Scandinavian Trolling  

Gå tillbaka   Scandinavian Trolling > Trollingutrustning > Spön, Rullar, Beten och Lina

Spön, Rullar, Beten och Lina Här diskuterar ni Spön, rullar, beten och lina

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 11-15-2014, 22:50   #1
Flodström
Vinodlare och "king of 12V"

Flodströms avatar

Reg.datum: Feb 2009
Real Name: Ramon Flodström
Thanked 3 009 Times in 2 212 Posts
Team Namn: Team Hardanger-Trolling
Sponsors: MJØSSERVICE + ProNav, Norge
Standard Shimano Tekota?

Hej!
Har funderat på att skaffa mig lite nya rullar nu kommande vinter/vår. Har kommit fram till att det är Shimano´s Tekota jag vill satsa på. Vet att dom är rel dyra, men det högre priset på dom kan vara värt det

Är det någon som vet var man kan få tag på dom till ett rimligt/hyffsat pris? Modellen jag "zoomat" in är 700LC (meter eller fot spelar ingen roll).
Gammal 11-16-2014, 10:21   #2
Team Helsingborg
High skilled Troller

Reg.datum: Mar 2009
Real Name: Mattias Johansson
Team Namn: Helsingborg
Standard

Vi har Tekota 600 lc sedan några år, är tveklöst de bästa rullarna vi använt. Min uppfattning är att 600 räcker (för Östersjötrolling). Olssons fiske har supertillbud; 3298 kr för två. Hade jag köpt nya idag och kunde välja så hade jag tagit med räkneverk i fot. Allt annat på vår båt är inställt på fot, riggar, ekolod etc.
Team Helsingborg er ikke aktiv   Svara med citat
The Following User Says Thank You to Team Helsingborg For This Useful Post:
Flodström (11-17-2014)
Gammal 11-16-2014, 11:11   #3
magic
Titelförsvarare kung af Bornholm 2009

magics avatar

Reg.datum: Sep 2009
Real Name: Magic
Team Namn: Myspappa
Sponsors: http://www.regeringen.se/sb/d/14846/
Standard

Hade nog också nöjt mig med 600 - men det var iofs inte det du frågade efter. Men OM så kolla med Kjelle, han hade sina till salu för nåt år sen, vet inte om han fick sålt dem.
Flodström (11-17-2014)
Gammal 11-16-2014, 19:18   #4
SteveSL
Pro-Troller

SteveSLs avatar

Reg.datum: Dec 2010
Team Namn: Z-Hunters
Standard

Har 500 och 600. Håller med om att 600 räcker till östersjön. Har mina i fot. Har köpt i omgångar från danmark. Herning trailer o båd utstyr vill jag minnas de heter. Brukar ha tillbud. Nu med det nya lägre priset i svenska butiker är det osäkert om man tjänar på det.
SteveSL er ikke aktiv   Svara med citat
The Following User Says Thank You to SteveSL For This Useful Post:
Flodström (11-17-2014)
Gammal 11-16-2014, 19:29   #5
Team Helsingborg
High skilled Troller

Real Name: Mattias Johansson
Team Namn: Helsingborg
Standard

Kolla hos dessa, 1599kr riktigt överkomligt....
http://www.fiskeutrustning-online.se...lar-9732p.html
Team Helsingborg er ikke aktiv   Svara med citat
The Following 2 Users Say Thank You to Team Helsingborg For This Useful Post:
Flodström (11-17-2014), Lidberg (11-16-2014)
Gammal 11-16-2014, 19:34   #6
Lidberg
Pro-Troller

Lidbergs avatar

Real Name: Jonas Lidberg
Team Namn: Olika, Beroende på vem jag kör med.
Standard

Obs! Att tänka på vid köp. Av någon anledning så är de i fot billigare. Både här i Sverige och länderna runt om. Om det är en drive på dessa rullar så är de oftast i fot räkneverket är. Varför har jag ingen aning om. Något att tänka på vid begagnatköp.
Och du skall inte ha större än 600:an. 700:an är värsta djuphavsfiskerullen. Mao skitstor.
Själv gillar jag 500:an bäst. Samma rulle i grund och botten som 600:an. Lite smalare och lättare dock. Ligger bättre i handen. Och har du inte för tjock lina så räcker den gott och väl till.

Senast redigerad av Lidberg den 11-16-2014 klockan 19:39.
Lidberg er ikke aktiv   Svara med citat
The Following User Says Thank You to Lidberg For This Useful Post:
Flodström (11-17-2014)
Gammal 11-16-2014, 19:53   #7
Team Colibri
Pro-Troller

Team Colibris avatar

Reg.datum: Jan 2010
Real Name: Erik
Team Namn: Team Colibri
Standard

Jeg har Tekota LC i 300, 500 og 600, samt at jeg har hatt en 700. Sistnevnte ble som Lidberg sier brukt til havfiske. (En 600 med multi er forresten en ganske brukbar havfiskesnelle for lett havfiske typ inne i fjorder etc.) Det er ingen grunn til å gå opp på 700, men 500 synes jeg er for liten for Østersjøen. (Har aldri fisket i Østersjøen, men bildene tyder på at 600 er ideell.) 300 bruker jeg i kanoen i mindre skogsvann, 500 til sjøørret i Oslofjorden og 600 til alt annet.

Jeg har Tekoater med telleverk i både fot og meter. De med meter har en liten "m" inngravert ved telleverket så det er lett å se hvem som er hvem. Tidligere solgte trolling.no innmaten til metertelleren løst, så man kunne bytte ut hvis man ønsket det. Jeg vet ikke om de gjør dette fortsatt, jeg tror den norske importøren (Elbe) har sluttet å ta inn telleverk annet enn som reservedeler.

Nettbutikken Helsingborg linket til har jeg kjøpt Tekota fra selv, og med tanke på at du får gratis frakt ved kjøp av to eller flere og at prisen er inkludert norsk MVA er prisen meget bra!

Senast redigerad av Team Colibri den 11-16-2014 klockan 19:54. Anledning: Typos
Team Colibri er ikke aktiv   Svara med citat
The Following User Says Thank You to Team Colibri For This Useful Post:
Flodström (11-17-2014)
Gammal 11-16-2014, 20:24   #8
Team Cjap
High skilled Troller

Reg.datum: Aug 2009
Real Name: Allan Nielsen
Team Namn: Cjap
Standard

Man kan få dele til næsten alle hjul her på denne side
de har også nye telleverk til Tekota
http://stores.tunasreeltroubles.com/...eatured&page=1
Team Cjap er ikke aktiv   Svara med citat
The Following 3 Users Say Thank You to Team Cjap For This Useful Post:
Flodström (11-17-2014), rival-andy (11-21-2014), Troll (04-11-2016)
Gammal 11-17-2014, 16:59   #9
Flodström
Vinodlare och "king of 12V"

Flodströms avatar

Real Name: Ramon Flodström
Thanked 3 009 Times in 2 212 Posts
Team Namn: Team Hardanger-Trolling
Sponsors: MJØSSERVICE + ProNav, Norge
Standard

OK, tack alla ni spm har svarat.
Blev svårt det här då jag kommer att få budget för det först i vinter/vår....
1600 för en 600 är dock jävligt bra pris. Foträknare går oxå alldeles utmärkt, har ju det på riggarna och har själv kört med fot på polarnas rullar.....

Kanske jag väljer 700, men 600 låter dock oxå användbar, tror jag hehe

Meddelar senare hur valet faller
Gammal 11-17-2014, 17:27   #10
Tamtam
Lax pimplare som kan Cannon

Tamtams avatar

Real Name: Hans Östlund
Thanked 1 950 Times in 1 547 Posts
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Lidberg Visa inlägg
Obs! Att tänka på vid köp. Av någon anledning så är de i fot billigare. Både här i Sverige och länderna runt om. Om det är en drive på dessa rullar så är de oftast i fot räkneverket är. Varför har jag ingen aning om. Något att tänka på vid begagnatköp.
Och du skall inte ha större än 600:an. 700:an är värsta djuphavsfiskerullen. Mao skitstor.
Själv gillar jag 500:an bäst. Samma rulle i grund och botten som 600:an. Lite smalare och lättare dock. Ligger bättre i handen. Och har du inte för tjock lina så räcker den gott och väl till.
När du säger att den räcker till bör man reservera sej för fiskeplats och metod, ta nu inte illa upp men tycker det är viktigt, använder själv Okuma Convector LC i 45 serien till planerboard och spöpulkafiske, använder alltid 0,46 Big Game då det är en mycket prisvärd lina, dessa rymmer 440m av nämnda dimension vilket är mycket... utan tvivel.

I Ålands hav tillåter de mej att i princip fiska hur stort som helst, dvs pulkorna på riktigt stora avstånd och fyra spön på varje sida, spelar ingen roll vilket spö som går längst ut, linan räcker även till långa släpp och tid för rensning när det hugger.

På djupriggen använder jag i princip samma rulle men i 30 modell med mindre kapacitet, avstånden är så små så det räcker gott iaf.
Vill därmed inte påstå att Okuma skulle vara något att köpa jämfört med Tekota, inte alls Tekota är en rulle av betydligt högre kvalitet.
Vad jag ville komma fram till är köp INTE rullar med liten linkapacitet, vill du besöka nya ställen kanske större vatten kommer du upptäcka...fan blir tvungen kanske byta rullar...igen...!

Rullar med stor linkapacitet ger dej möjlighet att göra vad du vill men mindre en klar begränsning, de stora rullarna med 0,46 som jag har, vill jag fiska mindre lägger jag bara på passande FC tafs en spölängd framför betet typ 0,32 eller så, dessutom viktigt här gillar du att fiska spöparavaner kom ihåg 0,46 som stamlina på rullen och var pulkans utlösare fästs.. 0,46 är MYCKET pålitligare än tunnare grejor vad gäller hantering av pulkan.

Använder man superlina och är nöjd med detta så går erfarenheten bort direkt, använder ikke sådant själv annat än möjligen till kastfiske på öring ytterst sällan iaf nuförtiden!

Riktigt synd att inte Okuma fick till bromsarna i Convector till Shimano klass... (hur svårt kan det bli, de har ju kopierat det mesta annars...)
Helnöjd för priset är jag de är utmärkta bortsett från stjärnbromsen som dessvärre stinker!
Flodström (11-17-2014)
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:36.