Scandinavian Trolling  

Gå tillbaka   Scandinavian Trolling > Projekt > Båt och motorprojekt

Båt och motorprojekt Här diskuterar vi båtar, båtriggning och motorer,

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 10-17-2012, 13:48   #1
LUMI
Pro-Troller

LUMIs avatar

Reg.datum: Feb 2012
Real Name: Mikael Lundkvist
Team Namn: Kiwi Girl
Cool Kiwi Girl - Riggas och testas

Tänkte jag skulle visa lite kring hur jag riggar Kiwi Girl och hur jag tänker. Räknar givetvis med att få tillgång till många goda tips under resans gång. Eftersom jag har börjat med riggningen redan kommer jag att visa lite bilder på det jag redan gjort till att börja med.

Hoppas det kan hjälpa någon, och om inte ge lite inspiration.

Tight Lines /LUMI

Senast redigerad av LUMI den 10-17-2012 klockan 13:49.
LUMI er ikke aktiv   Svara med citat
The Following 3 Users Say Thank You to LUMI For This Useful Post:
Harvest (10-17-2012), jepso (10-14-2014), rle (10-17-2012)
Gammal 10-17-2012, 13:59   #2
LUMI
Pro-Troller

LUMIs avatar

Standard

Jag har kört trolling i över 10 år nu och har genom andra duktiga fiskare och genom egna erfarenheter byggt upp en ide kring hur jag vill en trollingbåt skall vara för att passa mina och min familjs behov. Vi har flyttat in i Göteborg och sålt vårt hus och därmed kan jag inte jobba med båten hur mycket som helst då det inte är nära till den (speciellt på vinterhalvåret). Detta gör givetvis att de projekt jag tar på mig inte kan vara för stora så denna tråden kommer handla om mindre jobb som tar en eller två dagar att färdigställa. Detta syns också i valet av båt. På tal om att välja båt. Som ni alla vet så är det en djungel med alternativ ute på marknaden men rätt få som är "bra" trollingbåtar utan mycket jobb. Jag tänkte börja med att berätta lite kring hur jag tänkte när jag valde en ny båt efter 10 år med min gamla båt "Angelique"
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Angelique.JPG (695.4 KB, 244 visningar)

Senast redigerad av LUMI den 10-17-2012 klockan 14:01.
LUMI er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 10-17-2012, 14:27   #3
LUMI
Pro-Troller

LUMIs avatar

Standard Kravbild

Att välja båt är inte enkelt, då man oftast använder båten till många olika aktiviteter. Jag ställde därför upp 100 rader i ett kravdokument för att kunna utvärdera några bra båtar. Huvudområdena var följande
1. Badturer med familjen
2. Risker
3. Vattenlekar med familj
4. Fiske
5. Säkerhet
6. Transport
7. Förvaring
8. Ekonomi
9. Miljö
10. Underhåll
11. Övrigt
Bifogar en bild på en kategori

Gick igenom marknaden här i Norden utan att egentligen hitta en båt som jag tyckte uppfyllde min krav. Fastnade tidigt för att det skulle bli en Aluminiumbåt så jag började söka information i framförallt USA men hittade egentligen inte någon jag fastnade för, sedan ledde internet mig vidare till Australien och Nya Zeeland där de verkligen byggde båtar av den typ jag sökte efter. Extremt robusta aluminiumbåtar som var byggda för fiske och att trailas. Jag fastnade för 2 båttillverkare i Nya Zeeland och startade en dialog med dom båda och efter ett par månader hade jag bestämt mig för att åka över och testa båtar i Nya Zeeland och fiska också när man ändå är där ... hehehe
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Båturvärdering.jpg (18.0 KB, 123 visningar)
Gammal 10-17-2012, 14:43   #4
LUMI
Pro-Troller

LUMIs avatar

Standard

Sjötesterna och fabriksbesök blev mer än väl till belåtenhet och viktiga kontakter hade knyts till tillverkaren då man inte direkt kan kika över på en fika och se hur bygget går . En order lades på en Surtees 6,7 Gamefisher Enclosed med massa optioner och en hel del specialbyggen som jag skall berätta om lite senare. Fördelen med Aluminium är att det är mycket lätt att bygga om båten något men det är också svårare att fixa saker i efterhand om man inte är en grym svetsare förstås . Båten blev lite större än vad som var tänkt och dessutom lite tyngre men jag hade nog för höga krav i min kravspecifikation .
Detta medförde en hel del förändringar som jag kommer ta upp senare i tråden....
Bifogade bilder
Filtyp: jpg DSC00138.JPG (2.94 MB, 144 visningar)
Filtyp: jpg DSC00324.JPG (3.74 MB, 169 visningar)
Filtyp: jpg DSC00850.JPG (3.11 MB, 169 visningar)
Filtyp: jpg DSC00932.JPG (3.66 MB, 164 visningar)
Gammal 10-17-2012, 14:52   #5
Finnishstallion
Pro-Troller

Reg.datum: May 2009
Real Name: FMS
Sponsors: Kosto Uistin- www.uistimet.fi. Nordic Trolling- www.nordictrolling.se Nordic trolling
Standard

Kul att läsa! gillar deras "ramp"... undrar vad dom behandlat den traktorn med för att den skall överleva den behandlingen
Finnishstallion er ikke aktiv   Svara med citat
The Following User Says Thank You to Finnishstallion For This Useful Post:
LUMI (10-17-2012)
Gammal 10-17-2012, 15:01   #6
LUMI
Pro-Troller

LUMIs avatar

Standard Optioner

När jag satt där med den helt grymma listan med möjliga optioner så tänkte jag (som vanligt) den där prylen verkar bra att ha och den och även den ... (känner någon igen sig) priset blev givetvis helt horribelt och jag fick tänka om lite. Vad kan jag klara mig utan och vad kan jag eventuellt montera på senare om jag vinner på travet eller nåt .... ???
Det första jag valde bort var handfat och spis, för det var något vi använde otroligt lite i vår gamla båt. Det finns bra bärbara grejer man kan ta med sig vid behov. Kylskåp fick däremot komma med (en kall på sommaren är aldrig fel) och dessutom bad jag om några specialbyggen som de aldrig hade gjort tidigare.
1. Jag ville ha ett ankarspel i aktern.
2. En dieselvärmare (Webasto).
3. Förstärkt tak för montering av trollingmaster.
4. Håvbur bak på badplattformen.
5. 8 spöhållare på taket med vinkel i förhållande till varandra (solfjäder)
Efter en del ritningar och förklarande kring hur vi här i norden använder våra båtar fick vi med det i kontraktet. Sedan började den långa väntan. Som tur var så skickade de en hel del bilder på båten när den tillverkades.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2012-03-14 15.14.13.jpg (755.0 KB, 106 visningar)
Filtyp: jpg 2012-04-26 10.39.10.jpg (1 020.9 KB, 127 visningar)
Filtyp: jpg 2012-04-05 14.48.00.jpg (49.1 KB, 122 visningar)
Filtyp: jpg Kiwi Girl 2012-05-25.jpg (1.65 MB, 140 visningar)
Flodström (10-17-2012)
Gammal 10-17-2012, 15:07   #7
LUMI
Pro-Troller

LUMIs avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Finnishstallion Visa inlägg
Kul att läsa! gillar deras "ramp"... undrar vad dom behandlat den traktorn med för att den skall överleva den behandlingen
Frågade faktiskt, Den gamla rackaren var den enda som höll för jobbet
Tror de kör med typ bottenfärg..
Gammal 10-17-2012, 16:09   #8
Harvest
Näbbgäddsjagande trasselpelle

Reg.datum: Nov 2010
Real Name: Jonas
Team Namn: Team Harvest
Sponsors: SEB
Standard

Jag tror att du hittat en näst intill perfekt skuta. Är det mest i Vänern du kör ? Skulle gärna inspektera den lite närmre.
Hur hög är den vid styrplatsen, får man in 198 cm kött o ben utan att behöva huka sig.
Harvest er ikke aktiv   Svara med citat
The Following 2 Users Say Thank You to Harvest For This Useful Post:
LUMI (10-17-2012), Norris007 (10-27-2013)
Gammal 10-17-2012, 16:29   #9
LUMI
Pro-Troller

LUMIs avatar

Standard Större båt - merjobb :-)

En större båt medförde en hel del jobb som jag inte räknat med. En bogey trailer från TK införskaffades till båten men jag fick också bli varse att mitt båthus var för kort och behövde byggas om. Dessutom dög inte bilen vi hade heller . En ny (för oss) Volvo AWD fick det bli eftersom jag jobbar på Volvo så var valet ganska enkelt
Båthusutbyggnaden var givetvis en helt annan historia och den är inte helt klar ännu men nästan (vindskivor ni vet...).
En motor till Kiwi Girl var också länge en av mina huvudvärkar. Efter många turer föll valet på en Yamaha F200 och vi lyckades efter lite svett få den massiva motorn (276kg) på plats och det verkade som om allt var ok men så var inte fallet. Jag hade lyckas trycka in ett skyddslock på en av bränsleslangarna till bränslefiltret och det kom givetvis ingen soppa till motorn när vi skulle ut på premiärturen och det krävdes en hel del felsökning innan vi kom på det ...
Väl på vattnet så kände jag direkt att detta är en båt av en annan kaliber än vad jag är van. Djupt V, Aluminium, nästan en meter skrov till och en härlig knuff från snurran där bak
Bifogade bilder
Filtyp: jpg IMG_0289.JPG (2.15 MB, 159 visningar)
Filtyp: jpg DSC02720.JPG (3.91 MB, 214 visningar)
Gammal 10-17-2012, 16:32   #10
LUMI
Pro-Troller

LUMIs avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Harvest Visa inlägg
Jag tror att du hittat en näst intill perfekt skuta. Är det mest i Vänern du kör ? Skulle gärna inspektera den lite närmre.
Hur hög är den vid styrplatsen, får man in 198 cm kött o ben utan att behöva huka sig.
Vet faktiskt inte hur hög den är men rätt så hög faktiskt.
Kommer vara med på Kollandsöträffen om en dryg vecka. Normalt så utgår jag från Säffle när jag trollar i Vänern.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:15.