Scandinavian Trolling  

Gå tillbaka   Scandinavian Trolling > Projekt > Båt och motorprojekt

Båt och motorprojekt Här diskuterar vi båtar, båtriggning och motorer,

Visa resultat för omröstning: Team namn???
Team Hang 'Em High 8 40.00%
Team Thrash 7 35.00%
Team Kill 'Em All 3 15.00%
Team Slayer 2 10.00%
Antal röster: 20. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 06-05-2011, 21:10   #101
Finnishstallion
Pro-Troller

Reg.datum: May 2009
Real Name: FMS
Sponsors: Kosto Uistin- www.uistimet.fi. Nordic Trolling- www.nordictrolling.se Nordic trolling
Standard

Länge sen man uppdaterade tråden. Har inte hänt så mkt med båten. Mest småsaker som inte är värt att skriva om.
Har fortfarande inte bestämt team namn. Står mellan hang em high och team FMS.
Är på jakt efter ett par båtstolar. Om ni har ngt som ligger o skräpar så hojta till... Vi kan nog komma överens om ett pris som gör båda nöjda
Finnishstallion er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 06-20-2011, 23:17   #102
Finnishstallion
Pro-Troller

Sponsors: Kosto Uistin- www.uistimet.fi. Nordic Trolling- www.nordictrolling.se Nordic trolling
Standard Grisslehamn

Är i grisslehamn o inväntar veckans
Fiske. Väntan blir inte lättare av att se teamen komma in. Verona per: 13,6 o 15,6. Abelsson: 15 o en runt 11. Jonas ander 3st över 10 kg.
Om det går bra här lär ni få veta det! Om det är tyst vet n vad som hänt
Mvh: FMS

Ps. Tyvärr har jag inte listat ut hur man laddar upp bilder fr iphone. Verona pers dubbel var imponerande...
Gammal 08-03-2011, 08:43   #103
Finnishstallion
Pro-Troller

Standard Färdigmålat! MEN...

Inte uppdaterat här på ett tag. Mycket på grund av att det inte har varit mycket att skriva om. Även om jag jobbat en del på båten så har det varit saker som inte syns speciellt mkt.
Målningen invändigt är iaf klar. Blir kanon med topcoat o roller. Blir lätt skrovlig yta som ett apelsinskal. Vill man ha det helt blankt får man slipa o dra på ett lager till, slipa o polera. Mina nerver är inte gjorda för sådant arbete.

Men... när jag målat klart ser jag gammal topcoat som släppt på h sida i förvaringslådan. Börjar pilla med mejsel och märker att gammal matta och allt följer med. Gamla ägaren som lagat en spricka på ca 1m på sjukt dåligt sätt! Så jävla dåligt. Dragit på lagningen på gamla topcoaten utan att slipa eller ngt. Förmodligen kört på grund. Innedurken har fått en spricka men utsidan har klarat sig. Men skrovet på detta stället sviktar lite när man bankar på detta. Missat detta stället vid köpet av båt. Var noggranna när ni köper äldre båtar!!! Man lär sig...

Min tanke är iaf att slipa upp ett hål för att få bort sprickan och komma åt att inspektera bottendurken och förstärka detta efter behov. När detta är gjort spruta in byggskum så att man har ngt att plasta upp innerdurken mot igen. Är detta korrekt tillvägagångssätt? Eller finns det smidigare/bättre lösningar???
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 112.JPG (1.19 MB, 42 visningar)
Filtyp: jpg 111.JPG (1.30 MB, 36 visningar)
Filtyp: jpg 109.JPG (1.21 MB, 40 visningar)
Filtyp: jpg 108.JPG (994.1 KB, 49 visningar)
Gammal 08-03-2011, 08:52   #104
Finnishstallion
Pro-Troller

Standard Fiske

Har hunnit med lite fiske också. Midsommarveckan i Singö fiskade vi två dagar o bommade. Dock var måndagen när vi inte fiskade varit lyckad. Bland annat Verona Per som landade två. En på över 15 o den andra på 13,6.
Jonas Ander är mannen som fiskat upp dom tre fiskarna. Alla på över 10kg!

Var i Lagan o Laholm helgen som gick. Vi bonnatrollar nedre delen av ån och har gjort så i 20-30 år. Ån är helt smockad med fisk. Säkert 10 hopp i timmen som man såg. Aldrig hänt tidigare så här tidigt på säsongen vad jag varit med om... Men vi bommar igen. Min tro är att vattnet är för varmt ännu (19grader). Fisket brukar sätta igång ordentligt när det sjunker under 18 grader. Min tro iaf.
Men testa detta om ni bor i närheten. Förra höstens fiske var helt magiskt!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 033.JPG (1.22 MB, 28 visningar)
Filtyp: jpg 034.JPG (1.05 MB, 25 visningar)
Filtyp: jpg 035.JPG (1.29 MB, 20 visningar)
Gammal 08-04-2011, 21:46   #105
Finnishstallion
Pro-Troller

Standard Skadan

Idag har jag hunnit slipa rent runt sprickan som klanten till förra ägare lagat på ett kasst sätt (hoppas du läser detta )

På bilderna ser ni en längsgående balk. Ni ser att det är en springa på ca 2-3 cm mellan balken och durken.
Här skulle jag behöva ett bra tips att stabilisera upp durken mot balken???
Så att balk och durk sitter ihop på ett stabilt sätt. Orginal har dom bara satt dit en plywoodremsa och sedan plastat på. Plywooden var helt rutten nu när jag slipade bort skadorna.

En idé jag har är att ta byggskum, fogskum, polyuretanskum och spruta in mellan balk och durk för att få det stabilare och få ngt att plasta mot. Men måste finnas ännu hårdare/bättre material som håller bättre än skummet och stöder upp durken mer?

Några bra förslag? Blir grymt tacksam om ni har en bra lösning.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 006.JPG (1.06 MB, 32 visningar)
Filtyp: jpg 005.JPG (1.04 MB, 35 visningar)
Gammal 08-04-2011, 23:33   #106
kjuliussen
High skilled Troller

kjuliussens avatar

Reg.datum: Aug 2009
Real Name: Kim juliussen
Team Namn: Fredrikstad Trolling
Standard

Skal det vara helt tett og stumt? Isåfall ville jeg brukt filler. dvs en polyester sparkel. Og gjutit over det med glasfiber. Hvis du legger skum imellom så vil det også ruttna over tid. Jeg bruker filler fra reichold. og den funker utmerket..
Gammal 08-05-2011, 04:57   #107
trango
Trophy Trollare

trangos avatar

Reg.datum: Feb 2010
Real Name: Fredrik
Team Namn: Kapten krok
Standard

Håller med kjuliussen - undvik allt som är poröst. Möjligen skulle du kunna använda något distansmaterial med hög densitet, typ divinylcell. Men solit spackel är bättre!
/F
trango er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 08-05-2011, 06:50   #108
Finnishstallion
Pro-Troller

Standard

Det var precis detta jag ville höra stort tack. Visste också att skummet inte var bra men kom inte på ngn bra lösning. löste ni mitt problem.
Gammal 08-05-2011, 14:04   #109
Tamtam
Lax pimplare som kan Cannon

Tamtams avatar

Reg.datum: Mar 2009
Real Name: Hans Östlund
Thanked 1 950 Times in 1 547 Posts
Standard

Finns ingen anledning att spackla alls enligt min åsikt iaf.
Lägg på en remsa eller två längs sidan och blöt in den, sedan sakta skjuta ner den mot skrovet tills den ligger emot och låt härda, när det är hårt bara fortsätta plasta ner mot/ut på skrov tills allt är fixat och homogent, mvh
(Då har du det stöd du behöver för vidare plastning)

Senast redigerad av Tamtam den 08-05-2011 klockan 14:05.
Tamtam er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 08-05-2011, 14:39   #110
Finnishstallion
Pro-Troller

Standard

Joo så kan man också göra. Det är ju så domgjort orginal i stort sett. Men vill gärna få det riktigt jäkla stabilt. Får se vilken lösning jag väljer
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:55.