Scandinavian Trolling  

Gå tillbaka   Scandinavian Trolling > Projekt > Elektronikprojekt

Elektronikprojekt Här diskuteras allt inom ämnet båtelektronik

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 06-05-2017, 21:58   #1
oscar
New member

oscars avatar

Reg.datum: Feb 2016
Team Namn: fransson
Standard Val av autopilot

Hej.
Har köpt en ryds 610 bfoch ska införskaffa mig en autopilot till min seastar HC5345. Har läst många trådar här och vet inte riktigt vilken jag ska välja. Ska även nämna att jag inte har någon plotter än heller. Så det ska inhandlas i samma veva. Så är intresserad av tips.
Tack i förhand. mvh
oscar er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 06-06-2017, 15:08   #2
Flodström
Vinodlare och "king of 12V"

Flodströms avatar

Reg.datum: Feb 2009
Real Name: Ramon Flodström
Thanked 3 009 Times in 2 212 Posts
Team Namn: Team Hardanger-Trolling
Sponsors: MJØSSERVICE + ProNav, Norge
Standard

De flesta piloter funkar till våra behov i trolling. Det hela blir en fråga om budget, krav på kvalitet, användarvänlighet etc.....

Till din HC5345 (137 ccm) passar en hydraulpump på mellan 0,8-1,0 lit/min så vet du
Har själv en AP24 som funkar klockrent till trolling med en hel del "finesser" för trollingfiske men den tillhör inte de billigaste piloterna.
Man får vad man betalar för gäller även piloter.......
Gammal 06-06-2017, 15:42   #3
oscar
New member

oscars avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
De flesta piloter funkar till våra behov i trolling. Det hela blir en fråga om budget, krav på kvalitet, användarvänlighet etc.....

Till din HC5345 (137 ccm) passar en hydraulpump på mellan 0,8-1,0 lit/min så vet du
Har själv en AP24 som funkar klockrent till trolling med en hel del "finesser" för trollingfiske men den tillhör inte de billigaste piloterna.
Man får vad man betalar för gäller även piloter.......
okej då får jag tacka så mycket så vet jag vilken storlek på pump som behövs. Då får jag kolla runt lite och se om jag hittar någon som känns rätt
Gammal 06-06-2017, 16:45   #4
stoffe
Trollare

Reg.datum: Feb 2015
Real Name: Kristoffer
Team Namn: Duvan
Standard

Mönsterkörning är en av finesserna jag INTE hade valt bort. Zick-Zack, U-Sväng & Cirkelkörning är bra till ffa Göstrolling men även vid laxtrolling för att fiska av ett hett område.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
stoffe er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 06-06-2017, 17:46   #5
oscar
New member

oscars avatar

Standard

http://www.happyangler.se/sv/bat/aut...ing/p/3109606/

Är lite inne på en sån någon med erfarenhet av den?
Gammal 06-06-2017, 18:49   #6
atomic
Pro-Troller

Reg.datum: Nov 2013
Team Namn: Atomic
Standard

Köp en av känt märke, dom gör jobbet oavsett , kör själv en ryds bf 600 med en Simrad AP 14 och den håller båten hyfsat ( efter att Hytted visat hur Gain ska ställas in) i dom flesta vindar som är normalt fiske väder, men glöm rak motsjö och över 6ms, då finns det nog ingen pilot som du kan lita på i trolling fart.
För vanlig laxtrolling behöver du inte heller en värstingplotter, mina är hopkopplade med autopiloten, men jag vet inte hur man gör för att lägga in kurser hit o dit, men får en del fisk ändå faktiskt, utan det är mer när man ska vara tuff på rampen före fisket eller efter du fiskat om du inte är intresserad av elektronik o prylar, då ska du köpa det värsta för att det är fränt
atomic er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 06-06-2017, 19:41   #7
oscar
New member

oscars avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av atomic Visa inlägg
Köp en av känt märke, dom gör jobbet oavsett , kör själv en ryds bf 600 med en Simrad AP 14 och den håller båten hyfsat ( efter att Hytted visat hur Gain ska ställas in) i dom flesta vindar som är normalt fiske väder, men glöm rak motsjö och över 6ms, då finns det nog ingen pilot som du kan lita på i trolling fart.
För vanlig laxtrolling behöver du inte heller en värstingplotter, mina är hopkopplade med autopiloten, men jag vet inte hur man gör för att lägga in kurser hit o dit, men får en del fisk ändå faktiskt, utan det är mer när man ska vara tuff på rampen före fisket eller efter du fiskat om du inte är intresserad av elektronik o prylar, då ska du köpa det värsta för att det är fränt
För mig har det ingen betydelse vad det är för någon bara jag kan lita på den för när mycket själv. Har själv kört många timmar med en ap14 på en 600 med. Det är det som gör att jag är sugen på en simrad. Men om någon har något annat förslag så tar jag gärna emot det.
The Following User Says Thank You to oscar For This Useful Post:
edge (06-08-2017)
Gammal 06-06-2017, 20:35   #8
Team Helsingborg
High skilled Troller

Reg.datum: Mar 2009
Real Name: Mattias Johansson
Team Namn: Helsingborg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av oscar Visa inlägg
För mig har det ingen betydelse vad det är för någon bara jag kan lita på den för när mycket själv. Har själv kört många timmar med en ap14 på en 600 med. Det är det som gör att jag är sugen på en simrad. Men om någon har något annat förslag så tar jag gärna emot det.
Vi har en äldre raymarine, låg runt 14 tkr när den fanns på marknaden. Tror inte dagens motsvarande raymarine är sämre, typ ev 100. Finns på hjertmans på kampanj för 12950. Vi upplever inga problem vid vårt fiske i Simrishamn vid 2,3 kn och uppåt, blåser det över 8 så kör vi inte i motvind oavsett. Båten är en ryds 600 bf med seastar. (Såg en 610 naken båt på blocket häromdan, var det den du köpt?)
Team Helsingborg er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 06-06-2017, 20:37   #9
oscar
New member

oscars avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Team Helsingborg Visa inlägg
Vi har en äldre raymarine, låg runt 14 tkr när den fanns på marknaden. Tror inte dagens motsvarande raymarine är sämre, typ ev 100. Finns på hjertmans på kampanj för 12950. Vi upplever inga problem vid vårt fiske i Simrishamn vid 2,3 kn och uppåt, blåser det över 8 så kör vi inte i motvind oavsett. Båten är en ryds 600 bf med seastar. (Såg en 610 naken båt på blocket häromdan, var det den du köpt?)
okej. ja precis det är den. Nu är det bara det roliga att installera all elektronik
Gammal 06-06-2017, 21:51   #10
Peter78
Trollare

Peter78s avatar

Reg.datum: Feb 2009
Real Name: Peter
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av oscar Visa inlägg
okej. ja precis det är den. Nu är det bara det roliga att installera all elektronik
Jag har också en 600bf med raymarine EV100 funkar klockrent i alla väder både med löja och wobblerfiske. Lätt att installera och kräver ingen kallibrering dessutom billig.
Vet flera som har den och är jättenöjda.
Mvh Peter
Peter78 er ikke aktiv   Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:30.