Scandinavian Trolling  

Gå tillbaka   Scandinavian Trolling > Projekt > Elektronikprojekt

Elektronikprojekt Här diskuteras allt inom ämnet båtelektronik

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 10-30-2010, 16:28   #1
trolling beckman
Trollare

Reg.datum: Mar 2009
Standard problem med simrad ap12 pump

Har ett problem med hyudralpumpen. Får knacka på den lite så hoppar den igång ett tag. Kan det möjligtvis vara kolen som det är fel på, elller kondens i motorn? Är det någon som vet om man kan ta bort motorn utan att ta ur all olja i systemet.(ett helvete att lufta om) Har för mig att motorn sitter fast med 2 bult till hyudralkoplingarna.Båten har ej andvänds på 3 månader innan dess inga problem.
trolling beckman er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 10-30-2010, 17:02   #2
offshore
Laxtrollare

Reg.datum: Jan 2010
Real Name: J
Team Namn: OFFSHORE/GARMIN
Standard

Hade Simrad i en av mina tidigare båtar = krångel med motorn till Autopilot
Går att lossa bara el-motorn, har för mig att det var 2 st muttrar så kunde man ta bort El-motorn från delen med hyd-kopplingar!!
kan va kollen som är slut,men hände mig också att limmet som magneterna satt med lossna och lägger sig mot motorn,så den inte går runt riktigt
så man får limma om dom!! om det är kollen,så kan man be en bil elektrisk firma som renoverar typ startmotorer m.m att fila till nya kol för en billig peng!!
Hoppas du får ordning på den!!
offshore er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 10-30-2010, 17:09   #3
trolling beckman
Trollare

Standard

Tack. om jag lossar dessa 2 muttrar rinner det ingen olja då? får skruva bort den i morgon och kolla läget.
Gammal 10-30-2010, 17:34   #4
offshore
Laxtrollare

Reg.datum: Jan 2010
Real Name: J
Team Namn: OFFSHORE/GARMIN
Standard

Va några år sedan jag hade simrad,har för mig att det sitter fasta bult i el-motorn så man bara lossa
2 st muttrar sedan kan man binda upp delen med hyd-kopplingar så inte ev olja rinner! har för mig att det inte va några problem med
oljan,men som sagt att det va några år sedan,men lossa den motorn ett antal gånger!!men hur som helst så måste du ta bort motor för att åtgärda problemet!!
Och sedan plocka isär själva el-motorn.eller lämma in den om du inte vill greja själv.
Lycka till....
offshore er ikke aktiv   Svara med citat
Gammal 10-30-2010, 23:38   #5
Flodström
Vinodlare och "king of 12V"

Flodströms avatar

Reg.datum: Feb 2009
Real Name: Ramon Flodström
Thanked 3 000 Times in 2 210 Posts
Team Namn: Team Hardanger-Trolling
Sponsors: MJØSSERVICE + ProNav, Norge
Standard

Tror offshore har rätt här. Men rätt man till det här är Scuirus på forummet. Han har antagligen meckat med AP12/14´s pumpmutor, SRP-12.

beckman, det låter som det är kolen som är slut men det kan oxå, i tillägg, vara själva oljepumpen som motorn driver (läckage m.m.). SRP-12 skal vara en jäkla skitpump av vad jag har förstått av dom som använder den (bara hör med offshore, Kjelle m.fl.)
Gammal 10-31-2010, 07:00   #6
trolling beckman
Trollare

Standard

Har nu skruvat isär pumpen hittade inga fel på den.kolen verkade okej och magneterna satt som dom skulle.Men det var fukt och massa damm i den. gjorde rent alla delar,och nu går den som en klocka ingen.
Gammal 10-31-2010, 13:04   #7
Flodström

Flodströms avatar

Standard

Vilken tur du hade, hehehe

Om det bildas mycket koldam + att det kommer in fukt i motorn kan det tilklsammans gjöra att strömmen inte kan passera mellan kolen och kollektorn.

Men det kan oxå tyda på ett allvarligare fel som t.ex. att kolen håller på att ta slut och av den anledningen, har "trycket" mot kollektorn minskatt så mycket att kolen (längden på dem) inte räcker till (bortsett från just nu efter rengöring).

Tips, Mät längden på kolen i motorn. Kolla upp och jämför längden mot vad nya kol skall vara (har tyvärr inga uppgifter på det, men längden till nya Simrad RPU-100 kol är 18,4 mm).
Får jag tag på uppgifter om nya SRP-12 kol postar jag dom här och i någon annan AP-12/14 tråd.
Gammal 10-31-2010, 13:56   #8
Kjelle
Administrator

Kjelles avatar

Reg.datum: Jan 2009
Real Name: Kjell
Team Namn: Team Scandinavian Trolling
Sponsors: DreamWeaver Lures, Brenderup, Webasto Marin, Fish Hawk, LMP, True Heading
Standard

Simrads standard autopilotpump på AP14H är en tragisk historia i sig.
Faktisk egentligen inte ens Simrad, utan Robertsson är tillverkaren.
Eller var tillverkaren. Simrad köpte upp Robertsson, klistrade bara på nya loggor och döpte om hela piloten till Simrad.

Dessa pumpar har två stora problem:
1: Kolen bildar mycket mycket damm vilket på sikt hindrar kolen från att glida lätt i kolhållaren, med tiden får ej längre kolen kontakt med ankaret och motorn stannar.
Knacka på motorn o den går igång några minuter.

2: Packningen/Packboxen/Simmeringen på Norska blir otät. Då sipprar det in olja från pumpdelen, in till elektronikdelen. Sen badar all elektronik i olja och motorn lägger av.

Värt att kolla upp för er som kör Simrad AP14H:
Hydraulik Projects
Gör riktigt fina prisvärda pumpar.
*HP producerar autopilotpumpar till ett gäng olika autopilottillverkare, bland annat Raymarine.
*HP sina pumpar är bland de tystaste på marknaden.
*Ligger i pris på nästan halva kostnaden jämförd med att köpa en Simrad RPU80 från USA.
Jag köpte min HP Pump hos JG Techonologies i England, hade först flera samtal med Alan på Hydraulik Projects och kom fram till att detta var det bästa alternativet för mig. Alan garanterar mig att min pump skall klara 8000timmar innan jag behöver byta den.....
Kombinationen, med att den är billigare, tystare och går dubbelt så många timmer som Simradpumpen gjorde valet lätt som en plätt.

Kjelle
Gammal 11-02-2010, 19:58   #9
Flodström

Flodströms avatar

Standard

Bra o nyttig info här från Kjelle.
Fyller på med lite mer info om just den dåliga Robertson/Simradpumpen SRP-12 som var trådstartarens huvudbry:

Nu finns det ett renoverings-kit till den pumpen. Det heter APPK22 och kan beställas från Simrad/Pronav via någon återförsäljare, eller antagligen billigare i från England, de som säljer Simrad.
Här är mer info om just det aktuella kittet:
http://www.scandinavian-trolling.com...1039#post11039
Post #14
Gammal 11-09-2010, 18:04   #10
trolling beckman
Trollare

Standard

Var ute på sjön i går. Och vad händer? Jo samma problem igen. tog bort pumpmotorn och kollade. Det verkar som det är kolen som är slitna. Är det någon som vet vad det ska vara för mått på kolen, på simrad ap 12?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:08.