Scandinavian Trolling  

Gå tillbaka   Scandinavian Trolling > Projekt > Båt och motorprojekt

Båt och motorprojekt Här diskuterar vi båtar, båtriggning och motorer,

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 10-09-2011, 21:00   #21
Flodström
Vinodlare och "king of 12V"

Flodströms avatar

Reg.datum: Feb 2009
Real Name: Ramon Flodström
Thanked 2 985 Times in 2 200 Posts
Team Namn: Team Hardanger-Trolling
Sponsors: MJØSSERVICE + ProNav, Norge
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Ronny Visa inlägg
När man monterat bort ett 280 drev m sköld har man en nödutgång (för små personer...) i akterspegeln
Jävlar vilket hål
Perfekt till "självlänsen" hahaha
men glöm för helvete inte backventilen..................

Senast redigerad av Flodström den 10-09-2011 klockan 21:02.
Flodström er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 10-09-2011, 21:21   #22
Dalton
High skilled Troller

Daltons avatar

Reg.datum: Mar 2009
Real Name: Roger
Team Namn: Team Båt&Fiske
Standard

Ronny här kan du ladda ner ett beräkningsprogram för utombordare http://www.maringuiden.se/files/prog...speed_2004.zip
du kan få fram storlek hastighet m.m
Gammal 10-10-2011, 15:33   #23
Tamtam
Lax pimplare som kan Cannon

Tamtams avatar

Real Name: Hans Östlund
Thanked 1 950 Times in 1 547 Posts
Standard

Tittade närmare på de amerikanska länkarna på förlängning/bracket, noterar att dessa är påbyggnader inte i linje med skrov undersida utan rena motorbrackets, det ser iofs välgjort och bra ut men ger enligt min mening ett antal nackdelar, exv för ekolodsgivare samt sämre bärighet i aktern med motorn långt bakom.
Har haft precis dessa nackdelar, min motor satt på en badbrygga/bracket lite liknande detta, dock var inte min båt lika stor och tung som dessa.
Iaf, den gick fint i planing, inga större problem där men när du drog på gasen för att komma dit grävde motorn ner sej på ett idiotiskt sätt... alle man förut tills den kom upp....
Dessa brackets på bilderna är nog bättre iofs då de nog innehåller innestängd luft vilket förhindrar bättre mot nedgrävning.
Grundtips iaf, ska du förlänga, gör detta fullt i linje med botten hela vägen och helst full bredd oxå, idealet är en förlängning typ Kjelles Beason, absolut bästa men oxå mest arbete bakom, det finns vissa genvägar, sådan har jag tagit då pga att min båt gjorde det möjligt, bracket fanns där stark nog att hålla motorn redan, vad jag gjorde var att öka bärigheten med full skrovförlängning och nästan full bredd, du får börja från början, nog lite svårare och som sagt se till att du vet vad du gör, omöjligt är det inte men iaf, mvh lycka till

Senast redigerad av Tamtam den 10-10-2011 klockan 15:35.
Tamtam er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 10-10-2011, 15:45   #24
Tamtam

Tamtams avatar

Standard

Skulle tro att ett betydligt mindre arbetskrävande jobb är att utnyttja befintlig akterspegel och plasta upp passande motorbrunn där, då hänger iaf din tunga snurra på yta med mycket god bärighet per omgående, dock förändrar detta innerutrymmena, helt klart mvh
Gammal 10-10-2011, 16:12   #25
joj
Moderator

jojs avatar

Real Name: Johan
Team Namn: Team Joj
Standard

Båten i länkarna är Formula 233 och det jag har läst mej fram till så funkar det skrovet väldigt bra med en sån bracket dubbelmontage funkar inget bra varken med traditionell motorbrunn eller med bracket.

Jag hade nog gjort ett mellanting mellan Beason och båtarna i länkarna.
joj er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 10-10-2011, 16:25   #26
Tamtam

Tamtams avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av joj Visa inlägg
Båten i länkarna är Formula 233 och det jag har läst mej fram till så funkar det skrovet väldigt bra med en sån bracket dubbelmontage funkar inget bra varken med traditionell motorbrunn eller med bracket.

Jag hade nog gjort ett mellanting mellan Beason och båtarna i länkarna.
Dessa båtar är tyngre utan tvekan, detta gör det lättare om man inte går upp till enorma motorer, som sagt innestängd luft i bracketen gör det oxå bättre vad gäller nedgrävning, man kan tänka sej nåt liknande som på länkarna under förutsättning den nedersta delen/undersidan är fullt i linje med skrovbotten, men enligt min åsikt inte annars på några villkor i våra storleksklasser, som sagt grundtips enligt min mening full bredd eller så mycket som möjligt iaf samt i linje med botten, precis detta gjorde iaf om min idiot bracket försedda båt till en riktigt bra båt, fungerar precis som tänkt med full bärning underifrån mvh
Gammal 10-10-2011, 21:14   #27
Ronny
Pro-Troller

Reg.datum: Sep 2011
Real Name: Ronny Öberg
Team Namn: Ronny
Standard

Tanken är att förlänga skrovet och följa skrovets linjer undertill med tillägg för en skida eventuellt. Ser bara fördelar med detta kontra bracket bortsett från extra jobb förstås. Fina utrymmen för ankare, ev trollingmotor får man på köpet liksom

Riktigt knepigt att beräkna monteringshöjd på en bultad bracket (enbart motorfäste), nästan ett måste med en elhydraulisk lyft för att hamna rätt i höjd på propp/ kavitationsplatta i förhållande till vattenytan, speciellt vid högre fart.

Ska kolla tipset på beräkningstabeller för motorstyrka/ fart etc, tackar!

Försöker få hyra in mig i ett uppvärmt bygge för att kunna jobba på även i vinter. Ifjol låg snön 138 cm djup som mest, då kan man köra snöslunga rätt genom VP 280 hålet i akterspegel
Ronny er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 10-11-2011, 15:34   #28
Flodström

Flodströms avatar

Standard

Hur långt är skrovet nu (såg nu att det var 6.7 m), och hur mycket mer vill du att det skall bli med förlängningen?

Det snyggaste, och effektivaste är som det är sagt tidigare, att förlänga efter båtens form, och bredd. Då får man oxå ytor som möts, och som lätt kan plastas ihop, både utanför och inne i skrovet. Ett must är dock att man förlänger bottenstockar, inte bara med den förlängda akterdelen men långt in i från själva båten. Då blir den nya förlängningen lika stark och styv som båten är nu.
Akterplattan/spegeln kan tillverkas av ca 2 lager med 12 mm båt-plyfa. Då får du nått riktigt starkt att fästa motorn mot

Min Beason-akter är i 2 lager plyfa + glasfiber. Totalt så är tjockleken i genomsnitt 55 mm. Det betyder 24 mm plyfa + 31 mm glasfiber.
Gör gelcoatskiktet på utsidan min. 1 mm tjockt på stora ytor, tjockare runt kanter/hörn, innan du börjar plasta.

Senast redigerad av Flodström den 10-11-2011 klockan 15:37.
Flodström er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 10-11-2011, 15:36   #29
Flodström

Flodströms avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
Gör gelcoatskiktet på utsidan min. 1 mm tjockt på stora ytor, tjockare runt kanter/hörn, innan du börjar plasta.
Gäller dock bara om du först bygger en gjutform som du skall plasta i.
Gammal 10-11-2011, 17:27   #30
Tamtam

Tamtams avatar

Standard

Här är jag inte tvärsäker du faktiskt behöver gå igenom akterspegeln med förstärkningsbalkar in under däck, detta är nog överlägset det bästa iofs men betyder nog omfattande jobb minst sagt, ställer mej frågan om det då inte är enklare och förlängningen billigare att köpa någorlunda rätt objekt från början för som sagt detta är massiva och mycket tidskrävande arbeten, dessutom ska man vara helt på det klara både vad man ger sej in på och hur det ska utföras.
Kanske du redan planerat att riva upp insida däck för att plasta fast förstärkningarna och då går invändningen bort direkt för som sagt måste vara överlägset bästa lösningen iaf.

Vill du kan jag lägga upp en bildserie på hur jag gjorde på min båt, dock notera den skiljer sej från din då som sagt en stark bracket redan fanns på spegeln för utombordare, dessutom ska jag tillägga denna är inte alls i 175 hk klass men iden/principen borde fungera, dvs kanske att först bygga en pansarstark bracket som kanske bultas till spegeln, (och limmas! tro mej sketen latex som tätningsmedel/lim gör att den sitter som berget, hängde på kobenet för att den skulle börja lossna plus sågning genom fogen samtidigt, dock får skylla mej själv, la dit den latexen själv i ett tidigare skede!!) sedan därifrån plasta vidare med skrovbotten i linje samt i mitt fall nästan full bredd, bracketen avsträvades på insida med inplastade grova lodräta plyfaspant, dessa fick sedan utgöra sidoväggar för mina fack/luckor ibak, tänk noga på att om du skär bort horisontella plastytor i aktern tar du bort mycket av spegelns styrka totalt och denna styrka måste då ersättas på annat vis, exv med lodräta starka spant riktade längs med båten framåt. mvh lycka till!

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:01.