Scandinavian Trolling  

Gå tillbaka   Scandinavian Trolling > Trolling i Skandinavien > Trolling i Norge

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 08-29-2014, 19:49   #21
Flodström
Vinodlare och "king of 12V"

Flodströms avatar

Reg.datum: Feb 2009
Real Name: Ramon Flodström
Thanked 3 009 Times in 2 212 Posts
Team Namn: Team Hardanger-Trolling
Sponsors: MJØSSERVICE + ProNav, Norge
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SteveSL Visa inlägg
Jag börjar genast leta rullar o spön jag med hoppas att de kan etablera sig ordentligt. Då vet jag vad jag gör sommartid. Iaf tidigare (typ 50tal) var det väl fiske juni-okt om jag fattat det rätt.
Kanske inte riktigt så tidigt som Juni om det handlar om rent sportfiske. Man skall ju ha en rimlig changs att hitta ett stim blåfenad att fiska på och då tror jag changserna är/blir betydligt större i juli/aug. Blåfenad finns troligtvis här enda fram till slutet av oktober så det är en rel. lång säsong att prova på blåfenad......
Gammal 08-29-2014, 19:57   #22
Flodström

Flodströms avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tamtam Visa inlägg
Ja det är DITT jobb att kolla upp det här och förmedla anser vi.....
Hmmmm kanske dags att lägga några bud på några rejäla Penn international i bra skick framöver på Ebay!
Bornholmstävlingen.... blir nog platt fall om blåfenad börjar hugga väst Norge..
Jo, jag har förstått det Tamtam och jag skall göra allt i min makt för att hitta bra, relevant och sann information, garanterat för det här ligger i mitt intresse oxå....

Skulle nått sånt ske att det på allvar skulle kunna bli sportfiske på blåfenad så tror jag inte att TMB bortfaller av den grunden då TMB går ut på att slå nytt värdsrekord på sportfiskefångad lax. Vilket troligtvis oxå snart kan ske......

Btw, och inte glöm bort att då blåfenad var här sist "på den tiden", så var det i öresund som det verkligen "smällde"...............
Gammal 09-12-2014, 08:18   #23
Lidberg
Pro-Troller

Lidbergs avatar

Real Name: Jonas Lidberg
Team Namn: Olika, Beroende på vem jag kör med.
Standard

Flodström: Vet du om de fått nån tonfisk?
En chaterfiskare på Fröja hade en dag flera STORA tonfiskar runt sin båt. Han slängde i hel makrill på krok men tyvärr var det ingen som tog. Fick rapporter om detta från en kille jag känner som nyss var där uppe på havsfiske.
Men om jag fattat det rätt så får inte vi sportfiskare egentligen änns försöka att fånga dem.
Flodström (09-12-2014), SteveSL (09-12-2014)
Gammal 09-12-2014, 13:02   #24
Flodström

Flodströms avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Lidberg Visa inlägg
Flodström: Vet du om de fått nån tonfisk?
En chaterfiskare på Fröja hade en dag flera STORA tonfiskar runt sin båt. Han slängde i hel makrill på krok men tyvärr var det ingen som tog. Fick rapporter om detta från en kille jag känner som nyss var där uppe på havsfiske.
Men om jag fattat det rätt så får inte vi sportfiskare egentligen änns försöka att fånga dem.
Det är alla ggr sant det han sa. Ringnotsbåten "Hillersøy" var ju runt Frøya för att fiska tonfisk och det var allla ggr p.g.a. rapporter att man hade sett tonfisk i området.

Det är riktigt att blåfenad är förbjuden att fiska på (för alla type fisken) men Hillersøy har fått dispans att fiska upp 30 tonn som ett försöksfiske.
Norge har av "hävd" ett visst krav på tonfisk kvoten men man har inte krävt mer än de här 30 tonnen.......... i år!!??
Sportfiskare får inte ta ett enda fjäll tonfisk.

Men inget kan ju hindra en att fiska blåfenad som C&R (om någon sägger nått så fiskar man självklart efter andra arter, typ flundra etc..) Olagligt fiske kan ju troligtvis bara leda till åtal då det bevisligen har avlivats fisk, d.v.s. fisk i båten eller hängande utanför
Gammal 09-12-2014, 13:30   #25
Lidberg
Pro-Troller

Lidbergs avatar

Real Name: Jonas Lidberg
Team Namn: Olika, Beroende på vem jag kör med.
Standard

Jag kan ju tillägga att fler chaterfiskare har riggade spön klara ifall de blåfenade skulle dyka upp nära dem när de är ute på annat fiske.
Men du vet inte om fartyget med dispans har fått nått eller??
Gammal 09-12-2014, 15:22   #26
Flodström

Flodströms avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Lidberg Visa inlägg
Men du vet inte om fartyget med dispans har fått nått eller??
Har faktiskt inte fått någon rapport om det än. Du kan oxå själv kolla lite i den här bloggen, den uppdateras så fort det händer något i ämnet

http://www.webinntekt.com/blogg/
The Following User Says Thank You to Flodström For This Useful Post:
Lidberg (09-12-2014)
Gammal 09-12-2014, 19:13   #27
Tamtam
Lax pimplare som kan Cannon

Tamtams avatar

Reg.datum: Mar 2009
Real Name: Hans Östlund
Thanked 1 950 Times in 1 547 Posts
Talking

Citat:
Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
Det är alla ggr sant det han sa. Ringnotsbåten "Hillersøy" var ju runt Frøya för att fiska tonfisk och det var allla ggr p.g.a. rapporter att man hade sett tonfisk i området.

Det är riktigt att blåfenad är förbjuden att fiska på (för alla type fisken) men Hillersøy har fått dispans att fiska upp 30 tonn som ett försöksfiske.
Norge har av "hävd" ett visst krav på tonfisk kvoten men man har inte krävt mer än de här 30 tonnen.......... i år!!??
Sportfiskare får inte ta ett enda fjäll tonfisk.

Men inget kan ju hindra en att fiska blåfenad som C&R (om någon sägger nått så fiskar man självklart efter andra arter, typ flundra etc..) Olagligt fiske kan ju troligtvis bara leda till åtal då det bevisligen har avlivats fisk, d.v.s. fisk i båten eller hängande utanför
Haha ja yrkesfiskare.... de lever ju av det!
Har man hört i alla tider, finns alltid ett litet gäng pajasar som lyckas skapa undantagsregler för egen försörjning.... vi har sett och hört det till leda nu, resurserna ska avdelas till dessa för de "lever av det"
Testa annars att skaffa ett jobb som kreti och pleti!
Fy fan det ryker ur öronen igen.....
Vissa fjärdar i Mälaren är fullständigt draperade i nät, du får köra slalom, det troliga är att det är ca tre "licensierade" yrkesfiskare i området som bedriver detta..
Betyder isf att dessa tre har rätt att fullständigt tillintetgöra alla möjligheter till för vanligt folk vettigt fiske, anledning "de lever av det"..
Stinker lång väg, iaf i Sverige, i Norge sitter yrkesfisket i själen så svårt att modern till dessa fiskare hade ett helvete, inte bara han utan trål båtar och övrigt skulle ur livmodern samtidigt!
Gammal 09-12-2014, 21:25   #28
Flodström

Flodströms avatar

Standard

Hehehe, ja det ligger nått i det du säger Tamtam.
Här går snacket att "det går inte att fiska tuna på spö utanför Norges kust" !!?? Va fan dom menar med det? det gick ju i öresund på den tiden tunan fanns.
Bara skott i blindo om du frågar mig..............
Fattar inte vart Norges Jeger & Fiskeforbund har tagit vägen
Här har dom changsen till största villt i Scandinavien (som om tigern hade flyttat till skogarna på östlandet på jaktsidan)!!??
Har inte hört ett "pip" från den organisationen. Men dom är väll oxå ett redskap för yrkes och odlingsverksamheten. Fan nu tände jag oxå till, grrrrr
Gammal 09-24-2014, 19:04   #29
Flodström

Flodströms avatar

Standard

Nåväl, jag är ganska nöjd med att "Hillersøy", ringnotsbåten som skulle nota tonfisk inte fick ett skit, hehe. 1/2 mill NOK bränt upp och inte en fisk.

Betyder att 30 tonn blåfenad finns kvar till nästa år............ + lite till
The Following User Says Thank You to Flodström For This Useful Post:
Lidberg (09-24-2014)
Gammal 09-24-2014, 21:25   #30
Team Colibri
Pro-Troller

Team Colibris avatar

Reg.datum: Jan 2010
Real Name: Erik
Team Namn: Team Colibri
Standard

NJFF har aldri vært interessert i sportsfiske utover laks i elv. Jeg tviler på at de vil bruke BFT som den arten de skal snu det inntrykket med. NJFF er primært opptatt av jakt og fiske som et middel for å fylle fryseren, dette med opplevelser etc har de riktignok begynt å kikke litt på de senere årene, men matauk til lav pris er fortsatt en meget sentral verdi i den organisasjonen. Nok om det, som det fremkommer av mine kommentarer har jeg ett noe ambivalent forhold til NJFF.

Ingenting er bedre enn å få i gang sportsfiske etter BFT igjen. Men foreløpig skal du brenne enorme mengder drivstoff og svært mye tid for å i det hele tatt komme i nærheten av de. Skulle det bli tillatt igjen å bruke fly eller helikopter under rekognoseringen, kan man i hvertfall kutte ned på tiden, selv om kostnaden fortsatt vil være høy. Jeg tror vårt beste håp er er at bestanden får lov til å fortsette å vokse, da vil de to største utfordringene løse seg selv.

Ellers er jeg litt spent på hva som vil skje når 30-40-50-60 fisk a 300 kg hver i 80 km/t oppdager matfatet innenfor merdene langs norskekysten. Det blir ren spekulasjon selvfølgelig, men hvorfor bruke tid og energi på å jakte små makrell når du har tusenvis av proteinbomber pent stablet opp innenfor rekkevidde?
Flodström (09-25-2014)
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:30.