Scandinavian Trolling  

Gå tillbaka   Scandinavian Trolling > Trolling i Skandinavien > Östersjön

Östersjön Trollingfiske i Östersjön, fiskerapporter ramper och dylikt.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 04-24-2016, 20:48   #21
farang66
Trollare

farang66s avatar

Reg.datum: Jul 2011
Real Name: Magnus
Team Namn: Team Viby
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av stoffe Visa inlägg
farang66 hade ni flasher på riggarna vid dubbelhugget?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Inte flasher men dodger längst ner med en modifierad Shad teez (22cm)
75cm efter. Andra fisken vid dubbelhugget högg på översta spöet(av3) på ett big nasty boy.
farang66 er ikke aktiv   Svara med citat
The Following User Says Thank You to farang66 For This Useful Post:
stoffe (04-24-2016)
Gammal 04-25-2016, 08:07   #22
Musky
High skilled Troller

Reg.datum: Mar 2009
Real Name: Staffan
Team Namn: Team Beast
Skicka ett meddelande via MSN till Musky
Standard

I vanlig ordning läser man endast rapporter från de som lyckas att peta upp någon fisk men de övriga 95% som fiskar tomt är tysta, en själv inkluderat…

Nu ska jag bryta den trenden och skriva av mig om hur illa vi har startat den här säsongen. Senaste fem åren har vi upplevt ett otroligt fint fiske precis som så många andra men i år känns det inte alls bra så här långt.

2014 hade vi både många och stora laxar i båten på de turer vi fick till. Allt från två 14+ och 6-hugg till bästa turen med 15 laxar upp varav de fyra sista för dagen var alla 10+ med 12.5 kg i topp. 2015 hade vi markant färre laxar per tur men lyckades med bedriften att lura upp 10+ lax på samtliga turer. Vi har fiskat från Smygehman, Ystad, Abbekås, Simris och Hasslö mao följt laxens vandring över tid med avslut utanför Blekingekusten.

När vi kom igång med vårt bättre fiske runt 2011 så la vi mycket tid nere vid Bornholm och känner att vi har ganska mycket erfarenhet där nere. 2014 och 2015 kändes det aldrig lönt att bege sig ner dit då vi hade så pass bra längst med vår egen kust. I lördags efter att inget på den här sidan har känts lovande tog vi beslutet att besöka ”gamla” vatten väst Bornholms nordspets. Väl där var vi inte direkt ensamma men det var otroligt segt och bortsett från någon dansk som drog upp en eller två enskilda mindre laxar verkade det dött.

Vi hade kontakt med flera andra båtar både i närområdet och närmare Svartegrund men även de upplevde det stendött. Att man har en dålig dag hör ju fisket till men jag har en sur känsla av att nått inte står rätt till där ute. Våra fyra turer sen Påsk har resulterat i följande: Noll/två upp 5 och 7 kg/noll, en tappad/noll, en tappad. Det kommer bli högintressant att följa resultatet under BTM och om det kommer igång med stigningen i Mörrum…

Vad har ni andra för erfarenhet och teorier kring årets säsongsstart!?

Senast redigerad av Musky den 04-25-2016 klockan 08:34.
Musky er ikke aktiv   Svara med citat
The Following 8 Users Say Thank You to Musky For This Useful Post:
Coolhand (04-25-2016), farang66 (04-25-2016), Flodström (04-26-2016), jkarls48 (04-26-2016), Matte71 (04-25-2016), ppol (04-26-2016), Ronny (04-25-2016), xxl (04-25-2016)
Gammal 04-25-2016, 15:13   #23
Team Cjap
High skilled Troller

Reg.datum: Aug 2009
Real Name: Allan Nielsen
Team Namn: Cjap
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av xxl Visa inlägg
Team Cjap / Allan, kan berätta när han tittar in på forumet
Ja det er de er kommet det er ikke et arkiv billede med näbbisen jeg fik to i lørdags fiskede fra smygehamn startede 10 mil ude og sidst på dagen da jeg var 22 mil ude masser af føde fisk men igen laks, der var 4 både ude og ingen fik nogle, søndag var der en ude han fik også 0 fisk
Billedet med näbbisen er et jeg har taget i lørdags
Team Cjap er ikke aktiv   Svara med citat
The Following 2 Users Say Thank You to Team Cjap For This Useful Post:
Flodström (04-26-2016), xxl (04-25-2016)
Gammal 04-26-2016, 10:04   #24
GPR
Laxtrollare

Reg.datum: Oct 2014
Team Namn: Inget
Standard

Följer tråden med stort intresse.
Planen är att dra och testa Simrishamns fiske 5e, 6e och 7e Maj om inte vindarna ställer till det.
Och eftersom min erfarenhet på dessa vatten är noll och trolling överhuvudtaget är mycket begränsad (7-8 vändor i Vänern) så skulle jag gärna vilja ha lite tips och puffar i rätt riktning när det gäller i stort sett allt, som:
Vilka beten är värt att pröva (inte löja antar jag?)?
Bly och isf hur mycket?
Dodger och allt vad det heter?
Djup och fart?
Waypoints?
Väder? Vilka väder är bra och hur mycket får det blåsa innan ni brukar ställa in?
Jag dammsuger naturligtvis denna tråd och resten av forumet på info om ämnet men tar gärna era tips direkt i tråden eller på PM om någon hellre vill.
Tack på förhand.
GPR er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 04-26-2016, 13:38   #25
xxl
Pro-Troller

xxls avatar

Reg.datum: Jun 2009
Real Name: Johan Sjöberg
Team Namn: Team Kvarken 2
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GPR Visa inlägg
Följer tråden med stort intresse.
Planen är att dra och testa Simrishamns fiske 5e, 6e och 7e Maj om inte vindarna ställer till det.
Och eftersom min erfarenhet på dessa vatten är noll och trolling överhuvudtaget är mycket begränsad (7-8 vändor i Vänern) så skulle jag gärna vilja ha lite tips och puffar i rätt riktning när det gäller i stort sett allt, som:
Bly och isf hur mycket?
Djup och fart?
Waypoints?
Väder? Vilka väder är bra och hur mycket får det blåsa innan ni brukar ställa in?
Jag dammsuger naturligtvis denna tråd och resten av forumet på info om ämnet men tar gärna era tips direkt i tråden eller på PM om någon hellre vill.
Tack på förhand.
Jag tror Magic / Magnus har skrivit utförligt i någon tråd om detta, men kan inte nu hitta fast hur jag sökt

Ångrar fruktansvärt att jag inte filmade hans föreläsning på Bengtssons Loge inför STT 2013, där gick han väldigt systematiskt och utförligt igenom trollingens ABC i östersjön efter lax. Men som sagt, har för mig att det finns ett inlägg även här på sidan.

Skall återkomma senare, med hur och var man inte skall göra / söka, det är jag ganska expert på just nu

Kan börja med en sån sak, skruva ned förväntningarna, det är inte alltid så enkelt
xxl er ikke aktiv   Svara med citat
The Following User Says Thank You to xxl For This Useful Post:
GPR (04-26-2016)
Gammal 04-26-2016, 13:48   #26
GPR
Laxtrollare

Reg.datum: Oct 2014
Team Namn: Inget
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av xxl Visa inlägg
Jag tror Magic / Magnus har skrivit utförligt i någon tråd om detta, men kan inte nu hitta fast hur jag sökt

Ångrar fruktansvärt att jag inte filmade hans föreläsning på Bengtssons Loge inför STT 2013, där gick han väldigt systematiskt och utförligt igenom trollingens ABC i östersjön efter lax. Men som sagt, har för mig att det finns ett inlägg även här på sidan.

Skall återkomma senare, med hur och var man inte skall göra / söka, det är jag ganska expert på just nu

Kan börja med en sån sak, skruva ned förväntningarna, det är inte alltid så enkelt

Det låter som en tråd man bör hitta.
Förväntningarna är i stil med att det ska bli jäkligt kul att tvätta dragen i Östersjön. Men vi vill ju tvätta dem där det finns bästa möjligheterna att få tag i fisk.
GPR er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 04-26-2016, 14:16   #27
Musky
High skilled Troller

Reg.datum: Mar 2009
Real Name: Staffan
Team Namn: Team Beast
Skicka ett meddelande via MSN till Musky
Standard

Lite snabba svar nedan

-Alla skedar är mer eller mindre gångbara, favoriter är Ismo mag, NK mag och M80, Big ed, Apex. Skulle absolut inte utesluta löja. Vi och många andra har upplevt att laxen hugger många gånger så försiktigt att de lätt tappas. Löja tror jag kan vara lösningen... Finnarna har alltid kört stenhårt på löja/sill och lyckas ofta riktigt bra. Citerar en finne som fångade lax när vi andra gick bom nere i Simris under en svår period maj 2007 "would you eat plastic hamburger"

Bly och isf hur mycket?
- Ja allt från 10-80 gram men oftast 20-50 gram

-Flasher på våren men allt mindre senare år då vi kör ner riggarna snarare 60-70 fot än 80-100 som förr

Djup och fart?
-Se ovan men de mesta hugger i ytan, stackar översta djupriggspöet oftast 20-30 fot ner. fart nu ca 2.2-2-5 knop, kanske fortare när det är över 10 grader i vattnet

Waypoints?
-Klassiska Simris wpt, 77:an, Ruski, Synnernabbe, 21:an, 11:an, långagrund mfl, http://www.simrishamnstrolling.se/wp...4/10/karta.pdf

-gärna så lite vind som möjligt men hellre krus på ytan än spegelblankt, över 5m/s och det börjar bli bökigt. Lägger ner om det närmar sig 10m/s går inte ut alls om det är 8-10 m/s

Skitfiske
Musky er ikke aktiv   Svara med citat
The Following 8 Users Say Thank You to Musky For This Useful Post:
farang66 (04-26-2016), Flodström (04-26-2016), GPR (04-26-2016), jkarls48 (04-27-2016), LUMI (04-26-2016), Ronny (04-26-2016), Wille (04-26-2016), xxl (04-26-2016)
Gammal 04-26-2016, 14:23   #28
Mepps
New member

Reg.datum: Nov 2010
Team Namn: Team Dajo
Standard

Vi har som sagt planer på att dra ner 4-8 Maj och följer tråden här varje dag för att se rapporter m.m.

Ett tips till "GPR" är väl att minst ha en VHF med AIS funktion för har du otur så kan dimman komma fort och med AIS så har du lite mer koll på de stora fartygen. Kör själv öppen båt utan radar och har slängt på både reflektor, AIS VHF, ursuit m.m.
Nu kanske du har full utrustning med radar m.m. men som sagt man har varit med vid tjock dimma där man sett typ 10 meter framför båten .....max. Då har det inte varit så kul. Så dimman är nåt jag tycker är otäck och ibland får man avvakta med att dra ut eller försöka köra ifrån "spökmolnen"
Mepps er ikke aktiv   Svara med citat
The Following User Says Thank You to Mepps For This Useful Post:
GPR (04-26-2016)
Gammal 04-26-2016, 16:11   #29
farang66
Trollare

farang66s avatar

Reg.datum: Jul 2011
Real Name: Magnus
Team Namn: Team Viby
Standard

Waypoints till dom klassiska positionerna kan du importera till din garmin eller lowrance-plotter härifrån.

http://www.fiskekortet.dk/fiskekort/waypoints.html

Jag fiskar med ungefär samma beten som musky nämnde ovan + årets pop-drag Big nasty boy och toby 60gr. Ej att förglömma "den stive" eller liknande. bak dodgern/flashern. Ingen löja för min del.
Personligen föredrar jag dodger framför flasher, helst då gold star som tål lite fart.
Vid denna tiden fiskar vi från ca 75fot och upp till ytan (20gr), gärna iaf 6 spö på pulkorna när vandrarna är här.
Vid vilken vind man kan fiska är individuellt beroende på vilken båt du har o hur mkt stök du orkar med, personligen är jag jävligt bekväm av mig.
Knäck o bräck!
farang66 er ikke aktiv   Svara med citat
The Following User Says Thank You to farang66 For This Useful Post:
GPR (04-26-2016)
Gammal 04-26-2016, 17:37   #30
Flodström
Vinodlare och "king of 12V"

Flodströms avatar

Reg.datum: Feb 2009
Real Name: Ramon Flodström
Thanked 3 005 Times in 2 211 Posts
Team Namn: Team Hardanger-Trolling
Sponsors: MJØSSERVICE + ProNav, Norge
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Team Helsingborg Visa inlägg
Nu känns det bättre! Vi har alltid sovmorgon så hugg på morgonen går bort. Vi fiskar aldrig på 45 och 70 fot och Nabben besöker vi aldrig😀
Hahaha, ja då slipper ni ju att komma hem och lukta fisk
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:34.