Scandinavian Trolling  

Gå tillbaka   Scandinavian Trolling > Projekt > Elektronikprojekt

Elektronikprojekt Här diskuteras allt inom ämnet båtelektronik

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 05-12-2016, 14:11   #1
leffe
Pro-Troller

Reg.datum: Feb 2011
Team Namn: REX
Standard Lowrance Point-1 GPS

Hur är det med den inbyggda gps:en i Lowrance HDS gen3? Funkar den hundra eller behövs det en Lowrance Point-1 GPS också vid trolling?
leffe er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 05-12-2016, 14:19   #2
Team Colibri
Pro-Troller

Team Colibris avatar

Reg.datum: Jan 2010
Real Name: Erik
Team Namn: Team Colibri
Standard

Det er ingen forskjell på GPSen i Gen 3 og i Point-1.

Men Point-1 har innebygget elektronisk kompass, dvs retning blir mer stabilt og mindre påvriket av båtens fart. Samtidig kan Point-1 plasseres der den gir optimale data, hvis det er et poeng. De færreste vil montere sin HDS på taket av båten, som typisk er det optimale for en GPS-antenne.

Jeg har min Point-1 montert på ripa bak, rett over 2D-ekkoloddgiverne. på den måten blir waypoints jeg setter på bakgrunn av hva jeg ser på ekkoloddet mer presise, og min sonarlogg blir også mer presis.
leffe (05-12-2016)
Gammal 05-12-2016, 14:36   #3
leffe
Pro-Troller

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
Det er ingen forskjell på GPSen i Gen 3 og i Point-1.

Men Point-1 har innebygget elektronisk kompass, dvs retning blir mer stabilt og mindre påvriket av båtens fart. Samtidig kan Point-1 plasseres der den gir optimale data, hvis det er et poeng. De færreste vil montere sin HDS på taket av båten, som typisk er det optimale for en GPS-antenne.

Jeg har min Point-1 montert på ripa bak, rett over 2D-ekkoloddgiverne. på den måten blir waypoints jeg setter på bakgrunn av hva jeg ser på ekkoloddet mer presise, og min sonarlogg blir også mer presis.
Så rekommendationen blir ja!?
Har du provat med endast den inbyggda?
Gammal 05-12-2016, 15:00   #4
Team Colibri
Pro-Troller

Team Colibris avatar

Reg.datum: Jan 2010
Real Name: Erik
Team Namn: Team Colibri
Standard

Jada, har hatt alle generasjoner av HDS i båten. Alle tre er like presise også, forskjellen mellom de er hvor ofte GPSen oppdaterer din posisjon. Gen 3 har samme oppdatering som Point-1 (10Hz). Så dersom dette med retning ikke betyr noe, og det gjør det egentlig bare ved slowtrolling og vertikal-/spinnfiske, og HDSen står et sted hvor det ikke er noe som hindrer GPS-signalene er ikke Point-1 noe poeng i seg selv.

Har du AP med ratekompass kan du få retning derfra.
leffe (05-12-2016)
Gammal 05-12-2016, 16:27   #5
Tamtam
Lax pimplare som kan Cannon

Tamtams avatar

Reg.datum: Mar 2009
Real Name: Hans Östlund
Thanked 1 950 Times in 1 547 Posts
Talking

Kan säga dej direkt denna är i grund endast av intresse om du även behöver en riktningsgivare, exv för radaroverlay på plotterns kartbild, för att linjera bilden, dock är det inte ovanligt att som Erik i Norge skrev att en modern AP ger ut dessa signaler från flux/gyro kulan om man kollar upp det hela, i grund har du endast direkt behov om du ska tillsätta radaroverlay på plotter, dock kan jag tänka mej och du borde kolla upp, din wifi furuno radar måste ha nån form av riktningsgivare inblandad trots att den är standalone här för att veta båtriktning i förhållande till radarns svep, det ligger en gravad hund här som Reefat El-Sayed sa en gång i tiden...
leffe (05-12-2016)
Gammal 05-12-2016, 16:44   #6
Tamtam

Tamtams avatar

Smile

För att ge ett exempel om du använder/kopplar riktningsgivare till plotter utan radaroverlay, läs noga om du är intresserad här för jag har detta och det är fullt fungerande...
Då direkt på sjökort i plotter, om det är så att plottern accepterar det hela kommer du upptäcka en sak som kan vara mycket förvirrande lovar speciellt i grisigare väder, den normala linjen du alltid sett på plottern genererad av gps visar där du hamnar/plottad färdväg, dvs den vet med mycket stor säkerhet att du kommer hamna var streck visar framför dej då den även räknar med avdriften...
Till skillnad mot riktningsgivaren, denna visar förens absoluta läge i kompassriktning JUST NU när du tittar på den då den visar förens kompassriktning och ej räknar med avdriften.
Har du en kompatibel plotter som kan visa på skärm bägge alternativen kommer du upptäcka en sak.. du har helt plötsligt fått TVÅ streck från båticonen framför dej, det ena som du känner igen visar var gpsen beräknar med avdriften i ekvationen var du kommer hamna framöver, det andra visar förens riktning JUST NU när du tittar, i lungt väder kommer de hamna nära eller till och med på varandra men ju elakare sjö/vågor/vind desto större differens blir det mellan de två, slutsats det streck som visar gpsens plottade riktning är det absolut värdefullaste för som sagt oavsett båtriktning så har gpsen rätt här... det är där du hamnar om du fortsätter, det är en grym grej om man tänker efter gps, tack till er alla amerikanska skattebetalare för att vi andra får del av den fantastiska lyxen/uppfinningen som gps är ändå....
leffe (05-12-2016)
Gammal 05-12-2016, 17:06   #7
leffe
Pro-Troller

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tamtam Visa inlägg
Kan säga dej direkt denna är i grund endast av intresse om du även behöver en riktningsgivare, exv för radaroverlay på plotterns kartbild, för att linjera bilden, dock är det inte ovanligt att som Erik i Norge skrev att en modern AP ger ut dessa signaler från flux/gyro kulan om man kollar upp det hela, i grund har du endast direkt behov om du ska tillsätta radaroverlay på plotter, dock kan jag tänka mej och du borde kolla upp, din wifi furuno radar måste ha nån form av riktningsgivare inblandad trots att den är standalone här för att veta båtriktning i förhållande till radarns svep, det ligger en gravad hund här som Reefat El-Sayed sa en gång i tiden...
Misstänkte att det var så, går fortfarande och lurar på inköp av ny HDS 12, även fast jag sagt att det är totalt onödigt:takrit:
Furuno och radaroverlay i kombi med Lowrance känns som överkurs men skulle det funka så vore det klart enklare att övertala sig själv till inköp
Såg apropå det att Raymarine har en WIFI radar också Quantum!
Nått för dig Hans
När vi ändå pratar om det, Raymarine pratar om CHIRP radar och Lowrance om Bredbands radar. Måste väll vara samma sak eller?

Senast redigerad av leffe den 05-12-2016 klockan 17:07.
Gammal 05-12-2016, 17:31   #8
Tamtam

Tamtams avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leffe Visa inlägg
Misstänkte att det var så, går fortfarande och lurar på inköp av ny HDS 12, även fast jag sagt att det är totalt onödigt:takrit:
Furuno och radaroverlay i kombi med Lowrance känns som överkurs men skulle det funka så vore det klart enklare att övertala sig själv till inköp
Såg apropå det att Raymarine har en WIFI radar också Quantum!
Nått för dig Hans
När vi ändå pratar om det, Raymarine pratar om CHIRP radar och Lowrance om Bredbands radar. Måste väll vara samma sak eller?
Nix ingen mer radar, vid väder av den typen får jag se till att antingen fatta vad den beskriver för det gör den.... eller stanna i hamn,dock är hålen lite stora finns exempel här... haha raymarine påstår att just den radom jag har kan i princip identifiera ofödda fågelungar i honmåsar som passerar... haha ja man måste nog vara påläst ordentligt isf, ikke så imponerad som ray anser att jag ska vara här..
ikke alls dock har jag sett den ge grymma radarekon på upp till 3 sjömil på kvastar i Understensområdet så jag vet att den fungerar, visst gör den det.. dock jag har även visuellt upptäckt styrpulpetsbåtar inom 150 m och radarn har inte gett utslag dock ska jag till radarns försvar att efter upptäckten/chocken här så visade sej ett svagt eko på skärmen när jag tittade ner...
Vad gäller det andra bredbandsradar, troligen är det rays version av det hela men man måste använda annat namn här... annars kan det framkomma att andra var snabbare att fatta vad som leder framåt isf skulle de kalla det bredbandsradar fattar ju varenda jävel att både simrad och lowrance var bättre pålästa dock kan man se det ur annat perspektiv oxå dvs de ville veta att detta är teknik att satsa på och nu vet de detta efter testat de konkurrenande märkena/bredbandsradar, när man sedan lägger ut den så kallar man den chirp...

Senast redigerad av Tamtam den 05-12-2016 klockan 17:46.
Tamtam er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 05-12-2016, 17:45   #9
Tamtam

Tamtams avatar

Standard

Radar visst men vid civilt bruk AIS detta är exakt vetenskap och ett grymt system jag rankar tio gånger högre alla dagar i veckan iaf, köp inga receivers köp transponders dvs varenda fartyg/flytetyg i området som uppfattar dina signaler vet att du är där, behövs inga "radarträffar" alls, fiskar du stora vatten, slå ihjäl grisen och köp en erkänt bra transponder och se för fan till att konfigurera den på rätt sätt dvs NAMN PÅ BÅT, känner man att problem uppstår bara greppa vhf micken ropa upp vederbörande som aisen fångat som target och snacka.. vafan hur svårt kan det bli här...
Gammal 05-12-2016, 17:59   #10
leffe
Pro-Troller

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tamtam Visa inlägg
Radar visst men vid civilt bruk AIS detta är exakt vetenskap och ett grymt system jag rankar tio gånger högre alla dagar i veckan iaf, köp inga receivers köp transponders dvs varenda fartyg/flytetyg i området som uppfattar dina signaler vet att du är där, behövs inga "radarträffar" alls, fiskar du stora vatten, slå ihjäl grisen och köp en erkänt bra transponder och se för fan till att konfigurera den på rätt sätt dvs NAMN PÅ BÅT, känner man att problem uppstår bara greppa vhf micken ropa upp vederbörande som aisen fångat som target och snacka.. vafan hur svårt kan det bli här...
Håller med fullt ut
Har kört 5-6 år med AIS vill inte va utan. Däremot Bara klass A. Blir nog snart en B istället
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:32.