), + av styrkonsollen/pulpeten så ser jag tydligare hur den nya eldragningen skall planeras.
misantroph (12-04-2010)
Gammal 12-04-2010, 18:16   #9
misantroph
Trollare

misantrophs avatar

Standard

Flodström, jag återkommer med bilder på eländet
Gammal 12-04-2010, 22:28   #10
Tamtam

Tamtams avatar

Standard

Om det är en fantastiskt "vacker" installation är inte så viktigt, den ska troligen inte på utställning samt ingen jävel är i grund och botten intresserad...
Dock vad som är riktigt viktigt är kvaliteten på ingående komponenter (man behöver iofs inte överdriva) samt framför allt bra gjorda och väl skyddade övergångar från kabel till anslutningsdon, detta är det viktigaste av allt, om rätt gjort får du nämligen inga problem under mycket lång tid, upptäck 5-56 (eller WD-40) på sprayflaska, båtägarens bästa vän några väl avvägda dusch på rätt ställen med jämna mellanrum håller problem på avstånd som sagt under mycket lång tid lycka till

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:46.