![]() |
| Hem | Forum | Fotoalbum | Registrera | Nya inlägg | Medlemmar | Väder | Sök |
|
|||||||
| Båt och båtmotorer Här diskuterar vi båtar, båtriggning och motorer, |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Laxtrollare
Reg.datum: sep 2009
Real Name: Jonas
Team Namn: Team Kyrkö
|
Lämna min motor på en liten service idag då den är såld och bokad. man har ju hört så mycket historier om Hondor med slitna kamaxlar.Jag bad mekanikern att byta impeller, justera ventiler och kolla skicket på kamaxeln.Mekanikern fråga mig om motorn verkligen har gått 900t.Han var så förvånad att kamaxeln inte var det minsta sliten den var som ny. Jag har kört med helsyntetolja och bytt olja efter 50 driftstimmar så det är väl svaret?
Jag hade nyss motorn på Blocket och folk var som tokiga i motorn.Jag kunde välja och vraka bland köparna. Köparen hämtar motorn i slutet på april. Nya motorn blir en sprillans ny Honda 50hk med insprutning. Mitt förstaval var dock nya Honda 60hk men den är 15000kr dyrare. jag titta även på nya Suzuki 60hk men kosta ungefär som Hondan. Nya Suzuki 60hk väger bara 104kg. Deras gamla 60hk väger 160kg. Nya Honda 60hk väger 115kg och det är inte samma block som 50hk som väger 98kg. Är det så d-a märkvärdigt med insprutning? Min gamla stånkare hade förgasare och det har funkat hur bra som helst. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Off topic Lax pimplare
Reg.datum: mar 2009
Real Name: Hans Östlund
|
Jonas tror skillnaden ligger i att med elektronisk insprutning får du en bränslesnålare motor som i stort sett startar direkt då pumpen omedelbart bygger upp ett tryck i bränslet mot insprutarna, lycka till med nya maskin och mvh
|
|
|
#3 |
|
Laxtrollare
|
I höstas så fiska vi ihop med ett team som hade en styrpulpet med en 70hk suzuki 4-takt. Deras båt är 150kg tyngre än min och har ett tungdrivet skrov. Vi åkte ut samtidigt och fiska på samma ställe och åkte in samtidigt. Dom gjorde av med 32L bensin och vi gjorde av med 20L. En bekant hade en Honda 50hk med förgasare som vart stulen. Han köpte en Evinrude 50hk fyrtakt med insprutning. Han gnällde och tyckte den var törstigare än Hondan.Kan tillägga att han bara spinnfiskar. Det ska bli spännande att se hur nya motorn går. mvh Jonas
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Fjordtrollare
Reg.datum: feb 2009
Real Name: Ramon Flodström
Team Namn: Team Hardanger-Trolling
|
Jonas, du gör rätt i att hålla dig till Hondan. Insprutning är kanon. Har kört med det i nästan 3 år på en BF-115 (nu blir det nya BF-150). Hade inte ett enda problem, vare sig med starter, trollingfarter eller "full rulle". Funkade klockrent och det med mycke mindre vibrationer och störljud jämfört med Suzukin´s 115hk
![]() 900 tim är ju inget om du har trollat med den. Annat hade det varit om du hade kört i 900 tim "full throttle", det hade gett slitage. Men honda är känd för att gå många tusentals timmar utan problem. Kul att så många var intresserade av motorn. Kan betyda att det är ett högt andrahandsvärde på Honda, inte helt betydelselöst, eller hur
|
|
|
#5 | |
|
Off topic Lax pimplare
Reg.datum: mar 2009
Real Name: Hans Östlund
|
Citat:
|
|
|
Advertisement
|
|
|
|
#6 |
|
Laxtrollare
|
i lördags så hämtade en trollare från Säffle min motor. jag får min nya motor monterad 17 maj. Den blir 5000kr billigare än jag räknat med då Honda har kampanj tom 31 maj.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
New member
Reg.datum: jan 2010
Real Name: Erik Grimsøen
Team Namn: Team Colibri
|
Byttet selv inn en -95 Honda BF 50 i den nye når den kom. Er på andre sesongen med den nye nå, og min erfaring er at den har noe bedre dreimoment på lavt turtall, lader bedre og bruker mindre suppe. Den starter også (enda) lettere enn den gamle, særlig i kaldt vær.
Det eneste negative jeg har å si er at den har ett litt annet støybilde. Den nye har en litt "skarpere" lyd, men forskjellen er minimal og ikke noe å henge seg opp i. Summa summarum er jeg kanonfornøyd med min fjerde Honda. |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Fjordtrollare
Reg.datum: feb 2009
Real Name: Ramon Flodström
Team Namn: Team Hardanger-Trolling
|
Citat:
|
|
|
|
#9 |
|
New member
Reg.datum: jan 2010
Real Name: Erik Grimsøen
Team Namn: Team Colibri
|
Det blir en ganske tynn tilbakemelding her: Suzukien byttes inn hos forhandler nå i en 80HK, da den ble for svak for skroget. Rakk ikke engang å få koblet opp elektronikken, så forbruk etc kan jeg ikke uttale meg noe om.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Laxtrollare
|
Min gamla förgasar Honda och 3st man ombord gjorde 17 knop vid 4500v. Min nya gör 14 knop vid 4500v och 3st man ombord. Min gamla körde jag med spetsig propeller. Den nya Hondan får inte köras på spetsig propeller utan ska köras med rundbladig propeller. Den varvar 6000v vid full gas. Jag ångar att jag bytte motor. Den verkar även dra mer soppa än den förra och låter mer så jag är besviken som fan.Djävla skitmotor.
|
|
|
|
|
Advertisement
|
Ledig annonsplats, Admin@scandinavian-trolling.com
|
![]() |
| Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|