Scandinavian Trolling  

Gå tillbaka   Scandinavian Trolling > Trollingutrustning > Spön, Rullar, Beten och Lina

Spön, Rullar, Beten och Lina Här diskuterar ni Spön, rullar, beten och lina

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 06-25-2016, 08:33   #31
grossguidar
Laxtrollare

Reg.datum: Jun 2013
Team Namn: Gross Guidar
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
Blir ju helt fel att jämföra en hårt packad, överfylld rulle med produsentens angivna data, eller hur!!??
Dessutom så är ju det här inget jag bryr mig om, det är ju ni som skall avgöra om rullen faktiskt passar ert fiske.............
Absolut men anledningen till att jag startade tråden från första början var för jag ville veta hur mycket som går på i verkligheten. Men nu vet jag
grossguidar er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 06-25-2016, 17:27   #32
Flodström
Vinodlare och "king of 12V"

Flodströms avatar

Reg.datum: Feb 2009
Real Name: Ramon Flodström
Thanked 3 009 Times in 2 212 Posts
Team Namn: Team Hardanger-Trolling
Sponsors: MJØSSERVICE + ProNav, Norge
Standard

Problemet med en överfylld rulle är ju vida känt och jag själv skulle aldrig snåla med en för liten rulle
Det som sker är ju att då du har fått ut all lina på en riktigt stor fisk är att du sen inte vevar på linan på samma sätt som då du hårdlindade linan hemma i stugan. Resultatet blir en rulle med allt för mycket lina på och du kan få enorma problem med att få in rekordfisken. Dessutom tenderar en överfylld rulle att skapa s.k. back lashes, d.v.s. små nedskärningar, linresningar och tvärstopp som resultat.
Jag har själv upplevt det otaliga ggr förr i tiden men man har lärt sig "the hard way"
Gammal 06-26-2016, 16:42   #33
Tamtam
Lax pimplare som kan Cannon

Tamtams avatar

Reg.datum: Mar 2009
Real Name: Hans Östlund
Thanked 1 950 Times in 1 547 Posts
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
Btw, sen, räcker inte linan till då storfisken/"grofsingen" drar i väg, ja då får man vända båten och följa efter, det har jag själv varit med om på Bornholm bl.a.
Haha ja rensa totalt trots detta och följa efter har man fått göra några gånger...
Senast på en ca 10 kilos vid Understen, kroken satt precis bakom ryggfenan, den var stark definitivt, släppte den vid båtkanten... trodde vi hade ett rekord innan sanningen uppdagade sej, tror den klarade sej simmade iaf normalt när den försvann, felkrokad inget kul bara en plåga för alla..

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:03.